Yandex Metrica

Image Description
Michał Tutka
wt. 07.05.2019

Yandex Metrica

Prowadzenie skutecznych działań w Internecie składa się z bardzo wielu czynników. Obejmują one, w zależności od dziedziny naszej działalności, wartość i użyteczność przekazywanej przez nas treści, oraz sposoby jej dystrybucji i promocji. Zaliczyć do nich należy również właściwą analiza działań i wyników, która pozwala mierzyć skuteczność tego co robimy. Prowadzenie działań w oparciu o intuicję, jest niedopuszczalne i prowadzi do błędnych decyzji. To na podstawie analizy danych jesteśmy w stanie wyciągać prawidłowe wnioski i w sposób zrównoważony rozwijać nasz biznes.
Na rynku dostępnych jest kilka narzędzi pozwalających prowadzić taką analizę. W zależności od skali działalności są one darmowe, albo płatne. Najczęściej jednak wystarczają te darmowe, oferowane przez dostawców usług związanych z działalnością w Internecie. Są nimi Google Analytics oraz Yandex Metrica. Niewątpliwą ich zaletą jest pełna integracja z innymi aplikacjami udostępnianymi nam przez te podmioty. Powoduje to, że zbierane i analizowane dane są pełne, wiarygodne i pozwalają skutecznie monitorować działania.

Yandex Metrica

Yandex Metrica jest darmowymi narzędziem, służącym do monitorowania ruchu na naszych stronach internetowych oraz mierzenia wyników z prowadzonych działań promocyjnych. Udostępniony został nam przez rosyjskiego konkurenta Google, Yandexa. Jest on, podobnie jak Google Analytics, nieodłącznym elementem prowadzenia skutecznej działalności w Internecie. Mimo ogromnego podobieństwa w funkcjonalnościach, Yandex Metrica jest znakomitym uzupełnieniem dla Google Analyticsa. W poniższym artykule postaram się przedstawić jego najciekawsze funkcje i pokazać jak wykorzystać je w praktyce.

Wtyczka Yandex Metrica

Aby zacząć korzystać z dobrodziejstw Yandex Metrica należy na samym początku wejść na stronę https://metrica.yandex.com. Następnie musimy założyć konto na platformie i wygenerować Tag, który za pomocą Google Tag Managera umieścimy w kodzie naszej strony.

wtyczka yandex metrica

Implementację kodu Yandex Metrica za pomocą Google Tag Managera przeprowadzamy używając tagu „Niestandardowy kod HTML” oraz ustawiając regułę odpalającą tag na każdej stronie.

gtm yandex metrica

Tak zapięty Tag Yandex Metrica pozwala nam zacząć zbierać dane dotyczące ruchu w naszej witrynie internetowej.

Cele w Yandex Metrica

Aby prowadzić analizę w oparciu o istotne dla nas zdarzenia musimy na samym początku zdefiniować cele, które chcemy mierzyć. Ich określanie odbywa się w sekcji „Settings” w zakładce „Goals”. Większość z nich nie wymaga implementacji dodatkowych kodów przy użyciu Google Tag Managera. Niektóre jednak działają w oparciu o dodatkowy kod, dlatego sekcja ta umieszczona została zaraz po sekcji o implementacji wtyczki Yandex Metrica.

cele yandex metrica

W Yandex Metrica możemy ustawić 4 rodzaje celów, które chcemy osiągnąć. Należą do nich:

1. Page Depth

Page depth – czyli głębokość wizyty. Cel ten wykorzystujemy kiedy chcemy wyróżnić i liczyć sesje, w których zobaczono konkretną (bądź większą od niej) ilość podstron. Po jego zdefiniowaniu wystarczy kliknąć „Add goal”, a w statystykach zaczną pojawiać nam się informacje o realizacji tego celu.

