Narzędzia planowania Google Ads – jak planować kampanie?

Image Description
Wiktor Wyszomirski
czw. 05.09.2024

Plan marketingowy jest jedną z najbardziej istotnych składowych każdej kampanii. Bez odpowiedniego przygotowania będziesz działać na ślepo. W skład takiego planu powinny wchodzić m.in. zdefiniowanie najważniejszych parametrów kampanii, identyfikacja grupy docelowej, określenie celów, dobór medium, czy budżetowanie. Jeśli zdecydujesz się na wybór Google, jako środka przekazu komunikacji marketingowej, firma wyciągnie do Ciebie rękę zapewniając narzędzia planowania Google Ads. Dzięki nim będziesz w stanie kierować swoją reklamę do odpowiednich odbiorców, określać budżety reklamowe, czy optymalizować reklamy.

Dostępne narzędzia planowania Google Ads znajdziesz w panelu reklamowym w zakładce narzędzia.

Narzędzia planowania Google Ads - gdzie je znaleźć?

Narzędzie planowania Google Ads – Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych to narzędzie umożliwiające analizę słów kluczowych wykorzystywanych w reklamach elastycznych Google Ads. Posiada on dwie podstawowe opcje: możliwość poznania nowych słów kluczowych oraz możliwość poznania prognozowanej liczby wyszukiwań podanych fraz kluczowych.

Dzięki funkcji Poznaj nowe słowa kluczowe możesz poznać nowe frazy kluczowe, które narzędzie zaproponuje nam w oparciu o Twoją witrynę i jej zawartość lub o podane wcześniej frazy. W następnym kroku, dla zaproponowanych fraz kluczowych, narzędzie pokaże prognozowaną, średnią miesięczną ilość wyszukiwań, zmiany w trendach wyszukiwania, konkurencyjność oraz stawkę za kliknięcie na górze i dole strony wyników wyszukiwania.

Narzędzia planowania Google Ads - nowe słowa kluczowe
Narzędzia planowania Google Ads - poznaj prognozy słów kluczowych
Narzędzia planowania Google Ads - prognozy słów kluczowych
Przykładowe propozycje słów kluczowych dla domeny https://www.adpeak.pl/

Następnym krokiem, gdy poznasz już listę nowych fraz kluczowych potrzebnych do reklamowania Twojej strony, jest zawężenie jej do najbardziej odpowiednich. Pierwszym sposobem na to są filtry. Dzięki nim możesz lepiej ocenić, czy propozycje będą odpowiednie dla Twojej marki.

Narzędzia planowania Google Ads  - filtry słów kluczowych

Słowa kluczowe możesz zawężać też wybierając odpowiedną lokalizację, język, urządzenie, czy zakres dat.

Funkcja Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy pozwoli sprawdzić prognozowaną skuteczność wybranych przez Ciebie fraz, w oparciu od dane historyczne wyszukiwarki. W następnym kroku wyświetlą się: średnia miesięczną ilość wyszukiwań, zmiany w trendach wyszukiwania, konkurencyjność oraz stawka za kliknięcie na górze i dole strony.

Narzędzia planowania Google Ads  - prognozy słów kluczowych

W zakładce Prognoza pokażą się prognozowane wyniki, jakie może uzyskać plan słów kluczowych. Znajdziemy tam dane takie jak: CTR, średnie CPC, ilość wyświetleń, kliknięć, czy konwersji przy podanym dziennym budżecie. Dodatkowo widoczna  jest liczba wyszukiwań w określonej lokalizacji oraz na jakich urządzeniach wyświetlane będą reklamy. Dzięki temu, masz możliwość zaplanowania wydatków na reklamę i oszacowania, jakich wyników możesz się spodziewać.

Prognoza wyników słów kluczowych

Poza utworzeniem listy słów kluczowych, po których wyszukiwaniu wyświetli się Twoja reklama, należy również pomyśleć o liście Wykluczających słów kluczowych, czyli takich, przy których zdecydowanie nie chcesz się wyświetlać. Przykładowo: reklamując buty do biegania, nie chcemy wyświetlać się po wyszukiwaniu frazy „buty na obcasie”.

