Kampania lokalna w Google Ads

Image Description
Kamil Tymoniuk
pt. 28.08.2020

Kampania lokalna Google Ads przez swoją nazwę może wprowadzać nieco w błąd. Sam termin może sugerować, iż jest ona przeznaczona dla małych, lokalnych przedsiębiorstw. Jednak ten typ kampanii przeważnie jest zarezerwowany dla większych firm, które posiadają kilka lokalizacji.

Kampania lokalna swoje reklamy wyświetla w kilku różnych miejscach. Można je spotkać zarówno w sieci wyszukiwania lub reklamowej, jak i na YouTube i przede wszystkim w Google Maps.

W poniższych artykule przybliżę m.in. zasady funkcjonowania kampanii lokalnych w Google Ads, wymagania, które musimy spełnić, aby uruchomić ten typ kampanii, proces tworzenia reklam lokalnych, a także najlepsze praktyki, które warto stosować w kampaniach lokalnych.

Na czym polegają kampanie lokalne?

Kampanie lokalne Google Ads mają za zadanie doprowadzić jak największą liczbę użytkowników, którzy weszli w interakcję z reklamą, do wizyty w sklepie lub innym punkcie usługowym. Dzięki nim mamy możliwość promocji naszej działalności w usługach Google, które docierają do osób zainteresowanych konkretnymi produktami.

Kampania korzysta z systemów uczących się, aby jak najlepiej promować lokalizację sklepów stacjonarnych. Google automatycznie optymalizuje stawki, miejsca docelowe reklamy oraz kombinacje zasobów, aby wyświetlać odpowiednią kreację każdemu indywidualnemu użytkownikowi.

Kampanie lokalne Google informują nas także o wizytach użytkowników w sklepach stacjonarnych. Jest to możliwe dzięki pozyskiwaniu danych od zalogowanych użytkowników Google, którzy zdecydowali się włączyć historię lokalizacji w swoich urządzeniach.

Ten typ kampanii skupia się na realizacji celów offline. Stara się zmaksymalizować liczbę wizyt w sklepach stacjonarnych, a także pozwala na promocję lokalizacji firmy w usługach Google.

Wymagania

Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z kampanii lokalnych w Google Ads. Aby móc ją uruchomić, nasze konto reklamowe musi spełnić poniższe wymagania:

  • Połączenie konta Google Ads z kontem Google Moja Firma
  • Posiadanie więcej niż jednej lokalizacji sklepu lub punktu usługowego
  • Minimum 90% połączonych lokalizacji musi zostać zweryfikowana w Google Moja Firma
  • Konto reklamowe Google Ads powinno posiadać aktywne rozszerzenia lokalizacji, lub rozszerzenia powiązanej lokalizacji
  • Skonfigurowanie konwersji polegającej na odwiedzinach użytkowników w sklepie
  • Odpowiednia liczba wyświetleń i kliknięć reklamy, dzięki którym Google może oszacować jaka część użytkowników po interakcji z reklamą odwiedziła sklep stacjonarny
  • Posiadanie konta reklamowego w kraju lub regionie, który kwalifikuje się do korzystania z kampanii lokalnych.

Tworzenie reklam w kampanii lokalnej

Dostęp do kampanii lokalnych w Google Ads uzyskuje się w momencie, gdy spełniamy wszystkie powyższe wymagania. Sam proces tworzenia reklamy nie różni się znacząco od konfiguracji reklam w przypadku innych typów kampanii.

Kampanię lokalną Google tworzymy poprzez przejście do zakładki Kampanie, która znajduje się w panelu bocznym. Następnie klikamy niebieski przycisk i wybieramy opcję Nowa kampania. W kolejnym punkcie możemy wybrać cel kampanii bądź utworzyć kampanię z pominięciem podpowiedzi dotyczących celu. Spośród dostępnych typów kampanii wybieramy – Wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.

Wybór typu kampanii
Wybór typu kampanii

W następnym kroku zostaniemy poproszeni o wybór typu lokalizacji, który chcemy reklamować w kampanii lokalnej Google Ads. Do wyboru mamy opcję korzystania z Google Moja Firma oraz Powiązanych lokalizacji.

  • W przypadku zaznaczenia pierwszej opcji możemy wybrać wszystkie lokalizacje, które są przypisane do konkretnego konta (należy wybrać – Używaj wszystkich lokalizacji na swoim połączonym koncie Google Moja Firma). Jesteśmy w stanie jednak odznaczyć tę opcję i wybrać określoną podgrupę swoich lokalizacji.
  • Zaznaczając drugą opcję, możemy wybrać dotychczasową grupę lokalizacji lub własnoręcznie stworzyć nową grupę.
Wybór typu lokalizacji
Wybór typu lokalizacji

Następnie przechodzimy do kolejnego etapu tworzenia kampanii lokalnej. Jest to standardowy punkt tworzenia każdego typu kampanii w Google Ads. W tym miejscu możemy skonfigurować takie parametry kampanii jak m.in.

