Optymalizacja kosztów kampanii Google Ads
Doskonalenie kampanii Google Ads jest niezwykle istotne. Pozwala nam uzyskać nie tylko lepsze efekty pod względem osiąganych konwersji, lecz także obniżyć środki przeznaczane na prowadzenie kampanii. Optymalizacja kampanii Google Ads, zwłaszcza pod względem kosztów, owocuje możliwością rozwoju i przeznaczania wolnego budżetu na testowanie nowych rozwiązań. Jak zabrać się za optymalizację kampanii Google Ads i jej kosztów? Mamy kilka sprawdzonych rozwiązań. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Optymalizacja kampanii Google Ads sposób pierwszy – dodawanie wykluczających słów kluczowych
Optymalizacja kampanii Google Ads pod względem kosztów może opierać się na wielu sposobach. Specjaliści ds. SEM ciągle poszukują nowych rozwiązań, które ułatwią im pracę i zarazem pozwolą odnosić lepsze efekty z prowadzanych kampanii. Z pomocą często przychodzi Google i jego udogodnienia w postaci dostępnych funkcji w panelu Google Ads. Jedną z nich, z której rekomendujemy skorzystać, jest możliwość dodawania wykluczających słów kluczowych.
O raporcie wyszukiwanych haseł pisaliśmy tutaj. Przypominamy, że dzięki niemu możesz sprawdzić, na jakie słowa się wyświetlasz. Jeżeli jakaś fraza, której nie masz w kampanii, jest tania (niska stawka CPC) i konwertuje, możesz ją dodać do swojej struktury. Co więcej, jeśli zauważysz, że Twoje reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania na hasła przepalające budżet i niekonwertujące – możesz je wykluczyć. Wykluczenie takich słów sprawi, że nie będziesz się więcej na nie reklamować. Pozwoli to nie tylko skupić się na istotnych, wartościowych frazach, lecz także precyzyjnie dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Optymalizacja kampanii Google Ads pod względem jej kosztów polega więc w tym przypadku na tym, iż wykluczając niechciane słowa, pozbywasz się także zbędnych wydatków.
Zalecamy, aby taki raport przeglądać co najmniej raz na dwa tygodnie. Wyszukiwane hasła znajdziesz po lewej stronie w panelu Google Ads. Wystarczy wybrać sekcję ”słowa kluczowe”, a następnie przejść do „wyszukiwane hasła”. Tam możesz przekonać się, jaką stawką charakteryzują się dane frazy, czy masz je w kampanii, czy też może powinieneś je dodać. Wystarczy spojrzeć, jaki koszt ponosisz za poszczególne słowa oraz sprawdzić, czy przynoszą one pożądane konwersje. Więcej na temat dodawania wykluczających słów kluczowych możesz przeczytać tutaj.
Optymalizacja kampanii Google Ads sposób drugi – dostosowanie stawek
Kolejną metodą pozwalającą obniżyć koszt prowadzonej kampanii jest dostosowanie stawek do urządzenia, lokalizacji, danych demograficznych oraz odbiorców.
Dostosowanie stawek do urządzenia
Jeżeli zauważysz, że Twoje reklamy gorzej konwertują, np. na komputerze, możesz obniżyć stawki dla tego urządzenia (z zakresu -90% do -1%). Jeśli nie chcesz promować się na konkretnym urządzeniu (tablet, urządzenie mobilne, komputer), ustaw przy nim stawkę -100%. Z kolei, gdy dostrzeżesz, że sporo tanich konwersji wpada z wybranego urządzenia, możesz podwyższyć dla niego stawkę od 1% aż do 900%. Brak dostosowania stawek na danym urządzeniu oznacza, iż stawka kierowania jest taka sama jak za słowo kluczowe.
Po co dostosowywać stawki do urządzenia? Odpowiedź jest prosta. Pozwala to przede wszystkim zmienić częstotliwość wyświetlania reklam. Gdy zauważysz, że jedna z Twoich kampanii jest skuteczna, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, możesz podnieść stawkę, aby wyświetlać się jeszcze częściej i zwiększyć swój potencjał. W drugą stronę – nie bój się zmniejszyć stawki dla tych urządzeń, które konwertują słabiej. Dostosowanie stawek może zostać ustalone zarówno na poziomie kampanii, jak i grupie reklam (te z grupy reklam jest bardziej wiążące). Optymalizacja kampanii Google Ads w tym przypadku polega na tym, iż unikasz zbędnych opłat wyświetlając reklamy na tym urządzeniu, które odznacza się wyższymi stawkami CPC i brakiem konwersji.
