Kampania Discovery po raz pierwszy została zaprezentowana w maju 2019 r. podczas wydarzenia Google Marketing Live. Nowy format reklam w wersji beta był dostępny dla części kont już w listopadzie tego samego roku. Aktualnie reklamy Discovery są już dostępne dla wszystkich użytkowników Google Ads.
Reklamy Discovery wyświetlają się w 3 miejscach: Google Discover, strona główna YouTube oraz Karta „Społeczności” i „Oferty” w Gmailu. Umiejscowienie reklam w Gmailu oraz YouTube jest już znane od dawna. Jednak największą nowością związaną z tym formatem reklam jest wprowadzenie nowego miejsca docelowego reklam – Google Discover.
Kampania Discovery niesie za sobą jeszcze jedną nowość, a mianowicie jest to nowy format reklamy – reklama karuzelowa Discovery. Największą różnicą między tradycyjną reklamą elastyczną a reklamą karuzelową jest liczba obrazów, które mogą się wyświetlać obok siebie. W przypadku nowego typu reklamy możemy umieścić obok siebie aż 10 różnych kart z obrazami. Każda karta może mieć oddzielny nagłówek oraz tekst wezwania do działania (CTA).
Czym jest kanał Google Discover?
Kanał został po raz pierwszy wprowadzony w 2016 roku jako Google Feed. Discover stworzono głównie z myślą o użytkownikach mobilnych. Jego celem jest wyświetlanie treści, którymi interesują się konkretne osoby. To, co wyróżnia Discovery na tle pozostałych kanałów informacyjnych to algorytmy. Kanał wyświetla nie tylko informacje, które aktualnie interesują użytkowników, ale także treści, którymi będą mogli być zainteresowani w przyszłości. Discovery w przeciwieństwie do wyszukiwarki Google – której celem jest odpowiedź na konkretne pytanie – udziela odpowiedź, zanim użytkownik zada pytanie.
Treści, które są wyświetlane w Discover, są uzależnione od zainteresowań konkretnych użytkowników. Im częściej dana osoba odwiedza kanał, tym więcej informacji o sobie udostępnia. Dzięki temu treści, które będą wyświetlane w przyszłości, będą jeszcze lepiej dopasowane do naszych upodobań. Jeżeli jednak do konkretnego użytkownika nie ma przypisanych zainteresowań, to Google będzie opierać się na danych związanych z historią wyszukiwania takiej osoby.
W pewnym stopniu Google Discover można porównać do strony głównej na Facebooku. Informacje zawarte w aplikacji są dobierane specjalnie pod upodobania użytkownika. Według dostępnych danych, kanał Discover dociera już do 800 milionów osób miesięcznie. Natomiast Facebook może pochwalić się ponad 2 miliardami użytkowników.
Czym są reklamy Discovery?
Kampania Discovery Ads jest w pełni zautomatyzowaną kampanią, która jednocześnie wyświetla się w wielu kanałach. Wygląd reklam Discovery znacząco nie różni się od tradycyjnych reklam Display. Podobnie jak w przypadku reklam elastycznych, reklamy Discovery tworzy się poprzez dodanie wielu nagłówków, opisów oraz obrazów. Ostateczny wygląd reklam zależy od miejsca, w którym zostaną finalnie wyświetlone.
Zdecydowaną nowością, którą oferuje kampania Discovery, jest niespotykany dotychczas format reklam – reklama karuzelowa. Nowy typ reklamy pozwala zaprezentować treści w zupełnie świeży sposób. Dzięki nowej funkcji użytkownicy mają możliwość przewijania wielu kart z grafikami. Takie rozwiązanie jest już od lat dostępne dla osób korzystających z Facebook Ads.
Podobnie jak reklamy Display, Shopping oraz Wideo, reklamy Discovery opierają się na treściach wizualnych, których celem jest zainteresowanie oraz przyciąganie uwagi klientów. Miejsce docelowe wyświetlania reklam typu Discovery jest silnie uzależnione od tematów, którymi interesuje się konkretny użytkownik.
Dzięki wykorzystaniu maszynowego uczenia Google może jeszcze trafniej wyświetlać najbardziej optymalne kreacje dla poszczególnych użytkowników. Celem kampanii Discovery jest docieranie do potencjalnych klientów, którzy najprawdopodobniej wykażą zainteresowanie ofertą.
Zaletą reklam typu Discovery Ads jest to, że trafiają wyłącznie do użytkowników zalogowanych. Dzięki temu Google jest w stanie posiadać więcej danych o takich osobach, a taka wiedza może pomóc w lepszym targetowaniu.
