Kampania DSA w Google Ads – specyfika i konfiguracja

Image Description
Kamil Tymoniuk
pon. 23.11.2020

Spośród 3,5 miliarda haseł wyszukiwanych codziennie w Google, 15% z nich jest zupełnie nowych. Kampania DSA w Google Ads pozwala nam wyświetlać reklamy na każde nowe i dopasowane do naszej działalności zapytanie użytkownika.

Dynamiczna reklama w wyszukiwarce Google jest świetnym sposobem na znajdowanie klientów, którzy w wyszukiwarce Google poszukują dokładnie takich produktów lub usług, które mamy w swojej ofercie. Dzięki nim jesteśmy w stanie zapełnić ewentualną lukę w kampaniach search. Dodatkowo możemy poznać słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników. Część z nowo poznanych fraz może okazać się bardzo przydatna w planowaniu nowych kampanii lub grup reklam.

W poniższym artykule postaram się przybliżyć czym są dynamiczne reklamy Google Ads, jak je skonfigurować oraz dlaczego warto z nich korzystać.

Czym są dynamiczne reklamy w wyszukiwarce?

Na samym wstępie warto przedstawić najważniejsze informacje o kampanii DSA. W pewnym stopniu są one bardzo podobne do tradycyjnych kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania. To, co najbardziej je wyróżnia to to, że nie mamy możliwości dodania do nich słów kluczowych. Z kolei w przypadku tego typu kampanii, musimy skonfigurować co najmniej jeden dynamiczny cel reklamy.

Kampania DSA jest automatycznym formatem, który indeksuje strony internetowe, a następnie dopasowuje odpowiednie zapytania do witryny.

Podczas tworzenia dynamicznej reklamy Google Ads, konfigurujemy jedynie dwa opisy, każdy z nich może mieć maksymalnie 90 znaków. Następnie system mechanicznie generuje nagłówki reklam oraz wybiera najbardziej odpowiednią stronę, na którą zostanie przekierowany użytkownik. Takie rozwiązanie zapewnia najlepsze dopasowanie zapytań użytkowników do treści konkretnej witryny. Ten typ kampanii znacząco pomaga zaoszczędzić nasz czas.

Jak działa kampania DSA?

Aby utworzyć dynamiczne reklamy, nie musimy ręcznie dodawać słów kluczowych. Wszystko opiera się na systemie Google, który skanuje wszystkie strony, które zostały objęte celem dynamicznym. W dużym uogólnieniu działanie kampanii DSA można podzielić na 3 główne etapy:

  • 1 – użytkownik wpisuje w wyszukiwarce Google zapytanie, następnie algorytmy Google skanują treści zawarte na poszczególnych stronach internetowych, analizują słowa kluczowe oraz oceniają, w jakim stopniu dana podstrona może być odpowiednia dla konkretnego zapytania.
  • 2 – jeżeli strona internetowa pokrywa się z zapytaniem użytkownika, to w tym momencie wyświetlana jest reklama dynamiczna, której nagłówki oraz adres URL generowane są dynamicznie.
  • 3 – w zależności od szczegółowości wpisanej frazy, system decyduje na jaką stronę ma przekierować użytkownika (podstrona z konkretnym produktem, kategorią produktu lub na stronę główną).

Dla kogo przeznaczona jest kampania DSA?

Kampaniq DSA w Google Ads to świetny sposób, aby dotrzeć do grupy klientów, którzy poszukują tego, co mamy w ofercie. W tym momencie pojawia się pytanie, czy warto ją zastosować w przypadku każdej strony internetowej? Niekoniecznie. Jeżeli Twoja witryna jest bardzo prosta, w swojej ofercie masz niewiele usług i produktów lub nie jest ona często aktualizowana, to prawdopodobnie nie osiągniesz zadowalających wyników. Oczywiście dynamiczną kampanię Google Ads możemy uruchomić w przypadku każdego typu biznesu. Jednakże należy mieć wtedy na uwadze, że prawdopodobnie nie będziemy w stanie wycisnąć maksimum z tego typu kampanii.

Jeżeli natomiast Twoja strona internetowa jest rozbudowana, dysponujesz szeroką ofertą produktów lub usług, często aktualizujesz asortyment oraz posiadasz rozbudowane opisy, to zdecydowanie powinieneś skorzystać z kampanii DSA.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce Google Ads bezsprzecznie najlepiej sprawdzają się w przypadku sklepów internetowych. Kampania DSA w Google Ads znacząco skróci czas, który musielibyśmy poświęcić na konfigurowanie reklam dla poszczególnych modeli produktów. Dodatkowo uniknęlibyśmy problemów związanych ze słowami kluczowymi, które są rzadko wyszukiwane.

