Audyt Google Tag Managera
Audyt Google Tag Managera jest jednym z elementów szerszej usługi – audytu Google Analytics. Bardzo wiele elementów wykorzystywanych przez Google Analytics implementuje się za pomocą Google Tag Managera. To tam tworzymy strukturę zdarzeń, na podstawie której określamy najważniejsze cele, to tam wdrażamy częściowo moduł Ecommerce i Enhanced Ecommerce. Oczywiście ilość możliwych implementacji jest ogromna, a wszystkie z nich warto sprawdzić przy pomocy Audytu GTM. Choćby nawet tagi Google Ads dotyczące mierzonych zdarzeń, albo inne narzędzia analityczne jak Hotjar czy Yandex Metrica. Dodatkowo wiele wiele innych narzędzi jak Google Optimize, czy niektóre widgety. Ponad to, daje ogromne możliwości w kwestii wywoływania tagów, albo wyciągania informacji ze strony np. kodami JavaScript, albo informacji z warstwy danych. Możliwości jest bardzo dużo . Ja skupię się głównie na tych dotyczących zdarzeń Google Analytics oraz implementacji modułów Ecommerce i Enhanced Ecommerce, ale powiem też słów parę o pozostałych możliwościach jakie daje Audyt GTM.
Zdarzenie Google Analytics
Nierozłączną częścią audytu Google Analytics jest audyt zdarzeń zaimplementowanych Google Tag Managerem. To one dostarczają nam większości najważniejszych danych użytych w raportach. Aby były one wartościowe muszą spełniać kilka kryteriów. Po pierwsze ich struktura musi być spójna, stworzona w taki sposób, aby dane odkładały się w maksymalnie uporządkowany sposób. Ponad to, zdarzenia, które chcemy mierzyć, często okazują się dość skomplikowane. Mierzenie ich jest jednak prawie zawsze możliwe, trzeba tylko wiedzieć w jaki sposób ustawić je ustawić. Poniżej kilka najważniejszych tagów zdarzeń, przy konfiguracji których pojawić się może dodatkowy problem, i których dotyczyć może audyt.
Audyt Google Tag Managera – mierzenie wysłanych formularzy
Jednym z najczęstszych problemów jakie napotykają ludzie implementujący zdarzenia, jest mierzenie poprawnie wysłanych formularzy. Nie zawsze przecież wysłanie formularza prowadzi do ThankYou Page’a. Niekiedy informacja taka może odkładać się w warstwie danych. Jest to jednak praktyka spotykana w bardziej zaawansowanych serwisach, bo wiąże się ze stworzeniem bardziej skomplikowanej struktury przekazywania danych, która jest dość czaso- oraz pracochłonna. Czasem, gdy żadna z możliwych praktyk nie jest możliwa do zrealizowania, można wykorzystać bardziej złożoną regułę odpalania tagu, która jednak nie zagwarantuje bezwzględnej poprawności zbieranych danych. Zawierać ona powinna kliknięcie w przycisk wysyłający formularz, oraz zaznaczenie wszystkich zgód w formularzu. Wyglądać ona może mniej więcej tak:
Lecz co zrobić kiedy żadna z powyższych opcji nie jest możliwa do wykonania? Jak zaprogramować wysłanie informacji o poprawnie wysłanym formularzu? Na to pytanie odpowie Wam osoba odpowiedzialna za taki audyt. Będzie ona w stanie określić typ formularza i zaproponować rozwiązanie, które wyśle taką informacje do Google Analytics, np. poprzez zdarzenie ajaxComplete.
Audyt Google Tag Managera – mierzenie odtworzeń video na stronie
Sprawa mierzenie wyświetleń video w serwisie też nie jest najprostszą rzeczą. Ustawienie gotowego tagu z szablonu nie jest wystarczające do zbierania poprawnych danych. Wymagane jest tutaj ustawienie dodatkowej zmiennej opartej o niestandardowy kod JavaScript. Kod ten w przypadku każdego filmu, oraz zbieranych informacji, jest inny. Jego wygląd, konstrukcję oraz sposób tworzenia opisze Wam osoba przeprowadzająca audyt.