W celu stworzenia takiej listy możemy posłużyć się raportem wyszukiwanych haseł. Żeby go znaleźć, w panelu Google Ads, należy wejść w Kampanie, następnie w zakładkę Statystyki i raporty i wybrać z listy Wyszukiwane hasła. Znajdują się tam wszystkie hasła, po których wyszukiwaniu wyświetliła się Twoja reklama. Przeglądając listę, możesz zobaczyć jakie hasła nie są odpowiednie dla Twojej marki i na bieżąco dodawać hasła do listy wykluczających słów kluczowych.

Narzędzie planowania Google Ads – Planer skuteczności kampanii

Planer skuteczności kampanii umożliwia planowanie wydatków reklamowych, prognozowanie, jak zmiany w kampaniach mogą wpłynąć na ich skuteczność oraz poznać możliwości w różnych okresach, co może być szczególnie przydatne dla biznesów charakteryzujących się sezonowością. Możesz sprawdzić prognozę dla konkretnych, interesujących Cię konwersji, czy otrzymać propozycje optymalizacji reklam bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Planer skuteczności symuluje aukcje reklamowe, na podstawie danych zebranych w ciągu ostatnich 7 do 10 dni. Dodatkowo, narzędzie to korzysta z miliardów zapytań w Google, które aktualizowane są co około 24 godziny. W planowaniu możliwe jest uwzględnienie sezonowości, czy konkurencyjności. Dane te umożliwiają przedstawienie prognozy, na ustawiony uprzednio okres czasu, wraz z wydatkami.

Żeby skorzystać z Planera skuteczności musisz spełnić kilka warunków:

Kapanie w sieci wyszukiwania Google:

  • Korzystasz z tych strategii ustalania stawek: (ulepszone) CPC, Maksymalizowanie liczby kliknięć, Maksymalizowanie liczby konwersji, Maksymalizowanie wartości konwersji, Docelowy zwrot z nakładów na reklamę (ROAS), Docelowy koszt podjęcia akcji (CPA) lub Ustalanie stawek pod kątem docelowego udziału w wyświetleniach.
  • Twoje reklamy uzyskały przynajmniej 3 kliknięcia w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Jeśli Twoim celem reklamowych jest pozyskiwanie konwersji, Twoje kampanie muszą uzyskać przynajmniej 3 konwersje w ciągu ostatnich 7 dni

Kampanie produktowe

  • Kampanie były aktywne przynajmniej 10 dni bez przerwy i wygenerowały koszty w wysokości minimum 10 USD.
  • W ciągu ostatnich 7 dni uzyskały minimum 100 wyświetleń.
  • W ciągu ostatnich 10 dni wygenerowały przynajmniej 10 konwersji.

Kampanie w sieci reklamowej  

  • Strategia ustalania stawek nie uległa w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Kampanie działają przynajmniej od 7 dni.
  • Kampanie uzyskały: min. 5 konwersji lub min. 20 kliknięć. W przypadku strategii Maksymalizacji liczby kliknięć, wygenerowały koszt przynajmniej 10 USD w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Nie były ograniczone budżetem.

Kampanie Demand Gen

  • Kampanie korzystają ze strategii ustalania stawek Maksymalizacja liczby konwersji lub docelowe CPA. Dodatkowo, strategia nie uległa zmianie w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Każda grupa reklam uzyskała przynajmniej 1 wyświetlenie dziennie, w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Kampanie uzyskały przynajmniej 1 konwersję w ciągu ostatnich 7 dni.

Kampanie promujące aplikacje

  • Strategia ustalania stawek (Docelowy koszt instalacji, CPA) nie uległa zmianie w ciągu ostatnich 10 dni.
  • Kampanie są aktywne od przynajmniej 10 dni.
  • Reklamy wygenerowały min. 10 konwersji w ciągu 10 ostatnich dni.

Kampanie lokalne

  • Są optymalizowane pod kątem wizyt w placówce, a nie jedynie pod kątem połączeń telefonicznym i lokalizacji.
  • Kampanie są aktywne od przynajmniej 30 dni.
  • Średnie wydatki wyniosły min. 500 USD w ostatnich 30 dniach.

Kampanie wideo

  • Strategia ustalania stawek (Maksymalizacja liczby konwersji, CPA) nie uległa zmianie w ciągu ostatnich 3 dni, a kampanie są aktywne.
  • Wydatki wyniosły przynajmniej 10 USD i wygenerowanych zostało przynajmniej 5 konwersji w ciągu ostatnich 7 dni.

