Rok 2019 dobiegł już końca, co oznacza, że można zabrać się za jego podsumowanie. Jeżeli chodzi o marketing w wyszukiwarkach, w ciągu ostatnich miesięcy pojawiło się sporo świeżych rozwiązań. W artykule wyróżnię nowości w Google Ads. Ten rok obfitował w wiele ciekawych zmian i udoskonaleń. Przypomnijmy sobie najważniejsze z nich.
Nowości w Google Ads
Gallery Ads
Gallery Ads, czyli reklamy z galerią, to pierwsza z nowości w Google Ads, którą omówię. Reklama wyświetlana jest wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Są to treści wizualne, a więc kreacje produktów lub usług, które sprzedawca ma do zaoferowania. Reklama składa się z karuzeli. Obejmuje ona od 4 do 8 grafik. Dodatkowo, możemy dodać 3 nagłówki i 70 znaków do treści reklamowej.
Należy pamiętać, iż Gallery Ads to nie nowy typ kampanii, a po prostu promocja, którą można połączyć ze standardowymi reklamami tekstowymi w wybranej grupie reklam. Gdy użytkownik będzie poszukiwał upragnionych produktów w przeglądarce mobilnej, ukaże mu się nowy format reklamy – Gallery Ads, dzięki któremu będzie mógł zapoznać się z asortymentem.
Jeśli chodzi o koszt reklamy Gallery Ads, reklamodawca jest za nią rozliczany w modelu CPC. Oznacza to, że opłata zostanie naliczona za kliknięcie w reklamę (w jedno ze zdjęć) lub gdy użytkownik przewinie co najmniej 3 grafiki.
Usunięcie kolumny „średnia pozycja”
Kolejna z nowości w Google Ads, która pojawiła się we wrześniu, zapewne zasmuciła wielu użytkowników. Z panelu Google Ads został wycofany wskaźnik średniej pozycji reklamy. Była to wskazówka dla reklamodawców informująca o tym, które miejsce na stronie wyników wyszukiwania zajmowała ich reklama. Można było na tej podstawie ocenić, jak wypada ona na tle konkurencji.
Argument, jaki stoi za zniknięciem tego wskaźnika, to chęć dostarczenia użytkownikom dokładniejszych danych. Pomóc w tym mają dwa nowe mierniki, które zastąpią „średnią pozycję”. Mowa tu o współczynniku wyświetleń u góry strony oraz współczynniku wyświetleń na najwyższej pozycji na stronie. Są to dane, które również umożliwiają określenie lokalizacji reklam w wynikach wyszukiwania. Więcej o obu współczynnikach możesz przeczytać tutaj.
Rozszerzenie reklam – formularz kontaktowy
Nowością, która pojawiła się w 2019 roku w Google Ads, jest typ rozszerzenia reklam – rozszerzenie formularza kontaktowego. Opcja ta jest doskonała zwłaszcza dla reklamodawców, którzy prowadzą kampanię mającą na celu generowanie leadów. Tego typu rozszerzenie pozwala na zebranie danych kontaktowych od potencjalnego klienta. Jest to znacznie szybszy sposób niż przejście na stronę docelową. Warunkiem, który pozwala na uruchomienie wyżej wspomnianego rozszerzenia, jest posiadanie na stronie linku do dokumentu z polityką prywatności.
Co ważne, dane, które uzupełni potencjalny klient, możesz pobrać jako plik CSV. Rób to dość często, gdyż są to informacje pochodzące jedynie z ostatnich 30 dni. Dzięki temu rozszerzeniu możesz mieć pewność, iż użytkownik pozostawił swoje dane dobrowolnie i jest zainteresowany Twoją ofertą. Po Twojej stronie pozostanie skontaktowanie się z tą osobą, aby przekształcić ją w swojego klienta.
Pozostałe rozszerzenia, jakie można dodać do reklam, opisaliśmy w tym artykule. Warto pamiętać, iż rozszerzenia mają ogromny wpływ na jakość reklamy, także dobrze jest dodawać wszelkie dodatkowe informacje do swoich treści promocyjnych.
Określanie konwersji na poziomie kampanii
Kolejna z nowości w Google Ads, która jest warta omówienia, to możliwość wybrania konwersji na poziomie kampanii. Sprawdzi się to doskonale zwłaszcza u tych osób, które na jednym koncie prowadzą działania skupione wokół różnych celów. Chodzi o sytuację, kiedy Twoim zadaniem jest zarówno generowanie sprzedaży, zwiększenie świadomości istnienia marki, jak również zbieranie leadów, czy budowanie zasięgu.
Przed wprowadzeniem tej zmiany mierzenie efektywności kampanii sprawiało nieco trudności. Konwersje ustawiane były bowiem na poziomie konta. Teraz jednak mamy możliwość śledzić różne cele z poziomu danej kampanii, co znacznie upraszcza odczytywanie odpowiednich danych. Co więcej, lepiej sprawdzą się teraz strategie optymalizacji stawek pod kątem wybranego celu.
Discovery Ads
Następnym świeżym rozwiązaniem są reklamy typu Discovery Ads . Powstały one z myślą o tym, by docierać do użytkowników już na wczesnym etapie ścieżki zakupowej. Potencjalny klient może zobaczyć produkty lub usługi w chwili, gdy jest on najbardziej otwarty na odkrywanie nowości. Reklamy Discovery Ads wyświetlają są w trzech lokalizacjach. Możemy je zobaczyć na stronie głównej serwis YouTube, w Gmailu oraz na karcie Discover w aplikacji Google.
Reklamy Discovery Ads stworzone są w formie karuzeli, którą można przewijać. Warto podkreślić, że jak na razie, będą się one wyświetlać jedynie na urządzeniach mobilnych.
Wynik optymalizacji i rekomendacje na poziomie kampanii
To, co mogło nas w tym roku pozytywnie zaskoczyć, to wynik optymalizacji dla każdej naszej kampanii oraz rekomendacje do niej. Poprzednio mogliśmy zobaczyć wynik optymalizacji całego naszego konta wchodząc w zakładkę „Rekomendacje”. Opcja ta nadal jest widoczna, jednakże jeśli chcemy, aby wszystkie nasze działania przynosiły jak najlepsze efekty, możemy sugerować się danymi dotyczącymi optymalizacji poszczególnych kampanii.
Po kliknięciu w dane dotyczące wyniku optymalizacji (niebieska wartość z obrazka niżej), zostaniemy przeniesieni do zakładki, gdzie będą rekomendacje dotyczące danej kampanii. Warto je zastosować, gdyż znacznie poprawi to jej wynik i skuteczność. To, co zazwyczaj pomaga w podniesieniu omawianego wyniku, to budżet kampanii, stawki za słowa kluczowe, rozszerzenia reklam, dodatkowe reklamy (zwłaszcza elastyczne reklamy w wyszukiwarce). Przyglądajmy się tym wynikom na bieżąco, aby maksymalnie wykorzystywać potencjał prowadzonych działań.
Podsumowanie
Jak widzisz, rok 2019 przyniósł nam wiele ciekawych rozwiązań reklamowych. Omówiłam jedynie kilka z nich. Nie oznacza to jednak, iż pozostałe nie są warte naszej uwagi. Dobrze jest wybierać do przetestowania takie nowości w Google Ads, które mogą przełożyć się na polepszenie wyników naszych kampanii. Ważne jest, aby śledzić na bieżąco, świeże rozwiązania i decydować, czy są one dla nas przydatne. Po tak intensywnym roku nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na to, co Google zaoferuje nam w najbliższym czasie.