Google Analytics 4 został zaprezentowany w 2020 roku. Natomiast w lipcu 2023 roku stał się domyślną wersją tego narzędzia. Ponadto w tym samym momencie gromadzenie danych w GA Universal zostało wstrzymane. Najnowszy Analytics od momentu pojawienia się znacząco zmienił swoją postać. Cyklicznie otrzymuje nowe usprawnienia, które nie zawsze były dostępne w poprzedniej wersji, przez co niekiedy mogą powodować niezrozumienie. Dlatego też warto poznać najważniejsze ustawienia Google Analytics 4, o których należy pamiętać podczas konfiguracji nowej usługi.
Najważniejsze ustawienia Google Analytics 4
Pełne wdrożenie Google Analytics 4 nie ogranicza się jedynie do wgrania kodu na stronie internetowej. Aby w całości zadbać o właściwą konfigurację, należy pamiętać o szeregu ustawień, które mają istotne znaczenie na późniejszą analizę zachowań użytkowników. Poniżej zostanie opisanych kilka wybranych ustawień w GA4.
Czas przechowywania danych – najważniejsze ustawienia Google Analytics 4
Aktualnie domyślny okres przechowywania danych w GA4 wynosi jedynie dwa miesiące. Co w praktyce oznacza, że możemy analizować ruch na stronie, liczbę konwersji i pozostałych zdarzeń jedynie dla maksymalnie 60 dni wstecz. Po upływie tego okresu przechowywane dane zostaną automatycznie usunięte z serwerów Analytics.
Takie rozwiązanie ma kluczowy wpływ na wszystkie raporty w sekcji Eksploracja. Tak więc, jeżeli chcemy porównać dane rok do roku, to koniecznie musimy zmienić okres przechowywania danych z 2 na 14 miesięcy.
Zmiana tych ustawień jest bardzo łatwa do wykonania i zajmie nam tylko kilka kliknięć. Wystarczy przejść do ustawień konta, wybrać zakładkę ustawienia danych, a następnie przechowywanie danych. Warto również pamiętać, że wydłużenie okresu przechowywania zostaje jedynie zastosowane do danych, które zostały już zebrane, zmiana nie obejmie wcześniej usuniętych danych.
Wykluczanie bramek płatności
Jednym z najważniejszych ustawień Google Analytics 4 jest wykluczanie bramek płatności. Jest ono szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych, które mierzą wysokość przychodów w raportach GA4. Niewykluczenie witryn odsyłających spowoduje, że część konwersji zakupu zostanie przypisana do niewłaściwego źródła. Zastosowanie wykluczeń spowoduje, że w naszych raportach znajdą się w pełni poprawne dane.
Więcej o wykluczaniu bramek płatności możesz przeczytać w naszym artykule, który został w całości poświęcony temu tematowi.
Filtry danych
Kolejnym ważnym ustawieniem w GA4 są filtry danych. Dzięki odpowiednio przygotowanym filtrom możemy „oczyścić” nasze raporty i uzyskać dokładniejsze dane. Na każdym koncie GA4 znajduje się już automatycznie utworzony filtr ruchu wewnętrznego, który dotyczy osób związanych bezpośrednio ze stroną. Za tego typu ruch odpowiadają głównie właściciele, pracownicy, marketerzy, analitycy, czy też programiści.
Ponadto w ustawieniach filtrów danych możemy wykluczyć również ruch generowany przez dewelopera. Ten filtr wyklucza zdarzenia z wypełnioną wartością debug_mode lub debug_event.
Inną dostępną w Google Analytics 4 metodą filtrowania danych jest stosowanie wykluczeń na podstawie adresów IP poszczególnych użytkowników. W przypadku posiadania zmiennego adresu IP warto jest skorzystać z wtyczki Block yourself from Analytics, która jest przeznaczona dla użytkowników przeglądarki Google Chrome.