Audyt GTM – Tag mierzący zaangażowanie
Jest wiele sposobów mierzenia zaangażowania użytkowników na stronie. Mogą one opierać się o procent przescrollowanego tekstu, o czas spędzony na stronie, ilość wyświetlonych podstron. Każdy z nich w pewnym stopniu jest miarodajny, ale mierzenie zaangażowania jest jednak bardziej złożoną kwestią. Doświadczony audytor powinien, na podstawie analizy strony, jej treści, czy samego procesu UX, umieć zaprojektować sposób jego mierzenia. Tag stworzony w tym celu powinien zawierać kilka istotnych reguł. Dodatkowo powinien zawierać niestandardowe zmienne, których wartości pokażą nam w jakim stopniu dany użytkownik zaangażowany był w przeglądanie naszych treści.
Antycele
Ciekawym elementem, który może w ogromnym stopniu ułatwić nam wskazanie miejsc, które wymagają poprawy, są antycele. Ustawienie odpowiednich zdarzeń, mierzących najbardziej niechciane działania, pozwoli szybko odnaleźć błędy i je naprawić. Osoby mające doświadczenie w takich projektach mają swoje ulubione praktyki np. mierzenie błędu 404. Zdarzenia takie mierzyć można na wiele sposobów, tak samo jak można wyciągać z nich wiele różnych informacji. Wszystko zależy od charakteru prowadzone biznesu i konstrukcji samej strony.
Struktura mierzonych zdarzeń
Sprawdzenie poprawności konstrukcji zdarzeń to jedno, po drugie niezwykle istotne jest określenie czy struktura ta jest prawidłowa i wystarczająca. Polega ona na sprawdzeniu, czy zbierane są informacje o wszystkich istotnych zdarzeniach na stronie. Osoba odpowiedzialna za audyt analizuje całościowo sprawdzany serwis. Następnie wskazuje elementy, które należy mierzyć oraz tworzy ścieżki konwersji, czyli drogę, określoną przez kolejne zdarzenia, jaką przebywa użytkownik w swojej drodze do konwersji. Na tej podstawie tworzy strukturę, która idealnie opisuje te ścieżki i pozwoli wskazać miejsca, które wymagają poprawy. Dodatkowo analiza danych w oparciu o poprawną strukturę zdarzeń pozwala bardzo szybko i skutecznie poprawić jakość strony. Na podstawie tych danych jesteśmy w stanie sami określić w jakim stopniu strona jest przyjazna dla użytkownika i zachęca go do podjęcia określonego działania. W dobie maksymalnych uproszczeń serwisów i ścieżek konwersji, są to niezwykle istotne dane.
Inne użyteczne tagi w GTMie
Google Tag Manager to narzędzie dające dużo większe możliwości niż tylko wdrażanie zdarzeń Google Analyticsowych. Z jego pomocą można wgrywać ogromną ilość dodatkowych wtyczek, kodów czy narzędzi. Audyt GTM-a pozwoli zweryfikować poprawność ich implementacji.
Audyt GTM – Pixel Facebooka
Pixel jest narzędziem pozwalającym prowadzić analitykę działań i ruchu pochodzącego z Facebooka, Instagrama czy Messengera. Podstawowa implementacja jest dość prosta i opiera się na niestandardowym kodzie HTML. Kod ten jednak zbiera jedynie podstawowe dane dotyczące ruchu. Aby móc mierzyć zdarzenia, a tym samym badać skuteczność prowadzonych działań, trzeba wdrożyć dodatkowe dynamiczne zdarzenia. W przypadku sklepów internetowych będą to np. Add to Cart, czy Purchase. Ich wdrożenie przy użyciu GTM-a jest skomplikowanych procesem, w którym bardzo łatwo coś przeoczyć albo popełnić błąd. Doświadczony audytor będzie w stanie wskazać błędy i zaproponować rozwiązania pozwalające gromadzić potrzebne dane.
