API Facebook, czyli śledzenie konwersji poza Pikselem Facebook Ads

Image Description
Łukasz Paterek
czw. 05.10.2023

API Facebook to narzędzie, które nie jest jeszcze tak powszechnie używane jak piksel Facebooka. Dziś to za pomocą tego drugiego narzędzia większość kont mierzy zdarzenia na stronach www. Wiemy już, że przyszłość zbierania danych będzie cookieless, czas więc przyjrzeć się dokładnie API konwersji, które pozwoli mierzyć zdarzenia w nowej rzeczywistości.

Co to API Facebook?

API Facebook, czyli dokładnie Meta Conversions API (CAPI) to narzędzie stworzone przez Meta, które umożliwia marketerom i deweloperom przesyłanie danych o konwersjach i zdarzeniach do naszego zewnętrznego serwera, a stamtąd do platformy Meta Ads. Pozwala to wydłużyć żywotność ciasteczka. Dzięki CAPI można śledzić i raportować konwersje, które nie są łatwo mierzalne za pomocą standardowego piksela Meta, jak również skutecznie mierzyć zdarzenia na urządzeniach mobilnych i w aplikacjach.

Przykładami danych marketingowych są zdarzenia w witrynie czy zdarzenia w aplikacji mobilnej.

Jak działa API Facebook?

Cel działania API Facebook jest ten sam co Meta piksel, czyli monitorowanie działań użytkowników na stronie www, a następnie przesyłanie tych danych do systemu reklamowego Meta. Z technicznego punktu widzenia mierzenie odbywa się w inny sposób, co obrazuje grafika poniżej.

API Facebook
Schemat działania API konwersji

Meta piksel jest umieszczany na stronie www. Po kliknięciu przez użytkownika w reklamę uruchamia on przeglądarkę, gdzie piksel monitoruje działanie wewnątrz witryny. Te dane trafiają następnie do systemu reklamowego Meta.

API konwersji natomiast, przesyła dane na temat aktywności użytkownika wewnątrz witryny bezpośrednio z serwera strony www do systemu reklamowego Meta.

Deduplikacja zdarzeń

Zarówno Meta piksel jak i API Facebook pozwalają na przesyłanie do systemu reklamowego Meta zdarzeń standardowych jak i niestandardowych. Jeśli zainstalujesz na swojej stronie piksel Meta oraz API konwersji, może dojść do sytuacji, że system reklamowy otrzyma te same zdarzenia z przeglądarki i serwera. Może to oznaczać, że zdarzenia na stronie będą zliczane podwójnie, a dane zakłamane.

Deduplikacja zdarzeń oznacza, że w przypadku przesyłania identycznych zdarzeń w systemie reklamowym zostanie zachowane tylko jedno z nich. Dzięki temu system opiera się na wiarygodnych i wartościowych danych.

Najprostszym rozwiązaniem jest przesyłanie przez piksel i API konwersji innych zdarzeń, np. dodanie do koszyka jest wysyłane przez piksel Meta, a zakup za pomocą API konwersji. Nie jest to jednak najbardziej optymalne rozwiązanie dla systemu reklamowego. Najlepszym rozwiązaniem jest kompletne mierzenie zdarzeń za pomocą piksela i API konwersji. W takiej sytuacji należy przeprowadzić deduplikację zdarzeń. Podstawą dla systemu do przeprowadzenia deduplikacji zdarzeń są 2 parametry:

  • nazwa zdarzenia (np. Purchase),
  • ID zdarzenia.

Na tej podstawie system jest w stanie sklasyfikować czy zdarzenia powtarzają się, czy są unikalne.

Więcej na temat deduplikacji zdarzeń przeczytacie na stronie supportu Meta.

Po co stosować API Facebook?

To podstawowe pytanie – po co zadawać sobie trud wdrożenia API Facebook na stronie skoro robi to, co łatwy do wdrożenia i powszechny piksel Meta?

Kluczowe funkcje API Facebook to ulepszenie pomiaru oraz poprawa wyników reklam. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Meta reklamodawcy, którzy skonfigurowali API konwersji razem z pikselem, odnotowali poprawę kosztu wyniku średnio o 13%. Natomiast w grupie dużych, globalnych reklamodawców wyniki poprawiły się średnio o 19% więcej zdarzeń zakupu (Źródło). 