Gdzie wyświetlają się reklamy Discovery?
- Strona główna w YouTube
- Google Discover – wyłącznie urządzenia mobilne
- Karta „Społeczności” i „Oferty” w Gmailu
Tworzenie kampanii Discovery
Kampanię Discovery Ads tworzymy poprzez przejście do zakładki Kampanie, która znajduje się w panelu bocznym. Następnie klikamy niebieski przycisk i tworzymy nową kampanię.
Na samym wstępie możemy wybrać cel, który powinien odzwierciedlać to, co chcemy osiągnąć. Wybór celu spowoduje, że w kolejnych krokach konfiguracji kampanii wyświetlą się nam sugerowane ustawienia, które pomogą nam osiągnąć konkretny cel. Jednocześnie mamy również możliwość utworzenia kampanii bez wyboru celu. Wybór tej opcji spowoduje, że nie otrzymamy wskazówek dotyczących ustawień kampanii.
Należy pamiętać, aby przed uruchomieniem kampanii stworzyć minimum jedną konwersję na koncie. Więcej na temat wymagań dotyczących formatu reklam Discovery możesz przeczytać tutaj.
Tworzenie kampanii Discovery składa się z dwóch części. Na samym początku konfigurujemy ustawienia kampanii. Natomiast w drugiej części jedynie zatwierdzamy ustawienia i uruchamiamy reklamę.
Podczas tworzenia kampanii Discovery możemy skofigurować m.in.
- Nazwę kampanii
- Lokalizację
- Język
- Strategię ustalania stawki
- Budżet
- Harmonogram reklam
- Datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii
- Docelowych odbiorców reklamy
- Reklamy (reklama Discovery, reklama karuzelowa Discovery)
Warto wspomnieć, iż ten format reklamy oferuje nam wybór jedynie dwóch strategii określania stawek:
- Docelowy CPA – wybór tej strategii spowoduje, że Google spróbuje osiągnąć jak największą liczbę konwersji przy określonym lub niższym docelowym koszcie działania. Rekomenduje się używanie tej strategii w przypadku gdy dysponujemy budżetem, który jest co najmniej dziesięciokrotnie większy niż docelowy CPA.
- Maksymalizację liczby konwersji – celem tej strategii jest pomoc w osiągnięciu jak największej liczby konwersji przy określonym budżecie. Wybór tej strategii jest zalecany w przypadku, gdy jeszcze nie jesteśmy w stanie określić docelowego CPA naszej kampanii.
Podczas tworzenia reklam Discovery nie możemy skonfigurować m.in.
- kierowania na urządzenia
- ograniczenia liczby wyświetleń reklam temu samemu użytkownikowi
- kierowania na konkretne miejsca docelowe (w tym opcja wykluczania miejsc docelowych)
- rotacji reklam (wybór najskuteczniejszych reklam lub wyświetlanie reklam naprzemiennie)
- kierowania kontekstowego
Formaty reklam
Następnym krokiem jest wybór formatu reklamy, który chcemy utworzyć. Obecnie kampania Discovery oferuje nam dwa unikalne typy reklam:
- Reklama Discovery
- Reklama karuzelowa Discovery
a) Reklama Discovery
Zasoby wymagane do skonfigurowania reklamy Discovery:
- Nagłówki (maks. 5)
- Tekst reklamy (maks. 5)
- Nazwa firmy (maks. 25 znaków)
- Tekst wezwania do działania (do wyboru 10 gotowych CTA)
- Końcowy adres URL
- Obrazy (zalecany obraz poziomy 1200 x 628, zalecany obraz kwadratowy 1200 x 1200)
- Logo (kwadrat w formacie 1:1, zalecane wymiary to 1200 x 1200)
b) Reklama karuzelowa Discovery
Zasoby wymagane do skonfigurowania reklamy karuzelowej Discovery:
- Nagłówki (maks. 40 znaków, kreacja może zawierać tylko jeden nagłówek)
- Tekst reklamy (maks. 90 znaków, możliwość dodania tylko jednego opisu)
- Nazwa firmy (maks. 25 znaków)
- Tekst wezwania do działania (do wyboru 10 gotowych CTA)
- Końcowy adres URL
- Obrazy kart (min. 2, maks. 10) – wszystkie dodane karty muszą mieć jednakowy współczynnik proporcji, w innym przypadku reklama nie zostanie zatwierdzona. Do każdej karty obrazu można przypisać odmienny nagłówek oraz wezwanie do działania.