Głębokość wizyty

2. Page View

Page view – czyli wyświetlenie konkretnej podstrony. Jest to jeden z najpopularniejszych celów, który pozwala nam mierzyć na przykład ilość wyświetleń „Thank you page’a”, jeśli taki na naszej witrynie występuje. Pozwala także podzielić ruch na sekcje jakie występują w naszej witrynie. Taki podział pozwala lepiej kierować ruch w kampaniach remarketingowych.

cel pageview

3. JavaScript Event

JavaScript Event – jest to cel, dzięki któremu możemy ustawić zdarzenia takie jak: kliknięcie w przycisk, wypełnienie pół formularza, bądź inne zdarzenia, które występują bez zmiany URL’a. W Yandex Metrica implementacja zdarzeń możliwa jest przy pomocy Google Tag Managera, podobnie jak w przypadku Google Analytics. Jest to jednak trochę bardziej skomplikowany proces. Aby to zrobić musimy podążać za poniższą instrukcją:

  1. Po dodaniu podstawowego kodu Yandex Metrica przy pomocy Google Tag Managera, musimy przejść do zakładki „Goals” w panelu Yandex Metrica. Ustawmy w nim cel polegający na kliknięciu w przycisk Wyślij.
    Yandex Metrica kliknięcie
  2. Następnie musimy znaleźć „Class ID” dla przycisku „Wyślij” na naszej stronie. Robimy to podobnie jak podczas dodawania zdarzeń z Google Analytics. Kliknijmy prawym przyciskiem na przycisk „Wyślij” na naszej witrynie i wybierzmy „Zbadaj”. Zobaczymy tutaj formułę <span class…>, która odpowiada za „Class ID” dla tego przycisku:
    class id

W tym przypadku jest to „avia_iconbox_title”. Następnie w Google Tag Managerze stwórzmy regułę uruchamiającą tag po kliknięciu w przycisk „Wyślij”:

Tag Yandex Metrica

Następnie musimy dodać nowy tag „Niestandardowy kod HTML”, który uruchamiany będzie przez regułę „Kliknięcie w wyślij”. W miejsce niestandardowego kodu HTML wpisujemy poniższy kod:

<script>
yaCounterXXXXXXXX.reachGoal(’GOAL-NAME’);
</script>

Gdzie zamiast „Goal-Name” wpisujemy Goal ID – w naszym przypadku „Klikniecie_Wyslij”. Natomiast zamiast XXXXXXXX wpisujemy ID utworzonego przez nas zdarzenia.

ID zdarzenia

Całość kodu w naszym przypadku powinna wyglądać tak:

prawidłowa implementacja

Taka implementacja pozwoli nam mierzyć właściwie wszystkie interesujące nas zdarzenia. Pamiętać jednak musimy, że Yandex Metrica nie aktualizuje statystyk w czasie rzeczywistym, dlatego zdarzenie konwersji może pojawić się z kilkuminutowym opóźnieniem.

4. Multi-Step Goal

Multi-step goal – czyli cel oparty na sekwencji zdarzeń. Pozwala nam mierzyć zdarzenia złożone z kliku części np. odwiedzenie konkretnej zakładki oraz kliknięcie w przycisk rozwijający szczegóły produktu

zdarzenia wielokrotne yandex metrica

Podstawowym elementem prowadzenia skutecznej analizy danych jest właściwe zdefiniowanie celów istotnych dla naszej działalności. Z tego powodu mierzenie właściwych zdarzeń jest kluczowym jej elementem. Pozwala działać w oparciu o istotne dane związane z istotnymi zdarzeniami, które prowadzą do osiągnięcia założonych celów. Więcej na temat celów w Yandex Metrica możemy znaleźć pod tym linkiem.

Interface Yandex Metrica

Panel z którego zarządzamy naszymi danymi jest czytelny i intuicyjny. Na pierwszy rzut oka posiada on dużo mniej funkcji i raportów od Google Analytics, ale nie jest to prawdą. Po bardziej szczegółowej analizie okaże się, że jest ich równie dużo i często pozwalają zobaczyć więcej niż u konkurenta. Są one bardzo ciekawą alternatywą pozwalającą uzupełnić nasze analizy.

