Menedżer Zdarzeń Facebooka i wszystko co z nim związane
Menedżer Zdarzeń Facebooka to miejsce do tworzenia i zarządzania zdarzeniami na Koncie Reklamowym. Można tutaj znaleźć takie zakładki jak: piksele, zdarzenia offline, zdarzenia w aplikacji, konwersje niestandardowe i integracje partnerów.
Zdarzenia na Facebooku to działania, które mają miejsce w witrynie firmy np. rejestracja do newslettera, dodanie do koszyka czy zakup produktu. Monitorować zdarzenia można za pomocą piksela Facebooka, czyli krótkiego kodu umieszczonego w witrynie.
Piksele
Menedżer zdarzeń oferuje możliwość konfiguracji ustawień piksela konta reklamowego. Zakładka Piksele służy do zarządzania pikselami Facebooka i jest pierwszym miejscem, które jak najszybciej należy odwiedzić po założeniu konta reklamowego. W tym miejscu można utworzyć unikalny piksel konta reklamowego, który trzeba następnie zaimplementować w kodzie źródłowym witryny firmy.
Co to jest Piksel i do czego służy?
Piksel Facebooka to krótki kod JavaScript, który po zaimplementowaniu na stronie internetowej oferuje możliwość mierzenia i analizy ruchu w witrynie, a przede wszystkim skuteczności działań reklamowych. Piksel to podstawowe narzędzie analityczne oferowane przez Facebooka i prowadzenie jakichkolwiek działań reklamowych bez jego użycia jest bezsensowne.
Do głównych zalet posiadania piksela należy możliwość tworzenia grup niestandardowych odbiorców i podobnych odbiorców, optymalizowania reklam pod kątem konwersji oraz możliwość tworzenia lejka sprzedażowego i jego analizy.
Instalowanie Piksela
Aby zaimplementować kod Piksela na stronie internetowej należy najpierw upewnić się, że posiada się dostęp do kodu źródłowego strony lub do Google Tag Managera (GTM), którego kod został wcześniej wpięty w witrynę.
Po utworzeniu unikalnego piksela w menedżerze zdarzeń, należy skonfigurować ustawienia i zainstalować kod na stronie internetowej. Konfigurując piksela są do wyboru trzy opcje:
- użycie integracji lub menedżera znaczników
- ręczne zainstalowanie kodu
- wysłanie instrukcji deweloperowi w wiadomości email.
Integracja lub menedżer znaczników
Pozwala na integrację Piksela Facebooka i skonfigurowanie jej w witrynie opartej na zewnętrznym rozwiązaniu. Jeżeli witryna działa w jednej z obsługiwanych platform możliwe jest skonfigurowanie kodu bez edytowania kodu źródłowego witryny.
Platformy obsługiwane w ramach współpracy z Facebookiem to:
Handel elektroniczny: BigCommerce, 3dcart, Eventbrite, Magneto, OpenCart, PrestaShop, Shopify, Storeden, WooCommerce
Website platform: Drupal, Jimdo, Joomla, Squarespace, Wix, WordPress
Systemy CRM i oprogramowanie marketingowe: Infusionsoft, Salesforce, Zoho CRM
Zarządzanie znacznikami: Menedżer tagów Google, Segment
Partnerzy monitorujący wyniki kampanii na urządzeniach mobilnych: AppsFlyer, Adjust, mParticle.
Ręczne instalowanie kodu
Facebook oferuje instrukcję krok po kroku jak prawidłowo zainstalować Piksela na stronie internetowej, dzięki czemu nie stanowi to zazwyczaj żadnego problemu.
Podstawową zasadą, o której koniecznie trzeba pamiętać to to, że Piksel musi być zaimplementowany na każdej podstronie witryny w sekcji nagłówka tak, aby wywoływał się na każdej podstronie i można było wyciągać z niego prawidłowe dane i wnioski.
Aby sprawdzić czy piksel został prawidłowo zainstalowany można skorzystać z oficjalnego narzędzia wypuszczonego przez Facebooku – Pixel Helper. Pixel Helper to wtyczka do Google Chrome, która pokazuje nam jakie piksele i zdarzenia wywołują się na danej podstronie.
Wysłanie instrukcji deweloperowi w wiadomości email
Facebooku umożliwia też szybkie wysłanie maila z instrukcją instalacji piksela do dowolnej osoby. Dzięki temu kilkoma kliknięciami można przekazać dokładne wytyczne gdzie i jak dodać kawałek kodu, aby móc cieszyć się z możliwości mierzenia wyników kampanii reklamowych.
Zdarzenia Piksela
Oprócz instalacji kodu piksela warto dodać też zdarzenia, które określają jakie działanie podjął użytkownik na stronie internetowej. Do wyboru jest 9 zdarzeń standardowych, które wymagają instalacji dodatkowego, krótkiego kodu, lub wiele możliwości stworzenia konwersji niestandardowych.
Zdarzenia standardowe
Do zdarzeń standardowych należą:
- zakup (purchase),
- kontakt (lead),
- dokończ rejestrację (complete registration),
- dodaj informacje o płatności (add payment info),
- dodanie do koszyka (add to cart),
- dodaj do listy życzeń (add to wishlist),
- przejście do kasy (initiate checkout),
- szukaj (search),
- wyświetl zawartość (view content).
Dosłownie teraz Facebook wprowadza dodatkowe zdarzenia standardowe:
- kontakt (contact),
- dostosuj produkt (customize product),
- przekaż datek (donate),
- znalezienie lokalizacji (find location),
- zaplanuj (schedule),
- rozpocznij okres próbny (start trial),
- prześlij aplikację (submit application),
- subskrybuj (subscribe).