Dostosowanie stawek do lokalizacji
W swoich kampaniach możesz zmienić częstotliwość wyświetlania reklam w dowolnym kraju, mieście, czy też obszarze geograficznym. Wystarczy, że z poziomu kampanii dopasujesz do danego miejsca stawkę (od -90% do +900%). Jeżeli nie zależy Ci wyłącznie na klientach lokalnych, sugerujemy, abyś i w tym przypadku początkowo zostawił ustawienia domyślne (kierowanie na całą Polskę). W przeciwnym razie, od początku trwania kampanii zaznacz, gdzie chciałbyś, aby Twoje reklamy się wyświetlały. Pozwoli Ci to uniknąć zbędnych wydatków na promowanie swoich usług w miejscach, w których nie masz potencjalnych klientów.
Po pewnym czasie trwania kampanii, gdy zdobędziesz już wystarczająco dużo konwersji, sprawdź, skąd one pochodzą. Gdy zauważysz, że pewne miasta lub regiony odznaczają się stosunkowo niskimi stawkami oraz sporą liczbą konwersji, możesz wydzielić takie miejsca i podnieść dla nich stawkę. Możliwe jest również wykluczenie wybranych miejsc, które pożerają Twój budżet, a także obniżenie stawek dla droższych, lecz konwertujących miejsc.
Dostosowanie stawek do danych demograficznych
Jeżeli w poszczególnych grupach reklam w kampanii dodałeś do grupy reklam płcie i grupy wiekowe do obserwowania, możesz po pewnym czasie jej trwania spojrzeć, jak przekłada się to na konwersje. Jeśli zauważysz, że mężczyźni sprawdzają się w danej grupie lepiej niż kobiety, zwiększ dla nich stawkę. Możesz także wykluczyć daną płeć (kobieta/mężczyzna/nieznana), gdy uważasz, że nie przekłada się to zbyt dobrze na wyniki Twojej kampanii.
Podobna sytuacja ma miejsce z grupami wiekowymi. Możesz do każdej grupy reklam dodać 7 grup wiekowych i sprawdzić, która z nich konwertuje najlepiej. Dla tanich, cennych grup zwiększ stawki. Te grupy, które nie konwertują, wyklucz lub obniż im stawki, aby nie marnować założonego budżetu.
Dostosowanie stawek do odbiorców
Optymalizacja kampanii Google Ads pod względem kosztów może również polegać na tym, że dostosujesz stawki do odbiorców danej grupy reklam. Do odbiorców możesz dodać wszelkie utworzone przez Ciebie listy remarketingowe, a także przygotowane przez system grupy odbiorców podobnych. W miejscu „ustawienie kierowania” wybierz opcję „obserwacja” i spoglądaj, jak działania danej grupy przekładają się na Twoje wyniki. Tutaj również możesz podnieść lub obniżyć stawki jeśli uważasz, że poprawi to Twoje kampanie i pozwoli efektywniej zarządzać budżetem.
Optymalizacja kampanii Google Ads – harmonogram wyświetlania reklam
Prezentowanie reklam 24h/dobę nie zawsze jest opłacalne. Może to prowadzić do marnowania budżetu. Jeśli chcesz tego uniknąć, skorzystaj z opcji ustawienia harmonogramu wyświetlania reklam. Umożliwia on stworzenie planu, w którym możesz ustalisz, w jaki dzień tygodnia oraz w jakich godzinach chcesz pokazywać odbiorcom swoje reklamy. Jeżeli tworzysz nową kampanię, domyślne ustawienia powodują, że będzie ona wyświetlana bez przerwy. Niekiedy jest to dobre rozwiązanie, gdyż potencjalni klienci mogą szukać Twoich usług niezależnie od dnia tygodnia oraz godziny i dobrze by było odpowiadać na ich potrzeby cały czas. W praktyce bywa różnie. Jeśli Twój budżet jest ograniczony i optymalizacja kosztów jest dla Ciebie ważna, możesz spróbować ustalić harmonogram wyświetlania reklam.