Główne menu składa się z 7 elementów, które po rozwinięciu kryją ogrom dodatkowych funkcji. Tymi elementami są:

Interface yandex metrica

  • Dashboard – domyślny widok startowy, zawierający podsumowanie wszystkich najważniejszych statystyk na różnego rodzaju interaktywnych wykresach i grafikach
  • Reports – zawierają spory zestaw raportów (gotowych jak i tych stworzonych przez nas) pozwalających ciekawie przedstawić dane dotyczące ruchu w naszej witrynie
  • Maps – znajdują się tutaj mapy cieplne (mapa kliknięć, linków, scrollowania, wypełnienia pól), które pokazują częstotliwość konkretnych zdarzeń np. kliknięć na poszczególnych podstronach naszej witryny
  • Session Replay – pozwala ponownie odtworzyć interesujące nas, pojedyncze sesje użytkowników
  • Users – zawierający informacje o pojedynczych użytkownikach i ich sesjach
  • Segments – zawierający wszystkie segmenty stworzone przez nas na danym koncie
  • Settings – zawierający ustawienia naszego konta, tagu oraz wszystkie niezbędne zgodny na nagrywanie sesji itp.

Dodatkowo w każdej zakładce znajduje się górny panel pozwalający ustawiać i tworzyć segmenty użytkowników, modyfikować przedziały czasowe raportów oraz wybierać sesje z określonymi parametrami.

segmenty yandex metrica

Dashboard

DAshboard yandex metrica

W tym widoku znajdują się statystyki dotyczące ruchu na naszej stronie. Widoczne są dane dotyczące użytkowników nowych i powracających, dane o źródłach ruchu, współczynniku odrzuceń, wieku i urządzeniu użytkownika itp. Dodatkowo możemy dodać swój własny widget zawierający interesujące nas statystyki.

Widgety Yandex

Możemy użyć do ich prezentacji wykresów kołowych, liniowych, tabel czy zwykłych statystyk liczbowych. Zestawione dane mogą dotyczyć wszystkich interesujących nas elementów ruchu w naszej witrynie. Możemy zestawić Głebokość Wizyty z Długością Sesji, bądź procent zrealizowanych celów w zależności od płci użytkownika. Dowolność tworzenia jest naprawdę duża.

Reports

W tej części możemy wygenerować raporty dotyczące niemal każdego elementu naszej witryny. Możemy wykorzystać te gotowe, bądź stworzyć nowe, oparte o interesujące nas dane.

raporty yandex metrica

W Yandex Metrica dostajemy porównywalną ilość gotowych szablonów jak w Google Analytics. Co prawda różnią się one trochę w funkcjonalnościach, ale wszystkie je możemy edytować ręcznie, uzyskując interesujące nas parametry.
Raporty Yandex są trochę bardziej czytelne od znanych nam z Analyticsa. Jest to moja subiektywna opinia, ale wydaje mi się, że dla osób, które nie są biegłe w obsłudze narzędzi analitycznych, raporty oferowane przez Yandex są bardziej intuicyjne. Są one również mniej rozbudowane. Korzystanie z raportów Google Analytics wymaga to od nas pewnej wiedzy i sprecyzowanych potrzeb. Co prawda, mogą nam one powiedzieć więcej o naszych wynikach, lecz dla osób początkujących mogą okazać się nieczytelne. Dzięki tak skonstruowanej sekcji raportów w Yandex Metrica możemy, w prosty sposób, analizować dane, gdzie łatwiej dostrzec zależności, dochodząc do bardziej trafnych wniosków.

Przykłady Ciekawych Raportów

Spośród dostępnych szablonów warto zwrócić uwagę na jakie jak:

