Biblioteka zasobów
Biblioteka zasobów na Facebooku to miejsce, w którym można znaleźć narzędzia do tworzenia i zarządzania zasobami wykorzystywanymi do działań reklamowych w tym serwisie.
W zakładce zasoby znajdują się:
- Grupy odbiorców,
- Obrazy,
- Filmy,
- Katalogi,
- Lokalizacje firmy,
- Listy zablokowanych.
Grupy odbiorców
W tym miejscu dostępne są opcje tworzenia grup odbiorców oraz informacja o wielkości stworzonych grup. Grupy odbiorców stworzone w bibliotece zasobów można wykorzystać przy ustawianiu targetowania w kampanii.
Biblioteka zasobów umożliwia łatwe zarządzania grupami odbiorców, ale warto nadawać odpowiednie nazwy swoim grupom od początku ich tworzenia. Może się wydawać, że będziemy pamiętać co to za grupa „Sklep” albo „Buty”, ale po pewnym czasie łatwo zapomnieć co kryje się pod tą nazwą. Polecamy w nazwie umieszczać informację chociażby o liczbie dni, którą się ustawiło.
Można utworzyć:
- grupy niestandardowych odbiorców,
- grupę podobnych odbiorców,
- zapisaną grupę odbiorców.
Grupa niestandardowych odbiorców
Jako grupę niestandardowych odbiorców można ustawić tych użytkowników, którzy wykazali zainteresowanie daną stroną lub produktem. Dzięki temu można dotrzeć do użytkowników, którzy wykonali określone działanie na fanpage’u lub na stronie, jeżeli zaimplementowany jest kod Piksel.
Przy tworzeniu grupy niestandardowych odbiorców można wykorzystać:
- plik z danymi klientów,
- aktywność w aplikacji,
- ruch w witrynie internetowej,
- aktywność offline,
- aktywność na Facebooku lub Instargramie.
Plik z danymi klientów
Pierwszą z opcji utworzenia grupy niestandardowych odbiorców jest dodanie pliku z danymi klientów. Na podstawie wgrywanych danych Facebook dopasowuje posiadane informacje do użytkowników serwisu. Dzięki temu można utworzyć kampanię remarketingową lub wykorzystać tę grupę do tworzenia kolejnych. Przed wykorzystaniem danych klientów warto upewnić się, że klienci wyrazili zgodę na wykorzystanie ich danych w celach marketingowych.
Względnie nowa opcją jest możliwość wgrania list klientów z parametrem LTV, czyli całkowitą wartością relacji z klientem. Parametr ten określa częstotliwość i wielkość wydatków klientów w czasie całej relacji z firmą. Na podstawie takiej liście klientów można utworzyć listy podobnych odbiorców, którzy mogą charakteryzować się wyższą wartością od innych.
Ruch w witrynie internetowej
Mając zaimplementowany Piksel można utworzyć listę osób, które wykonały określone działanie w witrynie. Listę można utworzyć na podstawie odwiedzin konkretnej podstrony w witrynie uzupełniając formułę „Adres URL zawiera …” lub ustawić „Wszystkie osoby odwiedzające witrynę” jeżeli zależy nam na takiej liście.
Na podstawie ruchu w witrynie internetowej można utworzyć grupę odbiorców:
- wszystkie osoby odwiedzające witrynę,
- osoby, które odwiedził konkretne strony,
- osoby odwiedzające według czasu odwiedzin,
- użytkownicy na podstawie zdarzeń z Piksela.
Aktywność w aplikacji
Jeżeli posiadamy aplikację, również można tworzyć listy odbiorców na jej podstawie. Można generować listy z osobami, które otworzyły aplikację, najaktywniejszych użytkowników, według kwot zakupów lub według segmentu. Jeżeli są skonfigurowane zdarzenia w aplikacji można również na ich podstawie stworzyć listy odbiorców.
Na podstawie aktywności w aplikacji można utworzyć grupę odbiorców:
- każdy, kto otworzył aplikację,
- najaktywniejsi użytkownicy,
- użytkownicy według kwot zakupu,
- użytkownicy według segmentu,
- osoby na podstawie zdarzeń z Piksela.
Aktywność offline
Mając określone zdarzenia offline i skonfigurowany plik z danymi offline możliwe jest tworzenie list odbiorców na tej podstawie. Dzięki temu można dotrzeć do użytkowników, którzy dokonali określonego działania stacjonarnie w sklepie, przez telefon czy przez inny kanał offline. Tak samo jak w przypadku innych list odbiorców można wykorzystać tę listę przy ustawianiu targetowania reklamy.
Na podstawie aktywności offline można utworzyć grupę odbiorców:
- osoby, które podjęły interakcje offline,
- użytkownicy na podstawie zdarzeń z Piksela.