Na czym to polega? Gdy zauważasz, że sporo płacisz za kliknięcia, które nie przekładają się na konwersje, możesz ograniczyć swoją kampanię odpowiednim harmonogramem. Koncentrowanie się na samych kliknięciach, a nie na dotarciu do wybranej grupy docelowej, nie jest bowiem najlepszym pomysłem. Przykładowo, gdy oferujesz usługi z branży B2B, powinieneś skupić się na reklamowaniu w dni powszednie, w godzinach pracy większości firm, gdyż późniejsze wyświetlanie może nie przynieść już żadnej konwersji.
Jeżeli zdecydujesz się na ustawienie harmonogramu reklam, nie oznacza to, iż stracisz szansę na pozyskanie wartościowego klienta. To, co może się zmienić, to koszty kampanii – dzięki prawidłowo skonstruowanemu harmonogramowi mogą one być znacznie niższe. O to dokładnie nam chodzi. Zatem, jak zabrać się za przygotowanie odpowiedniego planu?
Harmonogram wyświetlania reklam – jak go ustawić?
Harmonogram wyświetlania reklam ustawia się na poziomie danej kampanii. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdybyś stworzył kampanię i przetestował ją z ustawieniami domyślnymi (wyświetlanie reklam non stop). Po jakimś czasie sprawdź, kiedy i o której zdobywasz najwięcej konwersji. Ta wiedza pomoże Ci stworzyć odpowiedni harmonogram wyświetlania reklam. Opcja „harmonogram reklam” jest widoczna z lewej strony panelu Google Ads. Po naciśnięciu w nią ukaże Ci się widok, w którym będziesz mógł sprawdzić, jak dana kampania radzi sobie w poszczególnych dniach i godzinach. Po analizie tych danych będziesz w stanie zabrać się za przygotowanie właściwego harmonogramu.
Możesz zdecydować w jakie dni i godziny Twoje reklamy mają się wyświetlać. Gdy jakiś dzień jest dla Ciebie niekorzystny – wyklucz go. Po wybraniu odpowiedniego harmonogramu możesz bez problemu dostosować do niego stawki. Optymalizacja kosztów gwarantowana. Przejdźmy więc dalej do kolejnej metody.
Optymalizacja kampanii Google Ads sposób czwarty – synergia z SEO
Ostatnią polecaną dziś przez nas metodą, która prowadzi do optymalizacji kampanii Google Ads, jest synergia działań PPC wraz z SEO. Pokrótce, prawidłowo realizowana strategia SEO powinna prowadzić do tego, że Twoja strona będzie osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Google Ads jest natomiast płatną usługą, która umożliwia Ci tworzenie oraz optymalizowanie reklam, a także kierowanie ich do konkretnej grupy odbiorców. Oba działania powodują, że Twoja strona staje się widoczna, jednakże droga, po której dzięki nim do tego dojdziesz, jest zupełnie inna. Reklamy Google Ads sprawiają, że pojawiasz się na górze wyników wyszukiwania natychmiast. Wystarczy, że dodasz odpowiednią kampanię i reklamy. SEO natomiast to szereg działań długoterminowych, na których efekty musisz niestety trochę poczekać.
Jeżeli jednocześnie prowadzisz czynności SEO i SEM, dobrze by było, gdybyś zintegrował je ze sobą. Zoptymalizowana, konwertująca strona internetowa może być wynikiem odpowiednich analiz i wniosków płynących ze skoordynowanej pracy obu działań.
Jak wygląda optymalizacja kampanii Google Ads, jeśli chodzi o koszty, za pomocą synergii SEM i SEO? Prosty przykład. Jeżeli zauważysz, że po wpisaniu pewnych słów kluczowych Twoja strona pokazuje się wysoko organicznie, wyłącz dane frazy z kampanii. Użytkownik i tak Cię zauważy, a Ty uchronisz się przed zbędnymi wydatkami. Skupisz się wtedy na reklamowaniu tych haseł, na które nie jesteś widoczny bez reklamy PPC.
Podsumowanie
Optymalizacja kampanii Google Ads pod względem kosztów to temat niezwykle szeroki, ale też ciekawy. Każdy, kto prowadzi kampanie PPC, chciałby, aby jego wyniki były jak najlepsze przy możliwie najniższym koszcie. Przedstawiliśmy dziś kilka trików, których wykorzystanie prowadzi do obniżenia wydatków. Oczywiście tych sztuczek jest o wiele więcej, chętnie podzielimy się nimi w kolejnych wpisach. Do przeczytania!