  • Time on site – jest to raport pokazujący ilość sesji o konkretnej długości. Mimo, iż wydaje się on być jednym z najbardziej podstawowych raportów, to znalezienie go w Google Analytics nie jest takie proste. Dodatkowo w Yandex Metrica raport ten posiada szereg towarzyszących mu metryk pokazujących ciekawe zależności. W przypadku Google Analytics mamy podane suche dane bez możliwości rozszerzenie ich o interesujące nas metryki (możliwe jest to dopiero w raportach tworzonych ręcznie)
    statystyki yandex metrica
  • Page depth – podobnie jak w powyższym przypadku raport ten jest łatwy do znalezienia i lepiej rozbudowany niż w przypadku Google Analytics. Dodatkowo dostajemy garść danych, które pomogą nam lepiej zrozumieć zachowanie użytkowników w kontekście głębokości wizyty.
    głębokość wizyty yandex
  • Traffic by time of day – raport przydatny dla tych, którzy chcą znaleźć zależności pomiędzy jakością ruchu a porą dnia. W ładny graficzny sposób przedstawia dane związane z ruchem/realizacją celów w dziennych przedziałach czasowych
    ruch w podziale na godziny

Spośród standardowych raportów łatwo i szybko można znaleźć i wybrać te, które zawierają istotne dla nas dane. Yandex Metrica oferuje jednak w standardzie coś więcej niż Google Analytics. Są to raporty w postaci map cieplnych oraz w postaci nagranych sesji użytkowników. Pozwalają one odnaleźć rzeczy, których nie widać na wykresach i w tabelach. Dzięki możliwości rozszerzenia analizy danych o takie raporty, wyciągnięcie prawidłowych wniosków może okazać się dużo łatwiejsze i szybsze niż dotychczas. W dalszej części pokażę jak one działają i w jaki sposób najlepiej je wykorzystać.

Maps

Mapy pokazują m.in. natężenie kliknięć w dany punkt/link na stronie czy jakość wypełnionych formularzy. Yandex Metrica oferuje nam 4 rodzaje maps cieplnych:

1. Link Map

Link map – pokazuje statystyki przekierowań wykonanych przez linki na naszej stronie. Innymi słowymi pokazuje jak często klikane były elementy, które odsyłają do innej części naszej witryny.
mapa cieplna yandex metrica
Statystyki przedstawione są w postaci mapy cieplnej uzupełnionej wykresem, gdzie widzimy ilość kliknięć w link w podziale na dni oraz CTR wśród linków dostępnych na danej stronie. Ciekawa statystyka dla tych, którzy na swojej stronie posiadają dużo klikalnych elementów (np. strona główna w e-commerce). Dzięki niej możemy stwierdzić, które produkty umieścić na stronie startowej i które wzbudzają zainteresowanie wśród użytkowników.

2. Click Map

Click map – raport pokazujący mapę cieplną kliknięć na konkretnej podstronie naszej witryny. Pokazuje miejsca w których został przyłożony kursor/palec w momencie kliknięcia i częstotliwość tej czynności. W odróżnieniu od Link map pokazuje bardziej szczegółowo miejsca, w których doszło do kliknięcia, lecz nie posiadaj tak szczegółowych statystyk.
Click map yandex
Raport ten dobrze sprawdzi się w przypadku analizy funkcjonalności i czytelności naszej witryny. Z jego pomocą możemy sprawdzić czy istotne dla nas elementy są widoczne i czy klikają się tak często jakbyśmy chcieli. Może odpowiedzieć na wiele pytań związanych z wyglądem istniejących elementów i pozwoli podjąć bardziej trafną decyzję związaną z modernizacją poszczególnych części strony.

3. Scroll Map

Scroll map – pokazuje jak uwaga użytkowników rozłożona jest na poszczególne elementy strony. Mapa cieplna pokazuje jaki jest średni czas spędzony w danym położeniu i ilu użytkowników „zescrollowało” do danego miejsca.
heatmap Yandex Metrica
Raport przydatny dla osób posiadających długą witrynę o zróżnicowanej treści. Pozwoli zbadać, które jej elementy generują najbardziej wartościowy ruch. Umożliwia zidentyfikowanie części, na których użytkownicy zatrzymują się na krótszy czas i nie zapoznają się z jej treścią. Dzięki temu możemy zastąpić tę część inną, która wzbudzi większe zainteresowanie.

