Google Store Visits – konwersje w sklepie stacjonarnym

Image Description
Kamil Tymoniuk
pon. 27.01.2020

W ostatnich latach coraz bardziej zauważalny jest wzrost znaczenia trendu zakupowego jakim jest ROPO. Research Online Purchase Offline jest zjawiskiem polegającym na poszukiwaniu informacji o produktach i usługach w internecie, których finalny zakup następuje w sklepach tradycyjnych, czyli offline. Właściciele firm nie są w stanie skutecznie zmierzyć efektu ROPO. Oszacowanie liczby osób, które weszły w interakcję z reklamami, a następnie odwiedziły sklep jest możliwe dzięki raportom Google Store Visits, które są już dostępne w Polsce dla części reklamodawców.


Jeżeli wizyty w fizycznych lokalizacjach (salon samochodowy, hotel, restauracja) są dla Twojej firmy ważne, możesz skorzystać z narzędzia, jakim jest Google Store Visits. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się, jak kliknięcia i wyświetlenia reklam przekładają się na finalne odwiedziny w sklepie.

Czym jest Google Store Visits?

Jak działa Google Store Visits? Usługa GSV korzysta z technologii umożliwiającej tworzenie modeli liczbowych. Narzędzie ma za zadanie oszacować liczbę odwiedzin sklepu stacjonarnego przez osoby, które wcześniej kliknęły lub wyświetliły reklamę Google Ads. Pozyskanie takich danych jest możliwe dzięki m.in. włączonej historii lokalizacji smartfonów. Okno czasowe konwersji wynosi 30 dni.

Ze względu na prywatność, konwersje dokonane w sklepie opierają się na anonimowych i zagregowanych danych. Reklamodawca nie jest w stanie powiązać konwersji z pojedynczym kliknięciem reklamy oraz z konkretną osobą.

Dzięki danym konwersji w sklepie jesteśmy w stanie zrozumieć, które kampanie, grupy reklam, słowa kluczowe czy urządzenia przynoszą najlepsze efekty. Reklamodawcy, którzy posiadają takie informacje, mają możliwość lepszego zoptymalizowania konta. Konwersje znajdujące się w raporcie GSV nie gwarantują, że klient dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym. Natomiast świadczą o tym, że nasze reklamy przynoszą zamierzone efekty w postaci odwiedzin sklepu.

Jak działa Google Store Visits?

Z jakich technologii korzysta Google Store Visits?

Mapy Google dobrze znają położenie geograficzne milionów firm. Zespoły odpowiadające za Google Ads oraz Google Maps współpracują ze sobą, aby jak najlepiej dopasować historię lokalizacji użytkowników. Na potrzeby GSV wykorzystywane jest podejście hybrydowe, które ma na celu połączyć ze sobą wiele źródeł danych, do których zaliczamy m.in.

  • Sygnały lokalizacji GPS,
  • Dane z nawiązanych połączeń z sygnałem Wi-Fi w placówkach stacjonarnych,
  • Informacje powiązane z zapytaniami konsumentów w wyszukiwarce Google,
  • Dane udostępniane przez użytkowników w takich miejscach jak: Google Maps, Street View, Google Earth,
  • Współrzędne setek milionów sklepów stacjonarnych na całym świecie.

W celu potwierdzenia funkcjonowania narzędzia, Zespół Google postanowił przeprowadzić ankietę. W badaniu wzięło udział 5 milionów osób. Celem badania było potwierdzenie, czy osoby, które odwiedziły stronę www następnie faktycznie odwiedziły sklep. Po przeprowadzonym badaniu Google poinformowało, iż jego wyniki są w 99% poprawne. Informacje uzyskane z przeprowadzonego badania posłużyły w aktualizacji i ulepszeniu algorytmów.

Korzyści z uruchomienia Google Store Visits

Reklamodawcy, którzy zdecydowali się wdrożyć usługę GSV, mogą zyskać dodatkowe korzyści, które pozwolą im usprawnić wszelkie działania na koncie. Dzięki informacjom zawartym w raportach GSV jesteśmy w stanie sprawdzić, które kampanie reklamowe, słowa kluczowe lub urządzenia sprawiły, że osoba, która odwiedziła stronę internetową udała się następnie do sklepu tradycyjnego. Dane z raportów pozwalają nam lepiej przeanalizować zwrot z inwestycji poszczególnych działań. Posiadając taką wiedzę jesteśmy w stanie podejmować bardziej świadome decyzje odnośnie optymalizacji kampanii. Wykorzystując dane o konwersjach wizyt w sklepie, mamy możliwość uwzględnienia ich wpływu w strategiach inteligentnego ustalania stawek.

Wymagania korzystania z usługi

Z usługi Google Store Visits mogą skorzystać jedynie wybrani reklamodawcy, którzy spełniają poniższe wymagania:

  • Podstawowym warunkiem jest konieczność połączenia konta Google Moja Firma z kontem reklamowym Google Ads,
  • Rozszerzenia lokalizacji sklepu stacjonarnego muszą być dodane i aktywne w kampaniach Google Ads w sieci wyszukiwania,
  • Do konta Google Moja Firma należy dodać lokalizację każdego sklepu, ponadto co najmniej 90% z tych lokalizacji musi być zweryfikowane,
  • Tysiące interakcji użytkowników z reklamą w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej.

Co zawiera raport Google Store Visits?