Zdarzenia standardowe wymagają implementacji dodatkowego kawałka kodu na stronie, na której ma być mierzone dane zdarzenia. Na przykład chcąc mierzyć dodania do koszyka w sklepie internetowym, kod zdarzenia należy podpiąć tylko na stronie, na którą trafia użytkownik po dodaniu produktu do koszyka lub np. pod button. Kod zdarzenia należy umieść w kodzie źródłowym strony lub za pomocą Google Tag Managera.
Dodając zdarzenie, które chcemy mierzyć, możemy określić dodatkowe parametry tego zdarzenia. W przypadku sklepów internetowych najbardziej istotne parametry to wartość i waluta, dzięki czemu otrzymamy informację o wartości konwersji.
Konwersje niestandardowe
Konwersje niestandardowe umożliwiają stworzenie dowolnego zdarzenia, które jest istotne i wartościowe dla danego biznesu. Utworzenie konwersji niestandardowej pozwala na jej monitorowanie, mierzenie i optymalizację tak samo jak w przypadku zdarzeń standardowych.
Konwersje niestandardowe nie wymagają implementacji dodatkowego kodu w witrynie, dzięki czemu można stworzyć zdarzenia na podstawie adresu URL. Przy użyciu reguł URL można stworzyć do 100 bardziej szczegółowych zdarzeń niż 9 standardowych oferowanych przez Facebooka.
Tworząc konwersje niestandardowe pojawia się jednak więcej możliwości popełnienia błędów, dlatego należy upewnić się, że dany adres URL odpowiada dokładnie temu zdarzeniu, który chcemy mierzyć.
Póki co nie można jeszcze korzystać z niestandardowych zdarzeń do tworzenia dynamicznych reklam produktów ani ustawiać dynamicznego parametru wartości konwersji.
Zdarzenia offline
Jeżeli działalność firmy wychodzi poza usługi i produkty dostępne tylko na stronie internetowej interesującą możliwością jest analizowanie zdarzeń offline.
Zdarzenia offline pozwalają na mierzenie wpływu reklam na konwersje w sklepach stacjonarnych, przez maila, przez telefon czy w innych miejscach poza witryną firmy. Można więc mierzyć ilość i wartość rejestracji osobistych, umów podpisanych w siedzibie firmy czy zakupy w sklepach stacjonarnych.
Aby móc mierzyć konwersje offline należy przesłać dane klientów i informacje o dokonanych przez nich transakcjach. Plik danych powinien zawierać możliwie jak najwięcej informacji o użytkownikach i dokonanych przez nich transakcjach. Typy danych, które można wykorzystać:
- adres email,
- numer telefonu,
- imię,
- nazwisko,
- miasto,
- województwo,
- kraj,
- data urodzenia,
- rok urodzenia,
- wiek,
- kod pocztowy,
- płeć,
- identyfikator reklamodawcy mobilnego,
- id użytkownika aplikacji Facebook,
- id użytkownika strony na Facebooku.
Plik z danymi musi być sformatowany według odpowiednich zasad.
Na podstawie dostępnych danych Facebook odnajdzie użytkowników i przypisze ich do odpowiednich zdarzeń. Dzięki temu można zobaczyć jaki wpływ reklama na Facebooku miała nie tylko na konwersje w witrynie, ale także na te powstałe w inny sposób. Tak powstałe listy klientów mogą być później wykorzystane do tworzenia grup niestandardowych odbiorców lub grup podobnych odbiorców.
Zdarzenia w aplikacji
Zdarzenia w aplikacji to zakładka dla reklamodawców aplikacji pozwalająca mierzyć wartość reklam oraz monitorować działania użytkowników w aplikacji. Niezbędne do zaimplementowania zdarzeń w aplikacji jest posiadanie SDK Facebooka oraz połączenie aplikacji z kontem reklamowym. SDK Facebooka pozwala na mierzenie instalacji aplikacji oraz śledzenie działań podjętych w aplikacji przez użytkowników.
Tak jak w przypadku piksela, Facebook oferuje instrukcje w zakresie instalacji kodu zdarzenia w aplikacji oraz możliwość powiązania zdarzeń z SDK partnera np. AppsFlyer, Adjust, mParticle lub Segment.
Obecnie możliwe jest mierzenie tylko standardowych zdarzeń w aplikacji, ale Facebook zapowiada wprowadzenie w przyszłości również zdarzeń niestandardowych.
Integracje partnerów
Wiele sklepów internetowych oraz systemów CRM oferuje integrację z kontem reklamowym na Facebooku. Dzięki połączeniu kont część danych automatycznie przepływa między Facebookiem a systemem partnera, dzięki czemu implementacja wielu funkcji jest łatwiejsza.
Obecnie Facebook oferuje integrację z: Big Commerce, 3dcart, OpenCart, PrestaShop, Eventbrite, Magneto, Shopify, Storeden, WooCommerce, Drupal, Jimdo, Joomla, Squarespace, Wix, WordPress, Infusionsoft, Salesforce, Zoho CRM, Zapier, Google Tag Manager, Segment, AppsFlyer, Adjust, mParticle.
Podsumowanie
Menedżer zdarzeń to bardzo ważna zakładka dla każdego reklamodawcy niezależnie od prowadzonych działań. Można tu znaleźć wszystkie niezbędne narzędzia do konfiguracji, monitorowania i mierzenia konkretnych zdarzeń w witrynie.
Aby móc monitorować działania zdarzeń standardowych, zdarzeń offline, w aplikacji czy konwersji niestandardowych należy w menedżerze reklam dodać odpowiednie kolumny odpowiadające zdarzeniom. Dzięki temu można dokładnie mierzyć efektywność danej kampanii, zestawu reklam i samej reklamy.