4. Form Analysis

Form analysis – bardzo fajny raport pokazujący jak użytkownicy wypełniają pola na stronie. Mogą to być okienka formularza, okienko wyszukiwania, bądź inne elementy wymagające podania jakichś danych.
pola w formularzu yandex metrica
Każde pole opatrzone jest graficznym lejkiem zestawiającym ilość sesji z podziałem na te, w których dane pole zostało wypełnione oraz te, które odbyły się bez wypełniania. Zobaczyć możemy też ilość sesji, w których pole zostało wypełnione, lecz nie zostało zapisane/wysłane/zatwierdzone. Widoczna jest także statystyka mówiąca o odsetku, w którym pole zostało wypełnione i przesłane, w stosunku do wszystkich sesji.
Raport przydatny dla osób, dla których liczy się wypełnienie i przesłanie formularza na stronie. Wartościowy może się okazać także dla osób prowadzących e-commerce i chcących zbadać skuteczność dystrybucji kodów rabatowych na zakupy.

Powyższe raporty mogą pomóc dostrzec zależności, których nie dalibyśmy rady odkryć analizując jedynie dane w postaci wykresów i tabel. Jeśli jednak i one okażą się niewystarczające, aby jednoznacznie wskazać przyczynę jakiegoś zjawiska, z pomocą przychodzi kolejny z raportów, czyli nagrania z sesji użytkowników.

Session Replay

Bardzo ciekawa propozycja od Yandex Metrica. Często zastanawiamy się czemu użytkownicy nie wykonują interesującego nas działania mimo, że mamy wysoki CTR, długi czas spędzony na stronie i ruch wydaje się być ogólnie wartościowy. Albo dlaczego mamy bardzo duży współczynnik wyjść na konkretnej podstronie. Odpowiedź na takie pytania ciężko jednoznacznie znaleźć w danych z raportów opisanych powyżej. Przyczyny tych zdarzeń mogą być jednak bardzo proste, ale zobaczyć je możemy dopiero, gdy na własne oczy prześledzimy sesje w których miały one miejsce.

Raporty w zakładce Session Replay mają formę nagranych sesji, które możemy zobaczyć na swoim ekranie. Praktycznie wszystkie sesje, które odznaczyły się wystarczająco długim czasem trwania mogą zostać przez nas odtworzone.

session replay yandex metrica

W zestawieniu nagranych sesji widzimy informacje o:
– źródle ruchu
– kraju, z którego ruch pochodził
– systemie operacyjnym, a co za tym idzie – urządzeniu użytkownika
– przeglądarce która została użyta w danej sesji
– godzinie o której sesja się odbyła
– stopniu aktywności użytkownika podczas sesji
– czasie trwania danej sesji
– ilości odwiedzonych podstron
– wyszukiwanej frazie
– stronie odsyłającej
– ilości sesji
– zrealizowanych celach
– IP sieci, z której pochodził ruch

Dane te pozwalają nam rozróżnić poszczególne sesje i wskazać wśród nich te wartościowe. Jednak dla przeprowadzenia analizy, która pozwoli nam wyciągnąć wnioski z interesujących nas zdarzeń potrzebujemy odpowiednio przefiltrować sesje. Umożliwi to wyświetlenie tych, w których wystąpiło szukane przez nas zdarzenie/działanie. Kluczowe przy tym będzie sprecyzowanie naszej potrzeby. Jeśli interesuje nas powód porzuceń koszyka powinniśmy nałożyć filtr pokazujący sesje, gdzie „Exit Page” to była strona koszyka. Jeśli interesuje nas zachowanie użytkowników powracających na stronę powinniśmy użyć filtru „Returning user”.

nagrywanie sesji yandex metrica

Takie działanie pozwoli nam zawęzić ilość sesji do kilka spełniających nałożone przez nas warunki. Po obejrzeniu wszystkich będziemy w stanie stwierdzić co było faktycznym powodem danego zdarzenia. Dzięki temu będziemy mogli wprowadzić zmiany mogące wyeliminować problem.