Raport Google Store Visits zlokalizowany jest w Google Analytics w sekcji Konwersje > Wizyty w sklepie stacjonarnym. W tym miejscu znajdziemy wszystkie najpotrzebniejsze informacje związane z tym narzędziem. Raport został podzielony na trzy części, w jego skład wchodzą zakładki:

  • Przegląd – w tej sekcji znajdziemy ogólne informacje dotyczące wizyt, które zostały zanotowane w sklepach tradycyjnych. Możemy poznać szczegółowe informacje o tym, jaki procent wizyt na stronie internetowej doprowadził do odwiedzenia sklepu, a także ile wizyt zostało zarejestrowanych w punkcie stacjonarnym w ostatnich 30 dniach,
  • Kanały – w tej części raportu mamy dostęp do danych o źródłach ruchu, z którego użytkownicy trafili na stronę internetową, a następnie odwiedzili sklep stacjonarny,
  • Lokalizacja – ta zakładka zawiera dane dotyczące lokalizacji, w których znajdowali się użytkownicy odwiedzający stronę www, a następnie sklep stacjonarny. Pozyskanie tych danych jest możliwe dzięki usługom Google Maps i Google Earth.

Należy pamiętać, że dane dostępne w raporcie dotyczą jedynie użytkowników, którzy mają włączoną historię lokalizacji w swoim telefonie. Jednocześnie muszą oni wyrazić zgodę na przesyłanie anonimowych danych ze swoich urządzeń do Google.

W sytuacji, gdy dane są bardzo szczegółowe (np. ze względu na segmentację według płci), statystyki dostępne w raportach mogą wskazywać małe liczby. Można przyjąć, iż liczba wizyt w placówce stacjonarnej jest jedynie anonimowym modelem. Tak więc, wynik w postaci „1” nie wskazuje na to, że tylko jedna osoba weszła w interakcję z reklamą, a następnie odwiedziła sklep tradycyjny. Dane dostępne w raportach GSV są jedynie przybliżone lub uśrednione.

Raporty konwersji polegających na wizycie w sklepie stacjonarnym są nieporównywalnie dokładniejsze, gdy opierają się na znacznie większych danych liczbowych. W celu jak najlepszej oceny skuteczności kampanii potrzebujemy co najmniej 100 wizyt w sklepie stacjonarnym.

Jak wdrożyć Google Store Visits?

Wdrożenie funkcji Google Store Visits składa się z 3 głównych kroków:

  • Reklamodawca chcąc wdrożyć tę funkcję musi posiadać nie tylko konto Google Ads i Analytics, ale także konto Google Moja Firma z dodanymi lokalizacjami swoich sklepów stacjonarnych. Ponadto co najmniej 90% z tych lokalizacji musi być zweryfikowane. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać oraz zweryfikować tylko jedną lokalizację jeżeli posiadamy tylko jeden punkt stacjonarny,
  • W następnym kroku musimy uruchomić raport Google Signals, który jest dostępny w panelu Google Analytics (Odbiorcy > Różne urządzenia),
Google Store Visits
  • Gdy wszystkie konta zostaną skonfigurowane i przygotowane, pozostaje nam już jedynie zgłosić je bezpośrednio do Google. Na chwilę obecną technologia GSV nie jest jeszcze dostępna w Polsce dla wszystkich reklamodawców, dlatego też wymaga ona dedykowanego wdrożenia.

Dla kogo przeznaczona jest usługa Google Store Visits?

Google Store Visits jest usługą, która może okazać się przydatna dla większości przedsiębiorstw. Prowadząc hotel, restaurację, sklep, salon fryzjerski czy też inny punkt usługowy wiesz, jak bardzo statystki odwiedzin są dla Ciebie ważne. Dzięki korzystaniu z raportów GSV jesteś w stanie podejmować bardziej przemyślane działania reklamowe.

Jednakże funkcja Google Store Visits jest niedostępna dla niektórych reklamodawców. Podmioty, których działalność odnosi się do wrażliwych kategorii lokalizacji m.in. związanych z opieką zdrowotną, religią oraz treściami dla dorosłych nie mogą skorzystać z tej usługi.

Nissan UK – wykorzystanie narzędzia Google Store Visits

Podsumowanie

Google Store Visits to doskonałe narzędzie, za pomocą którego jesteśmy w stanie lepiej ocenić nasze działania reklamowe. W raporcie GSV znajdziemy informacje o wizytach osób, które wcześniej weszły w interakcję z reklamą. Aby wdrożyć tę usługę, należy spełnić określone wymagania. Przede wszystkim konieczne jest posiadanie aktywnych i połączonych kont Google Moja Firma, Google Ads oraz Analytics, a także dodanie rozszerzeń lokalizacji punktów stacjonarnych. Dzięki raportom możesz dowiedzieć się, jak kliknięcia i wyświetlenia reklam przekładają się na finalne odwiedziny w sklepie.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak jest odpowiedzialny za planowanie i realizację kampanii reklamowych Google Ads oraz Facebook Ads. Dobrze czuje się zarówno w pracy z Klientami nastawionymi na sprzedaż, jak i pozyskanie leadów. Jest wielkim entuzjastą wszelkich rozwiązań pozwalających na automatyzację pracy na kontach reklamowych. Po pracy dużą część swojego wolnego czasu poświęca na aktywność sportową.