Tworzenie Kampanii DSA

Dostęp do tworzenia kampanii dynamicznej posiada każde konto reklamowe. Nie trzeba spełniać specjalnych wymagań, aby móc skorzystać z tego typu kampanii.

Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce Google tworzymy poprzez przejście do zakładki Kampanie, która znajduje się w panelu bocznym. Następnie klikamy niebieski przycisk i wybieramy opcję Nowa kampania. W kolejnym punkcie możemy wybrać cel kampanii bądź utworzyć kampanię z pominięciem podpowiedzi dotyczących celu. Spośród dostępnych typów kampanii wybieramy – Sieć wyszukiwania.

Następnie wybieramy wyniki, które chcemy osiągnąć w przypadku tej kampanii. Do wyboru mamy – wizyty w witrynie, połączenia telefoniczne oraz pobrania aplikacji. Wybieramy opcję, która nas najbardziej interesuje i przechodzimy dalej.

Konfiguracja ustawień kampanii

Kolejny etap tworzenia kampanii DSA w Google Ads jest kluczowy, ponieważ to w tym miejscu musimy zaznaczyć, że ma być to kampania dynamiczna. Aby to zrobić, należy kliknąć rozwijane menu Pokaż więcej ustawień.

Kampania DSA w Google Ads - konfiguracja ustawień kampanii DSA
Konfiguracja ustawień kampanii DSA

Po rozwinięciu ustawień ukazują nam się dodatkowe możliwości konfiguracji. Przechodzimy do zakładki Ustawienia dynamicznych reklam w wyszukiwarce, a następnie zaznaczamy opcję – Użyj indeksu Google mojej witryny oraz wpisujemy adres naszej domeny.

Kampania DSA w Google Ads - ustawienia dynamicznych reklam w wyszukiwarce
Ustawienia dynamicznych reklam w wyszukiwarce

W kolejnym etapie możemy skonfigurować podstawowe ustawienia kampanii, m.in. takie jak:

  • Data rozpoczęcia i zakończenia kampanii
  • Lokalizacja
  • Język
  • Odbiorcy
  • Budżet dzienny
  • Strategia ustalania stawek
  • Konwersje
  • Harmonogram reklam
  • Rotacja reklam

Jednocześnie w tym miejscu możemy także od razu dodać rozszerzenia reklam. Warto pamiętać, iż dzięki utworzeniu dodatkowych rozszerzeń możemy zwiększyć współczynnik klikalności nawet o 15%.

Konfiguracja grupy reklam

Następnie tworzymy oraz konfigurujemy grupy reklam. W pierwszej kolejności musimy zmienić typ grupy reklam na dynamiczna. W tym miejscu dokonujemy wyboru, na jakie strony internetowe chcemy kierować naszych użytkowników. Mamy do wyboru 3 typy celu dynamicznego reklamykategorie zalecane dla Twojej witryny, konkretne strony internetowe oraz wszystkie strony internetowe. Cele zostaną omówione w dalszej części artykułu.

Kampania DSA w Google Ads - konfiguracja dynamicznej grupy reklam
Konfiguracja dynamicznej grupy reklam

W przypadku gdy nie korzystamy z automatycznego określania stawek, powinniśmy odpowiednio dostosować stawki dla poszczególnych celów. Dzięki temu mamy lepszą kontrolę nad miejscem i czasem wyświetlania naszych reklam. Więcej o samym dostosowywaniu stawek można przeczytać w tym miejscu.

Tworzenie reklamy

Ostatnim etapem jest utworzenie pierwszej dynamicznej reklamy. Proces tworzenia samej reklamy jest identyczny jak w kampaniach w sieci wyszukiwania. Elementami różniącymi te dwa typy reklam, jest to, że w przypadku dynamicznych reklam, nie musimy dodawać nagłówków oraz końcowego adresu URL wraz ze ścieżką, ponieważ są one generowane dynamicznie.

Dodanie opisu jest jedynym elementem, który musimy wykonać własnoręcznie. Do dyspozycji mamy dwie rubryki z tekstem reklamy. Każdy z nich może mieć maksymalnie 90 znaków. Podczas przygotowywania opisu należy pamiętać, aby był on stosunkowo elastyczny, ponieważ musi pasować do różnych automatycznie wygenerowanych nagłówków.

