Google Marketing Platform. Czym jest i do czego służy?

Image Description
Łukasz Wiśniak
czw. 09.08.2018

Poznaj Google Marketing Platform

Narzędzia dostępne niegdyś w środowiskach DoubleClick oraz Google Analytics 360 od 24 lipca tego roku funkcjonują w ramach jednej usługi – Google Marketing Platform (GMP). W środowisku narzędzi reklamowych wyróżnić można 4 podstawowe: Display & Video 360 (dawniej DoubleClick Bid Manager), Search Ads 360 (DoubleClick Search), Studio (dawniej DoubleClick Studio), a także Campaign Manager (dawniej DoubleClick Campaign Manager). GMP to również narzędzia analityczne takie jak Analytics, Data Studio, Optimize oraz Tag Manager. Przeniesienie wszystkich usług na jedną platformę, a także połączenie niektórych narzędzi ułatwia codzienną pracę w prowadzeniu kampanii reklamowych.

Google Marketing Platform - narzędzia

Google Search Ads 360

Search Ads 360 (wcześniej znane pod nazwą DoubleClick Search) pozwala zautomatyzować proces zarządzania oraz optymalizacji kampanii Google Ads. Z tego narzędzia korzystać mogą również podmioty, które prowadzą swoje działania reklamowe w innych wyszukiwarkach takich jak Bing, Yahoo czy Baidu. Search Ads 360 wpływa na efektywność w zarządzaniu kampanią – wystarczy zalogować się do jednego panelu, by móc zarządzać wszystkimi kanałami. Analiza wyników kampanii staje się prostsza, a dane o skuteczności są dokładniejsze dzięki pełnej integracji danych w jednym narzędziu.

Search Ads bazując na machine learning jest w stanie osiągnąć skuteczniejsze rezultaty kampanii. Analizuje tysiące zmian, biorąc pod uwagę nie tylko zmiany operacyjne wykonane w ramach kampanii. Jest w stanie szybciej niż człowiek zorientować się np. o rosnącej skuteczności określonych słów kluczowych, by ostatecznie móc w bardziej efektywny sposób zareagować. Celem reakcji Search Ads 360 i automatycznego wprowadzania zmian jest doprowadzenie do zwiększenia zwrotu z inwestycji prowadzonych działań reklamowych w wyszukiwarkach internetowych.

Google Marketing Platform - Search Ads 360

Google Display & Video 360

Display & Video 360 jest narzędziem, które obejmuje funkcjonalności znane dotąd z DoubleClick BidManagera, Campaign Managera, Studio i Audience Center. Teraz w ramach jednego narzędzia w obrębie Google Marketing Platform możliwe jest:

  • Planowanie, wdrożenie, mierzenie i optymalizacja kampanii reklamowych
  • Stworzenie kreacji na potrzeby kampanii
  • Analizowanie oraz wykorzystywanie informacji o odbiorcach w działaniach reklamowych
  • Kupowanie powierzchni reklamowych

Display & Video 360 zawiera pięć modułów niezbędnych do efektywnego przeprowadzenia kampanii reklamowych:

Kampanie

  • W tym module możliwe jest stworzenie kampanii oraz konfiguracja jej podstawowych ustawień – wprowadzenie nazwy kampanii, dat emisji, cappingu, itp. Następnie trzeba określić ogólny cel kampanii. Do naszej dyspozycji są 4 następujące cele: Wzrost świadomości marki/produktu, Wzrost akcji/wizyt, Wzrost sprzedaży offline oraz Zwiększenie instalacji aplikacji mobilnej.
  • Kolejnym krokiem są Źródła zasobów reklamowych. Na tym etapie określamy czy korzystamy z publicznych zasobów (Public Inventories) czy też z prywatnych ofert (Private Deals)
  • Po prawidłowym zdefiniowaniu źródeł zasobów reklamowych przechodzimy do określenia w jaki sposób będzie kierowana kampania. Do wyboru mamy Demografię, Geolokalizację, Język. Możliwe jest również wykluczenie niektórych treści jeżeli nie chcemy aby reklamy wyświetlały się np. przy treściach związanymi z Tragediami i Konfliktami, Zbrodnią, policją i wypadkami, itp.

Odbiorcy

  • Umożliwia zarządzanie listami odbiorców, które wykorzystywane są w kampaniach.

Kreacje

  • W tym miejscy tworzone są kreacje na potrzeby kampanii

Statystyki

  • Ten moduł pomaga w analizowaniu wyników kampanii Display & Video 360. Należy wybrać odpowiednie metryki i segmenty, które ułatwią analizę danych i pomogą w podjęciu trafnych decyzji w optymalizacji kampanii reklamowych. Warto wspomnieć o nowych funkcjach w tworzeniu statystyk: szybszym dostępie do danych bez potrzeby czekania na eksport raportów, a także możliwość szybszego wyszukiwania raportów za pomocą udoskonalonej wyszukiwarki.

Zasoby reklamowe

  • Moduł, który jeszcze nie jest widoczny, ale zostanie on dodany w ciągu najbliższych tygodni. Ta zmiana usprawni proces poszukiwania zasobów od najlepszych wydawców, a także pomoże w zarządzaniu nimi.