Tag Google Optimize
Google Optimize pozwala testować zmiany wprowadzane na Landing Page’ach. Wbudowany edytor wizualny pozwala zmieniać podstawowe elementy stron. Bardziej doświadczone osoby będą w stanie, za pomocą kodów HTML i CSS, zmieniać i dodawać bardziej zaawansowane rzeczy. Wdrożenie Google Optimize przy pomocy Google Tag Managera często stanowi problem. Niepoprawna implementacja powoduje wiele błędów i często nie pozwala przeprowadzać niezbędnych testów. Osoba przeprowadzająca audyt na pewno zwróci uwagę na sposób ustawienia tego tagu, oraz pomoże naprawić wszystkie błędy.
Tagi i zdarzenia Floodlight
Tagi Floodlight mierzą ruch i zdarzenia pochodzące z kampanii prowadzonych w Display & Video 360. Tutaj ważne jest odpowiednie ustawienie reguł i zdarzeń. Mierzenie działań wykonywanych przez użytkowników jest kluczowe do kontroli skuteczności działań prowadzonych w ten sposób. Często zdarzenia te mają złe reguły, wywołują się w nieodpowiednich momentach dając błędne dane dotyczące ruchu i jego jakości.
Poprawność implementacji modułu Ecommerce oraz Enhanced Ecommerce
Moduł e-commerce ma ogromne zastosowanie, w szczególności dla platform handlu w Internecie. Jego elementy mogą być jednak wykorzystane w innych działalnościach, albo zaadoptowane do nich. Samo jego wdrożenie polega na dodaniu odpowiednich elementów kodu do właściwych podstron serwisu oraz wyeksportowaniu tych informacji do Google Analytics. W konsekwencji pozwalają nam one wyciągać dodatkowe informacje dotyczące sesji, kliknięć, użytkowników, ich zachowania w czasie sesji, oglądanych produktów, dodań do koszyka, przejść do kasy, zakupów itp. Często jednak wdrożone moduły e-commerce nie zbierają danych w sposób właściwy, albo pomijają niektóre elementy. Audyt wdrożenia tego modułu określa czy kody zapięte są poprawnie oraz czy wszystkie potrzebne zdarzenia są zaimplementowane. Najczęściej należą do nich:
- Product Impressions – wyświetlenie produktu na stronie
- Product Clicks – kliknięcie w produkt skutkujące przejściem do szczegółów produktu
- Detail Impressions – odwiedziny podstrony z produktem
- Add to Cart – dodanie produktu do koszyka
- Remove From Cart – usunięcie produktu z koszyka
- Checkout – mierzenie kroków na procesie zakupowym
- Purchases – zakup (pozostawienie danych kontaktowych)
Elementy te wpięte muszą zostać w kod strony i wysyłać określone informacje do Warstwy Danych. Przykładowy kod dla jednego z tych zdarzeń może wyglądać tak:
Samo odkładanie tych danych w Warstwie Danych nie spowoduje, że wyświetlą się one w Google Analytics. Muszą one zostać dodatkowo tam wyeksportowane, a następnie włączone za pomocą Google Tag Managera. Proces ten nie należy do najprostszych, ale audytor z pewnością pomoże wdrożyć te elementy poprawnie.
Audyt Google Tag Managera -Podsumowanie
Podsumowując audyt GTM pozwoli odpowiedzieć na pytanie – czy zbieram właściwe dane i czy robię to w sposób właściwy. Odpowiednia struktura zdarzeń ma ogromne znaczenie. Wystarczy, że nazywamy poszczególne elementy w zły sposób, a otrzymane na ich podstawie raporty stają się nieczytelne i bezużyteczne. Właściwe zaprojektowanie całej ich struktury to dość pracochłonne zadanie. Dodatkowo ustawienie odpowiednich reguł wywoływania, czy zbudowanie kodów JavaScriptowych, pozwalających wyciągać ze strony niestandardowe informacje, to zadanie wymagające pewnego doświadczenia i znajomości narzędzi. Dlatego jeśli uważasz, że Twoje dane są niepełne, bądź nieczytelne, wtedy taki audyt może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.