Kampania DSA w Google Ads - tworzenie reklamy dynamicznej
Tworzenie reklamy dynamicznej

Warto utworzyć więcej niż jedną wersję reklamy. Dzięki temu mamy możliwość zbierania informacji o efektywności poszczególnych kreacji. Następnie na podstawie zebranych danych możemy wstrzymać wersje, które były mniej skuteczne.

Utworzenie reklamy jest ostatnim etapem konfiguracji kampanii DSA. Następnie zostaje nam ponowne sprawdzenie wybranych ustawień i ich zatwierdzenie. Po opublikowaniu kampanii musimy poczekać jeszcze na weryfikację reklam przez Google. Wraz z decyzją o akceptacji, nasze reklamy zaczną się wyświetlać.

Dynamiczne cele reklamy

Tworząc kampanię dynamiczną, musimy utworzyć co najmniej jedną grupę reklam. Każda kampania musi mieć przypisany minimum jeden cel dynamiczny. Odpowiadają one za to, w jakim przypadku wyświetlą się nasze reklamy. Dopasowują zapytania użytkowników do konkretnych stron docelowych w witrynie. Można je zatem w pewnym sensie porównać do słów kluczowych w tradycyjnych reklamach w sieci wyszukiwania. Do wyboru mamy 3 typy dynamicznego celu reklamy:

  • Kategorie zalecane dla Twojej witryny – na podstawie wpisanego adresu URL naszej witryny, Google automatycznie zaproponuje nam listę potencjalnych kategorii, na które możemy kierować naszą reklamę. Proponowane kategorie starają się odzwierciedlić strukturę naszej strony internetowej.
  • Konkretne strony internetowe – ten cel pozwala nam kierować użytkowników na podstronę z dokładnym adresem URL lub do strony, która w kategorii, zawartości strony, tytule strony lub w adresie URL zawiera określone słowo kluczowe. Możemy także stworzyć kombinacje wielu reguł, dzięki czemu nasze kierowanie będzie jeszcze bardziej precyzyjne.
  • Wszystkie strony internetowe – jest to najbardziej ogólny cel, który pozwala wyświetlać reklamy, które następnie przekierują użytkowników do podstron, które są już używane jako strony docelowe w pozostałych kampaniach w sieci wyszukiwania. Grupa utworzona w ten sposób będzie dosyć szeroka i ogólna. Spowoduje to, iż nasza reklama będzie wyświetlać się na zapytania o różnej tematyce.

Wybierając poszczególne cele dynamiczne reklam, możemy bardzo dokładnie wskazać, które strony internetowe mają zostać zindeksowane. Dzięki temu możemy starannie dopasować tekst naszych reklam do produktów, które znajdują się na konkretnej podstronie.

Wykluczone dynamiczne cele reklamy

W kampanii dynamicznej możemy wykluczać nie tylko słowa kluczowe, ale także mamy możliwość wykluczania dynamicznych celów reklamy. Można je stosować zarówno na poziomie konkretnej grupy reklam, jak i całej kampanii.

Dzięki wykluczeniom jesteśmy w stanie uniknąć generowania niepotrzebnych kosztów związanych z kierowaniem użytkowników na nieefektywne podstrony. Tak więc, w przypadku e-commerce warto wykluczyć strony, które kierują do zakładek niezwiązanych bezpośrednio z produktami (Kontakt, O Nas, Dostawa). Warto także wykluczyć strony internetowe z produktami, których obecnie nie sprzedajemy (np. brak takiego produktu w magazynie).

Wykluczenia możemy dodać w bardzo łatwy sposób. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu dostępnych reguł. Przy tworzeniu wykluczenia wybieramy opcję utwórz reguły kierowania reklam na stronę internetową, a następnie jako regułę wybieramy zawartość strony i wpisujemy komunikat, który znajduje się na stronie z niedostępnym produktem (np. „brak w magazynie„, „produkt niedostępny„).

Kampania DSA – dlaczego warto z niej korzystać?

Reklamy dynamiczne stanowią świetne uzupełnienie dla pozostałych kampanii wyświetlających się na konkretne słowa kluczowe. Kampania DSA w Google Ads umożliwia nam emisję reklam na hasła z długiego ogona, które pozwolą nam dotrzeć do użytkowników zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą.