Główne cechy i funkcje API konwersji to:

  1. Lepsze śledzenie konwersji: pozwala to zoptymalizować targetowanie reklam i obniżyć koszt wyniku. Jest to szczególnie pomocne w przypadku śledzenia użytkowników iOS.
  1. Dokładniejsze dane: CAPI pozwala na bezpośrednie przesyłanie danych o konwersji do Meta, eliminując tym samym pewne ograniczenia przeglądarek lub blokady piksela, które mogą wpływać na dokładność śledzenia konwersji. Dodatkowo przedłuża żywotność danych (np. ‘żywotność’ cookies na Firefox i Safari maja to 7 dni, więc konwersje po 8 dniu nie będą zliczane jako konwersje Meta, a w Google Analytics zostaną przypisane do źródła direct).
  1. Redukcja opóźnień konwersji: Standardowy piksel działa na podstawie aktywności użytkownika w przeglądarce, co może powodować opóźnienia w raportowaniu konwersji. CAPI pomaga zmniejszyć te opóźnienia, ponieważ przesyła dane o konwersji bezpośrednio do Meta.
  1. Zwiększenie dostępności na urządzeniach mobilnych: CAPI umożliwia lepsze śledzenie aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych.
  1. Ochrona danych użytkowników: Dzięki CAPI dane są przesyłane bezpośrednio do Meta, co może być bardziej odpowiednim rozwiązaniem w przypadkach, gdy obowiązują surowsze przepisy o ochronie danych osobowych.

Jak widać API Facebook może pomóc Twojemu kontu reklamowemu osiągać lepsze wyniki. Dowiedz się jak wykonać wdrożenie.

Opcje konfiguracji API Facebook, czyli jak wykonać wdrożenie

API konwersji można wdrożyć na kilka sposobów. Rozwiązania mają różny poziom trudności konfiguracji, koszty oraz dostęp funkcji. 

Opcje konfiguracji API konwersji to:

Sposób integracji zależy od możliwości technicznych reklamodawcy, integracja jest również możliwa dla osób, które nie mają umiejętności programistycznych.

Najlepsze praktyki dotyczące API Facebook

API konwersji może poprawić wyniki reklam, dzięki zmniejszeniu kosztu działania. Poniżej znajdziesz kilka praktyk, które pomogą osiągnąć jak najlepsze efekty dla Twoich kampanii.

  1. Zainstaluj piksel Meta oraz API Facebook – wykonaj podwójną konfigurację zdarzeń, dzięki temu API konwersji udostępni systemowi reklamowemu utracone przez piksel zdarzenia, np. z powodu problemów wczytywania strony.
  2. Deduplikuj zdarzenia – jeśli będziesz wysyłał te same zdarzenia za pomocą API konwersji i piksela, koniecznie pamiętaj o deduplikacji zdarzeń, którą opisałem we wcześniejszym akapicie.
  3. Regularnie monitoruj połączenie – sprawdzaj czy konfiguracja działa poprawnie i monitoruje zdarzenia. Więcej na temat tego jak to zrobić znajdziesz pod linkiem.
  4. Postaraj się o jak najlepszą jakość dopasowania zdarzeń – lepsza jakość dopasowania zdarzeń to większe prawdopodobieństwo dopasowania zdarzeń do konta Meta, co finalnie może pomóc w obniżeniu kosztu wyniku. O jakości dopasowania zdarzeń dowiesz się więcej pod linkiem, a tu dowiesz się jak to sprawdzić w Menedżerze zdarzeń Meta.

Więcej na temat najlepszych praktyk dotyczących API konwersji dowiesz się na stronie supportu Meta.

Podsumowanie

Zniknięcie cookies to kolejna internetowa rewolucja, która wkrótce nadejdzie. Dodatkowo, wdrożenie to pozwala na bardziej kompletne zbieranie danych oraz poprawienie wyników kampanii. Warto już dziś przeprowadzić to wdrożenie, aby być krok przed konkurencją.

Pamiętaj o tym, że poprawne zbieranie danych wymaga zweryfikowania domeny oraz konfiguracji zdarzeń wewnątrz Meta. Więcej na ten temat dowiesz się z wcześniejszego wpisu na naszym blogu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.