Google Marketing Platform - Display & Video 360

Google Analytics

Google Analytics również wchodzi w skład Google Marketing Platform. Ogromną zaletą wykorzystywania narzędzia analitycznego Google Analytics jest dostęp do raportów na podstawie, których możliwe jest wyciągnięcie prawidłowych wniosków i skuteczniejsze podejmowanie decyzji. Mając dostęp do tych informacji można uzyskać wiedzę o tym kim są użytkownicy odwiedzający stronę – jaki jest ich wiek, płeć, czym się interesują, jaka była ich lokalizacja w momencie interakcji ze stroną, z jakiego typu urządzenia weszli na stronę, itp. Podczas prowadzenia działań marketingowych w internecie, istotną informacją jest również z jakiego źródła trafili na stronę www. Ta wiedze umożliwia określenie czy dany kanał spełnia założone cele oraz ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych. Zyskujemy informacje, którzy użytkownicy są najbardziej wartościowi, jak zachowują się w obrębie witryny internetowej, a także które treści strony są najpopularniejsze.

Google Marketing Platform - Analytics

Google Data Studio

Data Studio to narzędzie, które przyda się tym, którzy prowadzą działania reklamowe w wielu kanałach i chcą mieć dostęp do aktualnych statystyk kampanii w każdej chwili. Raporty tworzone są na podstawie danych z narzędzi analitycznych i marketingowych środowiska Google (np. Google Ads, Search Ads 360, Analytics, Campaign Manager, YouTube Analytics, Display & Video 360, Search Console) oraz zewnętrznych narzędzi (np. Criteo, Facebook, Bing Ads, LinkedIn, Twitter, Vimeo, Yahoo, Yandex).

Dużą korzyścią korzystania z Data Studio jest możliwość stworzenia raportu z tylko z tymi danymi, które są dla nas istotne. Przy wykorzystywaniu wielu kanałów online marketingu, Data Studio ułatwia analizę danych nie tylko ze względu na sposobność samodzielnego wyboru konkretnych danych, które nas interesują – pozwala również połączyć dane analityczne z różnych narzędzi i przedstawić je w jednym raporcie.

Google Marketing Platform - Optimize

Google Optimize

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które wykorzystywane są do optymalizacji stron internetowych. Optimize 360 posiada praktycznie te same funkcje, które znamy chociażby z Optimizely. Jednak wyróżnia go coś co dla wielu marketerów i właścicieli e-biznesów ma istotne znaczenie.

Oprócz tego, że Optimize 360 umożliwia przeprowadzanie testów oraz zaawansowaną personalizację w obrębie witryny (dotyczy to zarówno niewielkich zmian poszczególnych elementów, jak i bardziej skomplikowanego modyfikowania wyglądu stron) – jest również zintegrowany z Analytics 360. Ta integracja umożliwia tworzenie segmentów odbiorców w Analytics 360, które wykorzystać możemy stosując bardziej zaawansowaną personalizację reklam w ramach działań marketingowych w Google Ads oraz Display & Video 360.

Google Tag Manager

Tag Manager to prosty sposób na zarządzanie tagami (skryptami) w witrynie internetowej, bez konieczności manualnego modyfikowania kodu strony internetowej. Aby móc korzystać z Menadżera Tagów, wystarczy, że jednorazowo zaimplementowane zostaną dwa kody kontenera – jeden w sekcji head, a drugi w sekcji body. Kiedy już kontener będziewdrożony, Tag Manager będzie mógł wywoływać zdefiniowane tagi. Marketerzy najczęściej wykorzystują go do wdrożenia kodów śledzących Analytics, kodów Optimize, implementacji kodów konwersji oraz tagu remarketingu Google Ads, tworzenia zdarzeń na potrzeby konfiguracji celów w Analytics czy też implementacji kodów śledzących w ramach Search Ads 360 nazywanymi floodlight’ami.

Poza integracją ze środowiskiem narzędzi Google’a, możliwe jest również wykorzystanie Tag Managera z usługami zewnętrznymi spoza środowiska Google takimi jak: LinkedIn, Bing Ads, Facebook, Crazy Egg, Criteo, AB TASTY, Adometry, AdRoll, Analityka treści Nudge, Audience Center 360, AWIN, Bizrate Insights, ClickTale, comScore, DistroScale, Dstillery, Eulerian Analytics, FoxMetrics, Hotjar, Infinity Tracking, Intent Media, K50, LeadLab, Lytics, Marin Software, Mediaplex, Mouseflow, Neustar, Nielsen, Oktopost, Optimise Media, OwnerListens, Perfect Audience, Personali, Placed, Pulse Insights, Quantcast, SaleCycle, SearchForce, Shareaholic, Survicate, Tapad, Turn, Twitter, VisualDNA, Xtremepush oraz Yieldify.

Google Marketing Platform - Tag Manager

Google Marketing Platform – właściwie po co?

Google postawiło na konsolidację wszystkich usług oraz oparcie ich o jedną, wspólną platformę. Dzięki temu użytkownicy dostają wszystkie usługi i narzędzia w jednym miejscu oraz w przystępny sposób mają podane na tacy wszystkie możliwości reklamowe w Google. Może przyczynić się to do wzrostu wykorzystania bardziej niszowych narzędzi, takich jak DoubleClick czy Optimize. Można też spodziewać się, że w przyszłości Google Marketing Platform będzie dalej rozbudowywany, zawierając takie narzędzia jak chociażby Google Attribution. Czas pokaże czy rebranding i holistyczne podejście okaże się strzałem w dziesiątkę, ale na pewno wygląda to obiecująco.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (6 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Z marketingiem w wyszukiwarkach internetowych jestem związany od 2011 roku. Jako Specjalista SEM miałem okazję współpracować z największymi markami obecnymi w Polsce, m.in. z branży automotive, retail, incsurance oraz banking. Największą satysfakcję daje mi możliwość prowadzenia kampanii Google Ads dla klientów eCommerce <3. Prywatnie miłośnik górskich wycieczek, gitarzysta, fan klasycznego rocka, posiadacz gramofonu, z którego słucha "trzasków muzyki" z dawnych lat.