Każdego dnia Google rejestruje ponad 500 000 000 nowych zapytań, które pojawiły się po raz pierwszy w wyszukiwarce. Kreatywność konsumentów nie zna granic. Nie jesteśmy w stanie poznać wszystkich fraz, które mogłyby doprowadzić użytkownika do konwersji. Dodatkowo wykorzystując raport wyszukiwanych haseł jesteśmy w stanie poznać nowe słowa kluczowe, a następnie utworzyć oddzielne kampanie z najefektywniejszymi hasłami.

Uruchamiając kampanię DSA nie musimy poświęcać swojego czasu na wymyślanie wielu słów kluczowych. Dodatkowo nagłówki w reklamach są tworzone automatycznie na podstawie treści strony internetowej, do której kierują. Daje nam to pewność, iż nagłówki będą dopasowane do konkretnych zapytań.

Dzięki dynamicznym kampaniom Google Ads jesteśmy w stanie bardzo precyzyjnie kierować użytkowników do właściwych podstron w witrynie. Dodatkowo mamy możliwość wstrzymania wyświetlania produktów, które są aktualnie niedostępne na stronie.

Optymalizacja kampanii DSA

Aby zwiększyć wydajność kampanii DSA, musimy ją stale usprawniać i optymalizować. Podobnie jak w pozostałych kampaniach Google Ads, jest dostępnych wiele skutecznych sposobów na poprawę działania naszej kampanii. Poniżej opiszę najpopularniejsze metody optymalizacji tego typu kampanii.

  • Raport wyszukiwanych haseł – w konsekwencji tego, że nie mamy kontroli nad frazami, do których dopasowują się nasze reklamy, musimy odpowiednio często sprawdzać raport wyszukiwanych haseł. Wykluczanie fraz ogólnych lub haseł niezwiązanych z naszą działalnością pomoże nam zapobiec przepaleniu znacznej części naszego budżetu.
  • Dostosowanie witryny na potrzeby reklam – odpowiednie przygotowanie strony internetowej (przejrzyste kategorie produktów, odpowiednie tytuły podstron) spowoduje, iż automatyczne nagłówki w reklamach będą trafniejsze.
  • Tworzenie wielu grup reklam – warto utworzyć kilka różnych grup reklam, dzięki czemu będziemy mogli lepiej dopasować teksty opisów, rozszerzenia czy odbiorców do poszczególnych dynamicznych celów reklamy.
  • Listy remarketingowe (RLSA) – dzięki dodaniu list remarketingowych mamy możliwość dostosowania stawek dla poszczególnych grup odbiorców. Takie rozwiązanie pozwoli nam zwiększyć stawkę dla osób, które w przeszłości m.in. odwiedziły już naszą witrynę.
  • Testowanie różnych wariantów reklam. W przypadku reklam dynamicznych, ich opisy są generowane automatycznie. Dlatego warto skupić się nad jego treścią, aby jak najlepiej ją dopasować do zapytań użytkowników.

Podsumowanie

Kampania DSA w Google Ads jest świetnym wyborem dla reklamodawców, którzy posiadają rozbudowaną stronę internetową oraz oferują szeroki zakres produktów i usług. Dobrą informacją jest również to, że z tego typu kampanii mogą skorzystać wszyscy reklamodawcy. Nie musimy spełniać specjalnych wymagań, aby móc stworzyć dynamiczną reklamę.

Kampania dynamiczna Google jest automatycznym formatem, który indeksuje strony internetowe, a następnie dopasowuje odpowiednie zapytania do witryny. Takie rozwiązanie pozwala nam zaoszczędzić czas, ponieważ możemy tworzyć kolejne grupy reklam bez przypisywania im słów kluczowych. Nagłówki w reklamach są tworzone automatycznie w oparciu o stronę internetową, do której kierują.

Decyzja o uruchomieniu kampanii DSA z pewnością może przynieść zadowalające efekty. Dzięki niej mamy możliwość emisji reklam na hasła z długiego ogona, które pozwolą nam dotrzeć do użytkowników zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą. Dlatego też dynamiczna kampania Google może stanowić świetne uzupełnienie dla kampanii search.

Możliwość komentowania została wyłączona.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (6 głosy, średnia ocena: 4,83)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak jest odpowiedzialny za planowanie i realizację kampanii reklamowych Google Ads oraz Facebook Ads. Dobrze czuje się zarówno w pracy z Klientami nastawionymi na sprzedaż, jak i pozyskanie leadów. Jest wielkim entuzjastą wszelkich rozwiązań pozwalających na automatyzację pracy na kontach reklamowych. Po pracy dużą część swojego wolnego czasu poświęca na aktywność sportową.