- Logo (kwadrat w formacie 1:1, zalecane wymiary to 1200 x 1200)
Kierowanie na odbiorców
W przeciwieństwie do kampanii w sieci wyszukiwania, kampanie Discovery są pozbawione możliwości kierowania reklam na słowa kluczowe. Podczas tworzenia nowej kampanii, reklamodawcy mogą skorzystać z opcji kierowania swoich reklam do określonych grup odbiorców, w tym:
- Odbiorcy na rynku, zdarzenia z życia, niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach – kierowanie reklam do osób, które aktywnie rozważają dokonanie zakupu danego produktu lub znajdują się w określonym momencie w swoim życiu (np. ślub).
- Szczegółowe dane demograficzne – docieranie do osób na podstawie ich statusu rodzicielskiego, stanu cywilnego, wykształcenia lub do osób, które posiadają dom lub mieszkanie.
- Podobne zainteresowania – wyświetlanie reklam odbiorcom, którzy cechują się podobnymi zainteresowaniami, zwyczajami lub pasjami.
- Remarketing i podobni odbiorcy – możliwość kierowania reklam do użytkowników, którzy w przeszłości weszli w interakcję z naszą stroną internetową, a także do grup odbiorców stworzonych na podstawie podobieństwa do innych użytkowników.
Najlepsze praktyki w kampanii Discovery
Aby kampania Discovery osiągała najlepsze rezultaty należy stosować się do poniższych rad:
- Dodanie wysokiej jakości grafik, które będą atrakcyjne z punktu widzenia potencjalnego klienta.
- Google Discovery jest produktem komplementarnym dla kampanii Wideo, stosowanie obu typów kampanii może pomóc w zwiększeniu zasięgu. System Google spośród dwóch różnych kampanii wybierze do aukcji tę kampanię, która w danym momencie powinna osiągnąć lepszy wynik.
- Średni dzienny budżet powinien być co najmniej dziesięciokrotnie wyższy niż docelowa stawka CPA. Natomiast minimalny budżet nie powinien być niższy niż dwukrotność CPA. W przypadku gdy nie jesteśmy w stanie jeszcze samodzielnie określić CPA, to najlepiej na początku skorzystać ze strategii maksymalizacji liczby konwersji.
- Klienci, którzy w swojej ofercie mają szeroką gamę produktów, powinni początkowo skupić się na wąskiej gamie produktów (np. bestsellery, produkty, dla których chcemy zwiększyć sprzedaż).
Wymagania Discovery Ads
Aby móc wyświetlać reklamy Discovery, należy spełnić kilka wymagań, do których można zaliczyć m.in.
- Jakość obrazów – należy unikać wykorzystywania obrazów, które są zamazane, niewyraźne, wyświetlane bokiem lub do góry nogami.
- Element CTA w obrazach – należy unikać dodawania do obrazów elementów wzywających do działania (klikalny tekst, przyciski lub elementy, które je naśladują).
- Treści wprowadzające w błąd – reklama powinna ściśle nawiązywać do produktu lub usług, które są właśnie reklamowane. Zabronione jest stosowanie reklam, które mogą wprowadzać użytkownika w błąd lub w sposób nieuczciwy nakłaniać do kliknięcia reklamy.
Podsumowanie
Kampanie Disovery są jedną z wielu nowości, z których reklamodawcy mogą skorzystać w roku 2020. Obecnie już każdy reklamodawca ma pełny dostęp do nowego formatu reklamy. Kampania Discovery za cel obiera sobie dotarcie do osób, które znajdują się na wczesnym etapie ścieżki zakupowej. Dotarcie do osób, które są otwarte na poznanie czegoś nowego, jest tak samo ważne, jak dotarcie do ludzi, którzy szukają już konkretnego produktu.
Kampania Discovery Ads pozwala rozszerzyć zasięg naszych działań poza tradycyjną sieć reklamową. Miesięcznie kanał Discover dociera już nawet do 800 milionów osób. Dzięki umiejscowieniu reklam w tym kanale możemy zainteresować użytkowników, którzy aktywnie przeglądają swoje ulubione treści.
Kampania Discovery niesie za sobą zdecydowaną nowość, jaką jest niespotykany dotąd w Google Ads format reklamy karuzelowej. Dzięki niej możemy dodać większą liczbę obrazów, które wyświetlają się obok siebie. Do każdej karty możemy przypisać oddzielny nagłówek oraz CTA. Z pewnością warto skorzystać z nowego formatu w celu zwiększenia atrakcyjności naszych reklam.