Google Merchant Center
Zajmujesz się sprzedażą w internecie? Chciałbyś przyciągnąć więcej potencjalnych klientów i kontrolować sposób wyświetlania swoich produktów? Jeśli tak, koniecznie musisz poznać Google Merchant Center, narzędzie, które umożliwi Ci reklamowanie artykułów w Google. Jesteś ciekaw czym jest Google Merchant Center i jak z niego korzystać? Postaramy się przybliżyć Ci wszystkie najważniejsze informacje w niniejszym artykule. Zapraszamy!
Czym jest Google Merchant Center?
Google Merchant Center jest przeznaczony do przekazywania danych produktów, a także informacji o sklepie i marce. Dane te mogą zostać w późniejszym czasie wykorzystane przy tworzeniu reklam produktowych (o których możesz przeczytać tutaj).
Reklamy produktowe służą temu, aby Twoje produkty mogły zostać szybko i łatwo odnalezione przez potencjalnych klientów. Dzięki tego typu reklamom możesz dotrzeć do naprawdę zainteresowanych użytkowników i w odpowiednim czasie odpowiedzieć na ich potrzeby zakupowe. To nie wszystkie korzyści płynące z kampanii produktowych. Oprócz wyświetlania konsumentom tego, co może ich zainteresować, sprzedawcy mają możliwość przekazywać aktualne i precyzyjne informacje na temat produktów, które są obecnie w sprzedaży.
Z reklam produktowych można korzystać po połączeniu kont Google Ads wraz z Google Merchant Center. Plik danych o produktach dostępny na koncie Merchant Center umożliwi prezentowanie towarów z Twojego sklepu na wielu platformach Google, między innymi w wynikach z elementami rozszerzonymi w wyszukiwarce Google oraz w wynikach z elementami rozszerzonymi dotyczącymi produktów w grafice Google.
Czy warto korzystać z Google Merchant Center?
Wartościowy ruch w sklepie internetowym to marzenie nie jednego sprzedawcy. Przedsiębiorcy prześcigają się w pomysłach, co zrobić, aby pozyskać użytkowników faktycznie zainteresowanych zakupem. Z pomocą przychodzą nam Zakupy Google i reklamy produktowe, dzięki którym w jednym czasie możesz przedstawić klientom swój produkt wraz z ceną, zdjęciem i nazwą firmy. Połączenie konta Google Ads wraz z Google Merchant Center sprawi, iż możliwe stanie się konkurowanie z innymi sklepami poprzez wspomniane już reklamy produktowe. Twoje produkty staną się bardziej zauważalne, zaś Ty będziesz mógł zyskać pewność, że proces decyzyjny klienta oglądającego dany produkt jest już na bardziej zaawansowanym etapie.
Jak zacząć korzystać z Google Merchant Center?
Jeśli chciałbyś zacząć korzystać z Merchant Center, upewnij się, że Twoja firma nie narusza żadnych wytycznych. Możesz je sprawdzić w tym artykule. Jeżeli wszystko jest w porządku, czas na utworzenie swojego konta. Aby tego dokonać, musisz uprzednio założyć konto usługowe Google (np. Gmail). Następnie wystarczy zalogować się na stronie Google Merchant Center, dokonać odpowiednich konfiguracji i wybrać lokalizację. W dalszej kolejności należy zaakceptować warunki korzystania z usługi.
Kolejnym etapem jest weryfikacja witryny Twojego sklepu. Dzięki niej Google może przekonać się, że jesteś autoryzowanym właścicielem danego adresu URL. Zgłoszenie praw daje również możliwość, aby powiązać sprawdzony już adres URL z Twoim kontem Merchant Center. Przy weryfikacji swojej witryny możesz posłużyć się jedną z czterech metod. Wszystkie doprowadzą do tego, iż system Google będzie mógł potwierdzić, że jesteś właścicielem danej witryny. Szczegółowe instrukcje o weryfikowaniu adresu URL witryny i zgłaszaniu do niego praw dostępne są pod tym linkiem.
Jak dodać produkty do Google Merchant Center? Feed produktowy.
Specyfikacja pliku danych
Jeżeli chciałbyś, aby Twoje produkty znalazły się w witrynie Zakupy Google, ważne jest, abyś podał wszystkie wymagane atrybuty (dostępne na tej stronie). Istotne jest, aby wskazać wszystkie wymagane atrybuty, gdyż brak jednego z nich może przeszkodzić w prawidłowym pojawianiu się danego produktu w wynikach wyszukiwania Zakupów Google. Pominięcie zalecanych atrybutów może natomiast skutkować tym, iż Twoje produkty będą wyświetlały się rzadziej. Pamiętaj, że dane produktów, które przesyłasz do Google, muszą być wysokiej jakości.
Do najlepszych praktyk, które pomogą uniknąć naruszeń jakości danych, możemy zaliczyć podanie wyraźnej informacji o cenie produktu. Dodatkowo, istotne jest, aby na bieżąco aktualizować stan dostępności towarów, a także dokładnie informować klientów o formach dostawy. Co więcej, produkt, który znajduje się na Twojej stronie internetowej, musi być identyczny z tym, który przesyłasz do Google w pliku danych.
