Facebook stopniowo rozwija swoje narzędzia analityczne dostępne dla reklamodawców i właścicieli stron na Facebooku. Pierwszym krokiem na tej drodze był Audience Insight, który pomaga zrozumieć zachowanie użytkowników na fanpagu. Kolejnym narzędziem oferowanym przez Facebooka jest Facebook Analytics.
Facebook Analytics jest kompleksowym narzędziem do analityki. Dzięki niemu można uzyskać dostęp do wielu informacji o użytkownikach i ich zachowaniach zarówno w witrynie, na fanpagu jak i do danych dotyczących reakcji na reklamy. Facebook Analytics jest dostępny dla wszystkich, którzy mają zaimplementowany kod pixel i zdefiniowane wydarzenia, które mają podlegać śledzeniu.
Piękno Facebook Analytics polega nie tylko na pokazywaniu tego, co użytkownicy robią na fanpagu, ale także jak się zachowują na każdym etapie lejka sprzedażowego – na stronie na Facebooku i gdy opuszczą Facebooka odwiedzając witrynę zewnętrzną.
Czym różni się Facebook Analytics od Audience Insight?
Audience Insight przedstawia statystyki grupy odbiorców, czy i jak użytkownicy angażują się w posty publikowane na Facebooku. Statystyki te są łatwo dostępne dla każdego fanpaga, który ma ponad 30 fanów niezależnie od tego czy prowadzone są płatne działania reklamowe czy nie. Można tam znaleźć informacje o aktywnościach użytkowników podjętych na fanpagu, odwiedzeniach, polubieniach, zaangażowaniu itp.
Facebook Analytics to z kolei część konta reklamowego na Facebooku. Niezbędne do korzystania z Analyticsa jest posiadanie pixela zaimplementowanego na swojej stronie internetowej. Dzięki temu Facebook Analytics nie tylko śledzi działania użytkowników na fanpagu, ale również po opuszczeniu strony i przejściu do reklamowanej witryny.
Lejki sprzedaży w Facebook Analytics
Facebook Analytics to wszechstronne narzędzie, która pozwala zwizualizować cały lejek sprzedaży, zrozumieć wartość dla użytkownika i obserwować jak działa realizowana organiczna i płatna strategia.
Wydarzenia, które zostały zdefiniowane podczas implementacji pixela pomogą zidentyfikować części lejka sprzedaży. Możemy poznać wszelkie statystyki o użytkownikach, poznać ich zachowanie i ścieżkę, którą poruszają się po stronie. Dzięki temu można dowiedzieć się np. w którym momencie użytkownicy opuszczają stronę i nie dokonują konwersji.
Inne warte uwagi zakładki Facebook Analytics
Retencja użytkowników
Retencja użytkowników przedstawia procentową liczbę osób, które powróciły do witryny firmy, aplikacji lub innego kanału w miarę upływu czasu od pierwszej interakcji. Zawarte informację o utrzymaniu użytkowników można analizować w przedziałach dziennych, tygodniowych lub miesięcznych.
Kohorty
Kohorty pozwalają na stworzenie grup osób, które wykonały dwa wydarzenia w tym samym czasie. Dzięki temu można mierzyć retencję użytkowników, którzy np. odwiedzili witrynę i dodali produkt do koszyka.
Segmenty użytkowników
Segmenty pozwalają lepiej zrozumieć określoną grupę użytkowników dzięki analizie ich zachowań. Segmenty można tworzyć na podstawie zdarzeń, danych demograficznych, informacji o urządzeniu i innych parametrach niestandardowych. W ten sposób można uzyskać więcej szczegółowych informacji o danej grupie użytkowników.
Z całą pewnością Facebook będzie jeszcze rozwijał możliwości Analyticsa i oferował nowe funkcjonalności. Warto więc śledzić nowości, a na ten moment wykorzystywać aktualną wersję w działaniach optymalizacyjnych.