Aktywność
W tym miejscu mamy możliwość stworzenia list na podstawie aktywności użytkowników względem treści publikowanej przez stronę na Facebooku. Możemy utworzyć listę osób, które obejrzały określony film przez określoną ilość czasu lub listę osób, które otworzyły formularz kontaktowy, ale go nie przesłały. Można wygenerować listę obejmującą użytkowników, którzy weszli w interakcję z kolekcją lub kanwą opublikowaną na Facebooku lub wykonały konkretne działanie na samym fanpage’u strony. Co więcej, mając konto na Instagramie można też utworzyć listę odbiorców opierając się na ich aktywności właśnie w tej aplikacji. Tak samo w przypadku aktywności użytkowników na wydarzeniach możemy określić listy osób, które mają zamiar w nim uczestniczyć; kliknęły, że są zainteresowane lub takie, które odwiedziły stronę wydarzenia, ale nie kupiły biletów.
Grupa podobnych odbiorców
Grupy podobnych odbiorców można tworzyć na podstawie już istniejących grup niestandardowych lub zapisanych odbiorców. Dzięki swoim algorytmom Facebook znajduje podobnych użytkowników do wskazanej grupy.
Podczas tworzenia grupy podobnych odbiorców należy określić źródło, czyli wskazać grupę wyjściową, do której Facebook ma porównywać innych użytkowników; określić lokalizację oraz procent dopasowania. Im niższy procent tym lepsze dopasowanie podobnych odbiorców do grupy wyjściowej.
W ten sposób można dotrzeć do osób podobnych do fanów naszej strony lub np. do tych, którzy dokonali zakupów w naszym sklepie. Można się spodziewać, że grupa podobnych odbiorców będzie prezentowała podobne postawy wobec naszej firmy i produktów i też dokona zakupu lub zostanie naszym fanem.
Zapisana grupa odbiorców
Zapisana grupa odbiorców to nic innego jak określenie grupy użytkowników na podstawie danych demograficznych i szczegółowych opcji targetowania, dokładnie tak jak się to robi podczas tworzenia zestawu reklam. Można tu określić wszelkie cechy demograficzne, jak i szczegółowe informacje o grupie docelowej jak zachowania i zainteresowania.
Można zatem stworzyć grupę odbiorców, a przy tworzeniu kampanii dodać ją jednym kliknięciem określając do kogo mają być kierowane reklamy.
Obrazy
Kolejną zakładką, którą oferuje biblioteka zasobów jest zakładka Obrazy oferuje możliwość zarządzania grafikami wykorzystywanymi podczas tworzenia reklamy. Oprócz prostego przysyłania obrazów i przeglądania, można również nadać im etykiety dla lepszego porządku, a gdy nie są już używane usunąć je.
Filmy
Zakładka Filmy, tak samo jak Obrazy, pozwala na zarządzanie materiałami reklamowymi tym razem w formacie filmu. W tym miejscu można również nadawać oraz zarządzać etykietami dla przesyłanych filmów.
Katalogi
Biblioteka zasobów to również miejsce, w którym można znaleźć Katalogi, czyli zakładka interesująca głównie dla sklepów internetowych. Pozwala ona na zarządzanie katalogiem produktów wykorzystywanym przy tworzeniu dynamicznych reklam produktowych i w formie kolekcji. Dodatkowo katalog pozwala na mierzenie wartości konwersji z kampanii reklamowych. Katalog produktów przedstawia asortyment sklepu i powinien być zawsze aktualny.
Katalog można utworzyć ręcznie lub zaimportować dane ze sklepów Shopify, WooCommerce, BigCommerce, Magneto lub Google. Trzecim rozwiązaniem jest dodanie katalogu za pomocą Piksela, który za pomocą mikrodanych ze strony dodaje aktywne produkty do katalogu.
Dzięki aktualnemu katalogowi produktów można utworzyć dynamiczne reklamy produktowe, które mogą być szczególnie pomocne przy remarketingu. Taki typ reklamy pozwoli na wyświetlanie się w reklamie produktów, które użytkownik oglądał wcześniej na stronie internetowej.
Lokalizacje firmy
Lokalizacja firmy pozwala na ustawienie wielu lokalizacji danej firmy lub marki. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zobaczyć lokalizację firmy znajdującą się w ich aktualnej okolicy.
Aby ustawić wiele lokalizacji należy najpierw ustawić główna stronę firmy w Menedżerze Firmy, a następnie utworzyć i podporządkować jej resztę lokalizacji. Dzięki takiej konfiguracji, użytkownicy będą mogli otrzymać informacje o danych kontaktowych, wskazówkach dojazdu, godzinach otwarcia najbliższej lokalizacji.
Listy zablokowanych
Ostatnią ciekawą opcja, którą oferuje biblioteka zasobów to listy zablokowanych. Listy zablokowanych to nic innego jak lista witryn i aplikacji, na których nie chcemy wyświetlać reklam wykorzystując umiejscowienie Audience Network, In-stream na Facebooku i Artykuły ekspresowe.
Aby sprawdzić w jakich miejscach wyświetlają się reklamy należy w Ustawieniach firmowych wybrać zakładkę Bezpieczeństwo Marki, a następnie Listy zablokowanych. W tym miejscu można zarządzać oraz ściągnąć pliki csv z listą adresów URL. Ostatnim krokiem jest wgranie posiadanej listy w bibliotece zasobów.