Łączenie konta z pozostałymi produktami Google
Podczas pierwszej konfiguracji GA4 powinniśmy połączyć nasze konto z wszystkimi innymi dostępnymi produktami Google. Dzięki temu umożliwimy połączenie wielu różnych danych z innych rozmaitych usług marketingowych od Google. W rezultacie otrzymamy dodatkowe dane, które umożliwią nam lepsze zrozumienie zachowania użytkowników na stronie lub w aplikacji mobilnej.
Poniżej znajduje się lista usług Google, z którymi możemy połączyć nasze konto Analityczne.
Google Ads jest jednym z kluczowych elementów, z którym należy połączyć naszą usługę. Dzięki temu w raportach znajdziemy informacje o prowadzonych przez nas kampaniach reklamowych. Ponadto otrzymamy możliwość importu stworzonych w Analityce list odbiorców oraz konwersji.
W zależności od zakresu i charakterystyki prowadzonych działań marketingowych należy rozważyć połączenie pozostałych usług m.in. Search Console, Search Ads 360, BigQuery, czy też Google Play (w przypadku aplikacji mobilnych).
Aktywacja Google Signals
Włączenie usługi Google Signals umożliwia lepszą identyfikację użytkowników odwiedzających stronę z różnych urządzeń. Dzięki aktywacji w naszych raportach zobaczymy nowe informacje o użytkownikach – wiek, płeć oraz zainteresowania odwiedzających.
Google Signals gromadzi informacje o sesjach, które pochodzą zarówno z witryn, jak i aplikacji. Następnie te dane są łączone z użytkownikami, którzy są zalogowani na swoim koncie Google oraz mają włączoną personalizację reklam. Połączenie tych danych z zalogowanymi użytkownikami sprawia, że w Google Ads możliwe jest raportowanie i eksportowanie konwersji oraz remarketing na różnych urządzeniach.
Warto również zaznaczyć, że Google Signals są powiązane z prywatnością użytkowników. Dlatego też strony internetowe, które korzystają z tej usługi, muszą umieścić stosowną informację w polityce prywatności.
Konfiguracja zdarzeń i konwersji
Konwersje są jednym z kluczowych elementów mierzenia działań reklamowych w GA4. Dzięki nim możemy sprawdzić efektywność poszczególnych kanałów, z których pozyskujemy użytkowników. Dlatego też tak ważne jest, aby już na samym początku konfiguracji konta Google Analytics 4 utworzyć w panelu kluczowe konwersje.
W tym celu musimy najpierw utworzyć wybrane zdarzenia na naszym koncie. Można to zrobić na kilka sposobów. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest utworzenie eventów bezpośrednio na koncie Google Analytics. Możemy to zrobić w zakładce Zdarzenia w sekcji Administracja.
Jako parametr wybieramy zdarzenie, które znajduje się już w naszym systemie np. page_location i następnie określamy regułę. Na samym końcu definiujemy wartość, w której podajemy fragment adresu URL, który wyświetla się po wykonaniu konkretnego działania na stronie np. wysłany formularz kontaktowy (wyświetlenie strony z podziękowaniem).
Inną równie znaną metodą jest tworzenie eventów w narzędziu Google Tag Manager. W tym celu musimy utworzyć nowy tag o typie Google Analytics: zdarzenie GA4. Następnie jako tag konfiguracji wybieramy naszą usługę GA4 i podajemy nazwę zdarzenia, które ma pojawić się w Analyticsie. Na samym końcu definiujemy regułę, która ma wywoływać nasz tag np. wyświetlenie thank you page.
Na samym końcu przechodzimy do ustawień konwersji w Google Analytics 4 i oznaczamy wybrane zdarzenia jako konwersje. Dzięki czemu oznaczone konwersje pojawią się w naszych raportach.
Ustawienia tożsamości raportowania
Prowadzenie dokładniejszej analityki w GA4 jest możliwe dzięki zaawansowanemu wykorzystaniu tak zwanych tożsamości raportowania. Takie rozwiązanie pozwala na lepszy wgląd w ścieżki użytkowników, wartościowsze dane z wielu urządzeń i platform, a także raporty uwzględniające użytkowników bez duplikatów.