Pliki danych, czyli feed produktowy – podstawowe informacje
Plik danych przesyłany do Google Merchant Center powinien składać się z listy produktów, które korzystają z atrybutów potrafiących zdefiniować każdy produkt w odrębny sposób. Precyzyjny opis składający się zarówno z wymaganych, jak i zalecanych atrybutów, uprości klientom odnalezienie Twojego produktu. W jaki sposób przesłać plik danych produktów? Możesz wysłać je w formacie pliku danych przez interfejs Google Content API for Shopping Ads. Kolejną opcją jest zaimportowanie danych produktów z obsługiwanej platformy handlu elektronicznego.
Tworząc feed produktowy, wybierz taki format, który w jak największym stopniu spełni Twoje oczekiwania jako sprzedawcy. Do wyboru masz format tekstowy oraz XML. W przypadku niewielkich sklepów, zaleca się, aby korzystać z formatu .txt. Po utworzeniu i zarejestrowaniu pliku danych, można śmiało zacząć zarówno przesyłać, jak i pobierać dane produktów. Dzięki temu dane produktów znajdą się w Merchant Center.
Tworzenie pliku danych
Plik danych o produktach możesz (ale nie musisz) utworzyć tylko raz i później go aktualizować. Feed produktowy składa się z podstawowego i dodatkowego pliku danych. Wymagane źródło danych wykorzystywane w Merchant Center do wyświetlania produktów w Google to podstawowy plik danych. Jest to także jedyny rodzaj pliku danych, przy użyciu którego możesz dodać i usunąć produkty. Dodatkowe pliki danych mogą zostać przesłane, jeżeli chciałbyś dopracować lub zastąpić dane produktów w celu zwiększenia skuteczności swoich reklam. Za pomocą tego typu pliku danych nie można usunąć ani dodać nowego produktu. Nie może on być również użyty jako samodzielny plik danych. Aby móc korzystać z dodatkowego pliku danych, należy połączyć go z podstawowym za pomocą atrybutu id. Dodatkowy plik danych aktualizuje dane produktów jedynie wtedy, gdy obejmuje identyfikatory istniejące już w podstawowym pliku danych.
Przesyłanie pliku danych
Jeżeli przesyłasz plik danych o swoich produktach po raz pierwszy, musisz pamiętać, iż jego weryfikacja może potrwać nawet 3 dni robocze. Opcji przesłania danych jest kilka. Początkowo, gdy nie korzysta się z Google Merchant Center długo, zaleca się ręczne wysłanie pliku danych. Ważne jest, aby feed produktowy nie przekraczał wagi 4 GB. Kompletny plik danych powinien być przesyłany przynajmniej co 30 dni. Jeśli jednak dane o Twoich produktach zmieniają się dość często, masz możliwość pełnego pliku danych nawet do czterech razy dziennie.
Diagnostyka pliku danych
Po przesłaniu pliku danych, w prostu sposób możesz wychwycić, czy nie wkradły się tam jakieś błędy. Raporty o problemach z danymi produktów możesz przeglądać z poziomu „Diagnostyka”. Znajdziesz tam informacje o problemach związanych bezpośrednio z produktami, z plikiem danych oraz Twoim kontem.
Google Merchant Center – informacje praktyczne
Korzystając z produktów wgranych do Merchant Center w Google Ads, możesz skorzystać z kilku ciekawych opcji. Przykładowo, możesz ustawić na koncie Merchant Center informacje o koszcie dostawy, a informacja ta automatycznie zacznie pojawiać się w reklamach, co może przekonać klientów do zakupu. Jeżeli masz wdrożone znaczniki mikrodanych o produktach w swoim sklepie internetowym, radzimy, byś skorzystał z opcji automatycznej aktualizacji produktów. Pozwoli to systemowi Google na szybkie dostosowywanie się do zmieniających cen oraz dostępności produktów.
Wartą zastosowania opcją w Google Merchant Center są reguły. Dzięki nim możemy dokonać zmiany w informacjach o produktach bezpośrednio na koncie Merchant Center, nie wprowadzając przekształceń w sklepie. Reguły możne wykorzystać do tworzenia niestandardowych etykiet do produktów. Przydaje się to, gdy chciałbyś posortować swoje produkty według ceny, by później promować jedynie droższe z nich. Reguły są używane także do tego, by pogrupować tematycznie swoje produkty. Dzięki regułom możesz zaoszczędzić czas i ulepszyć swoje kampanie shoppingowe.
Podsumowanie
Jeżeli chcesz odnieść korzyści dla swojego sklepu i zwiększyć liczbę dokonywanych zakupów, niezbędne jest zaznajomienie się i korzystanie z Google Merchant Center. Po sparowaniu tego konta z Google Ads będziesz mógł dotrzeć do osób, które często dokonują transakcji w Google, na YouTube oraz w innych miejscach w sieci. Nie zwlekaj, korzystanie z Merchant Center to nic trudnego, a przyniesie Ci sporo korzyści. Reklamy produktowe pozwolą Ci przedstawić swoją ofertę użytkownikom Google w prosty sposób i zdobyć wartościowych klientów.