Kampanie Performance Max

  • Strategia ustalania stawek nie ulegała zmianie w ciągu ostatnich 7 dni.
  • Kampanie są aktywne od min. 7 dni.
  • Kampanie uzyskały min. 10 wyświetleń, 3 interakcje, 1 konwersję, 1 wartość konwersji (jeśli kampanie są związane z wartością konwersji) w ciągu ostatnich 7 dni.

Narzędzia reklamowe Google Ads – Planer zasięgu

Planer zasięgu jest narzędziem do planowania kampanii wideo. Planowanie odbywa się na podstawie danych Google: zasięgu, liczby wyświetleń oraz konwersji na YouTube i u partnerów wideo. Pomaga ono tworzyć media plany, które koncentrują się na zasięgu wśród unikalnych użytkowników, wyświetleniach oraz konwersjach. Masz również możliwość planowania wydatków na kampanie, prognozowanie i porównywanie skuteczność różnych kampanii oraz sprawdzania szczegółowych statystyk zasięgu, danych demograficznych i urządzeń, na których będą wyświetlane reklamy.

Planer zasięgu daje możliwość prognozowania skuteczności media planu w oparciu o grupę docelową, budżet i inne dane, np. lokalizację, cele lub formaty reklamowe. Prognozy są tworzone na podstawie aktualnych trendów oraz danych historyczny. Są one przygotowywane na okres równy wyznaczonemu trwania kampanii (maksymalnie 92 dni).

Z prognoz możemy otrzymać takie dane jak:

  • Zasięg wśród docelowych odbiorców
  • Średnia częstotliwość
  • Wyświetlenia
  • Łączny i docelowy CPM
  • Współczynnik konwersji (CVR)
  • Liczba konwersji
  • Wskaźnik wyświetleń w grupie docelowej (TRP)
  • Użytkownicy telewizji
  • Użytkownicy YouTube

Telewizja w Planerze zasięgu

Planer zasięgu oferuje również opcję „Telewizja w Planerze zasięgu”. Dzięki niej masz możliwość dodania, do media planu, danych historycznych dotyczących zasięgu, częstotliwości, wskaźników wyświetleń w grupie docelowej (TRP) oraz budżetów dla kampanii TV.

Zaletą tej funkcji jest to, że korzysta ona z danych pomiarowych od firm zewnętrznych zajmujących się pomiarami mediów w danym kraju, co może dostarczać wiarygodnych prognoz. Opcja umożliwia planowanie obejmujące wszystkie formaty reklamowe (wideo), przedstawia przejrzyste statystyki, które wskazują jak poprawić zasięg i skuteczność reklam oraz poznać nowe możliwości. Media plan w tej opcji wyświetla krzywą planu i krzywą porównawczą. Obrazują one łączny zasięg, jaki możesz uzyskać. Panel, ponad nimi, pokazuje szacowany zasięg wśród docelowych odbiorców, średnią częstotliwość, CPM, wskaźnik wyświetleń w grupie docelowej oraz koszt.

Podsumowanie

Planowanie to jeden z najważniejszych elementów udanej kampanii, a narzędzia planowania Google Ads mają ułatwić ten proces. Dają Ci możliwość dokładnego opracowania działań, które masz zamiar podjąć. Dzięki nim możesz odpowiednio budżetować kampanie, dobrać właściwe formaty reklamowe, poznać słowa kluczowe i optymalizować reklamy. Dobór odpowiednich parametrów kampanii przesądzi o jej sukcesie, dlatego chcąc reklamować swoją działalność w Google należy skorzystać z odpowiednich, w zależności od potrzeb, narzędzi.

Źródła

https://support.google.com/google-ads/answer/7337243?hl=pl

https://support.google.com/google-ads/answer/9230124?hl=pl

https://support.google.com/google-ads/answer/9427120?hl=pl&ref_topic=10107986&sjid=11311957830029437305-EU

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Jestem absolwentem Zarządzania, ze specjalnością Digital Marketing, a swoją przygodę zawodową z tą dziedziną zacząłem jeszcze na studiach. . W wolnym czasie uprawiam sport, a kiedy tylko czas pozwala - podróżuję.