Dodatkowo jesteśmy w stanie śledzić działania użytkowników na wielu różnych urządzeniach i przeglądarkach. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie pełniejszego obrazu zachowań użytkowników na stronie.
W Google Analytics 4 wyróżniamy 4 następujące przestrzenie tożsamości:
- User-ID
- Google Signals
- Identyfikator urządzenia
- Modelowanie
Na potrzeby raportowania danych możemy wybrać następujące opcje tożsamości:
- Mieszana – korzysta z funkcji w następującej kolejności – User-ID, Google Signals, identyfikator urządzenia oraz modelowanie
- Obserwowane kategorie – korzysta z funkcji w następującej kolejności – User-ID, Google Signals, a także identyfikator urządzenia
- Zależnie od urządzenia – bierze pod uwagę wyłącznie identyfikator urządzenia oraz ignoruje pozostałe identyfikatory
W momencie gdy nie mamy aktywowanej usługi Google Signals oraz nie zbieramy identyfikatorów User-ID, system będzie korzystał z identyfikatora urządzenia. Ponadto nasza usługa GA musi rejestrować odpowiednio dużo aktywności zalogowanych użytkowników, aby dane były anonimowe.
Ustawienia atrybucji – najważniejsze ustawienia Google Analytics 4
Domyślną atrybucją w GA4 jest model oparty na danych. Ten typ atrybucji wykorzystuje algorytmy systemów uczących się do oceny jednocześnie ścieżek konwersji, jak i ścieżek, w których nie doszło do konwersji. Model zbudowany w ten sposób uczy się tego, w jaki sposób różne punkty styku wpływają na końcowy wynik konwersji. Model bierze pod uwagę m.in. takie czynniki jak rodzaj urządzenia, czas, który upłynął od dokonania konwersji, liczba interakcji z reklamą, czy też kolejność ekspozycji na reklamy.
Ponadto w każdej chwili możemy zmienić ustawienia i wybrać inny model raportowania danych. Obecnie możemy skorzystać z następujących modeli:
- Pierwsze kliknięcie
- Ostatnie kliknięcie
- Liniowy
- Uwzględnienie pozycji
- Spadek udziału z upływem czasu
W tym samym miejscu możemy również zmienić okno atrybucji w zależności od rodzaju prowadzonej działalności lub kampanii. Google rekomenduje ustawienia atrybucji opartej na danych oraz maksymalną liczbę dni. W przypadku zdarzeń konwersji polegających na pozyskaniu użytkowników to 30 dni. Natomiast w przypadku pozostałych zdarzeń konwersji to 90 dni.
Waluta oraz strefa czasowa raportowania
Na sam koniec warto na swoim koncie zweryfikować również poprawność wyboru waluty oraz strefy czasowej. Odpowiedni wybór tych ustawień ma kluczowy wpływ na dane wyświetlane w raportach. Zazwyczaj te ustawienia wybiera się na podstawie strefy czasowej i waluty miejsca, w którym prowadzona jest działalność.
Ustawienia te zmieniamy w zakładce administracja – > ustawienia usługi. Następnie, w zależności od naszych potrzeb, wybieramy konkretną strefę czasową raportowania oraz walutę.
Podsumowanie – najważniejsze ustawienia Google Analytics 4
Google Analytics 4 stanowi świetne narzędzie do zbierania i analizowania danych o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej. Podstawą sukcesu jest jednak dobrze skonfigurowane narzędzie, które będzie w stanie w pełni poprawnie zbierać najważniejsze dane. W tym celu powinniśmy pamiętać o kilku ważnych ustawieniach wymienionych w tym artykule.
Ponadto podczas konfiguracji części ustawień powinniśmy pamiętać o tym, aby były one dopasowane do potrzeb i oczekiwań konkretnej organizacji. Dlatego też zastosowanie takiego samego podejścia do każdej z usług jest błędne i może prowadzić do błędnego zbierania danych.