Users

W zakładce tej znajdziemy zestawienie wszystkich użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Możemy ich w szybki sposób przefiltrować używając gotowych „Quick Segments”, w których znajdują się:
– użytkownicy w podziale na ilość odbytych sesji
– nowi użytkownicy w ciągu ostatnich 7 dni
– użytkownicy z ruchu mobilnego
– użytkownicy przychodzący z reklamy

Jeśli jednak chcemy wyodrębnić tych charakteryzujących się innymi cechami możemy skorzystać z ręcznych filtrów.

użytkownicy Yandex Metrica

Klikając w poszczególnych użytkownik wyświetlone nam zostają ich charakterystyki. Przedstawiona zostaje nam historia każdej sesji, jej źródło, data, przebieg. Dodatkowo dostajemy informacje o dacie pierwszej wizyty, jej źródle, danych geograficznych, urządzeniu czy systemie operacyjnym użytkownika.

informacje o użytkownikach Yandex

Statystyki i dane te podobne są do tych znanych nam z Google Analytics. Mają one jednak bardziej czytelną formę. W łatwiejszy sposób możemy także uzyskać informacje o tych użytkownikach, którzy nas interesują.

Segments

segmenty Yandex Metrica

Zakładka ta zawiera wszystkie stworzone przez nas segmenty. Z jej poziomu możemy bezpośrednio wejść i zobaczyć statystyki dla określonych grup użytkowników w podziale na źródła ruchu. Dodatkowo wyświetlone zostają nam podstawowe statystyki i dane dotyczące danej grupy użytkowników. Zamieszczone są one na wykresie oraz jako dane liczbowe w tabeli.

statystyki odbiorców Yandex

Dodatkowe przydatne funkcje Yandex Metrica

Yandex posiada dodatkowo kilka funkcji mogących usprawnić naszą pracę, bądź po prostu będących użytecznym uzupełnieniem pozostałych elementów. Są nimi na przykład:

  1. Powiadomienia – zarówno e-mail jak i SMS, alarmujące nas w momencie, gdy nasza strona z jakiegoś powodu przestanie działać. Co prawda sytuacje takie zdarzają się rzadko, a jeśli już to są wynikiem problemów z hostingiem, niemniej jednak kiedyś może się zdarzyć prawdziwa awaria, na którą będziemy musieli bardzo szybko zareagować. Wtedy właśnie przyda nam się takie powiadomienie.
    yandex metrica powiadomienia
  2. Szybka aktualizacja statystyk – Yandex Metrica szybciej aktualizuje dane niż Google Analytics. W związku z tym przeważnie już po kilku minutach mamy dostęp do najświeższych statystyk dotyczących ruchu, konwersji, wyświetleń. Dla porównania Google Analytics potrzebuje około 3-4 godzin na aktualizację danych o kliknięciach i wyświetleniach, a nawet 24 godziny dla danych o konwersjach w różnych środowiskach.

Podsumowanie

Yandex Metrica jest świetnym narzędziem, które odpowiednio skonfigurowane może dostarczyć nam bardzo ciekawym danych. Co prawda w naszej codzienności niepodzielnie króluje Google Analytics, niemniej jednak czasami warto skorzystać z funkcji jego rosyjskiego konkurenta. Są one świetnym uzupełnieniem dla wykorzystywanych przez nas na co dzień raportów i statystyk i pozwalają dojść do ciekawych wniosków. Dodatkowo prosty i przyjemny Interface sprawi, że nie będziemy czuli się przytłoczeni przez dane, a ich analiza może okazać się naprawdę przyjemna. Więcej na temat prawidłowej analizy danych m.in. w e-commerce pod tym linkiem.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (5 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych zarówno w Google Ads, jak i w mediach społecznościowych. Jako Performance Specialist ma nadzieję stać się ekspertem w swojej dziedzinie, gdyż wiąże z nią plany na przyszłość. Dla niego diabeł tkwi w szczegółach, dlatego jego kampanie zawsze są maksymalnie dopracowane. W wolnym czasie czyta rosyjską literaturę piękną. Wielostronicowe opisy przyrody działają kojąco na jego usposobienie. W życiu swoją postawą chciałby pokazać córce jak żyć, by być szczęśliwym.