  • Nazwa kampanii
  • Języki, na które chcemy kierować reklamę
  • Budżet dzienny
  • Działanie powodujące konwersję
  • Data rozpoczęcia i zakończenia kampanii

Podczas konfiguracji kampanii nie mamy możliwość zmiany strategii ustalania stawek. Domyślnie ustawiona jest strategia maksymalizacji wartość konwersji, która maksymalizuje liczbę wizyt w sklepie stacjonarnym w ramach zadeklarowanego budżetu dziennego.

Kampania lokalna - Konfiguracja podstawowych parametrów kampanii
Konfiguracja podstawowych parametrów kampanii

Tworzenie reklamy lokalnej

Kolejnym krokiem jest stworzenie nowej grupy reklam oraz pierwszej reklamy. Zasoby wymagane do stworzenia reklamy lokalnej Google:

  • Nagłówki – możemy dodać maksymalnie 5 nagłówków, które będą składać się z nie więcej niż 30 znaków.
  • Tekst reklamy – maksymalnie 5 opisów (maks 60 znaków).
  • Wezwanie do działania (CTA) – możemy stworzyć 5 CTA, które nie mogą być dłuższe niż 11 znaków.
  • Końcowy adres URL – adres strony internetowej, na którą mają być kierowani użytkownicy, którzy weszli w interakcję z reklamą.
  • Ścieżka wyświetlania – 2 wiersze tekstu, które są wyświetlane zamiast adresu URL.
  • Obrazy i logo – kampania musi zawierać co najmniej jeden obraz o współczynniku proporcji 1,91:1, oraz jedno logo o współczynniku 1:1. Jesteśmy w stanie dodać maksymalnie 20 obrazów i logo.
  • Film – czas trwania dodanego filmu musi wynosić minimum 10 sekund.
Tworzenie pierwszej reklamy lokalnej
Tworzenie pierwszej reklamy lokalnej

Gdy już skonfigurowaliśmy podstawowe parametry kampanii oraz utworzyliśmy pierwszą reklamę, możemy przejść do ostatniego etapu, którym jest zatwierdzenie ustawień. Po zaakceptowaniu wszystkich ustawień kampania zostanie zweryfikowana pod względem poprawności i zgodności z regulaminem.

Miejsca wyświetlania

Kampania lokalna - umiejscowienie reklam
Kampania lokalna – umiejscowienie reklam

Dzięki utworzeniu kampanii lokalnej Google Ads mamy gwarancję, że nasze reklamy będą obecne we wszystkich usługach Google. Można je spotkać m.in. w takich miejscach jak:

1. Google Maps

Reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy poszukują firm o podobnej działalności, lub gdy przeglądają okolicę w Mapach Google. Każda osoba, która znajduje się w pobliżu lub jest zainteresowana lokalizacją firmy, może zobaczyć reklamę.

Google Maps - reklama lokalna
Google Maps – reklama lokalna

2. YouTube

YouTube jest kolejnym kanałem, w którym mogą wyświetlać się reklamy kampanii lokalnej. Dzięki temu mamy szansę zaprezentować naszą lokalizację szerokiej publiczności w atrakcyjnym umiejscowieniu.

YouTube - reklama lokalna
YouTube – reklama lokalna

3. Sieć wyszukiwania Google

Reklamy kampanii lokalnej wyświetlają się także w wynikach wyszukiwania. Google stara się dopasować reklamę do wyszukiwanych haseł, które są odpowiednie dla konkretnej firmy i jej lokalizacji.

Sieć wyszukiwania - reklama lokalna
Sieć wyszukiwania – reklama lokalna

4. Sieć reklamowa Google

System reklamowy stara się optymalizować miejsca, w których pojawiają się reklamy, aby w jak największym stopniu przyciągały uwagę odbiorców.

Sieć reklamowa - reklama lokalna
Sieć reklamowa – reklama lokalna

5. Google Moja Firma

Umiejscowienie reklam lokalnych w Google Moja Firma ma na celu zachęcić użytkowników do odwiedzin w sklepie stacjonarnym.

Google Moja Firma - reklama lokalna
Google Moja Firma – reklama lokalna

Skąd Google wie o odwiedzinach użytkowników w Twojej lokalizacji?

Obecnie zdecydowana większość konsumentów poszukuje informacji o produktach, a następnie dokonuje ich zakupu w internecie. Jednakże pozostaje wciąż grupa osób, które odwiedzają stronę internetową, a zakupu dokonują w sklepie tradycyjnym.

System Google jest w stanie oszacować liczbę odwiedzin sklepu stacjonarnego przez osoby, które wcześniej kliknęły lub wyświetliły reklamę Google Ads. Pozyskanie takich danych jest możliwe dzięki m.in. włączonej historii lokalizacji smartfonów.

Posiadając informacje o wizytach w punkcie stacjonarnym, jesteśmy w stanie zrozumieć, które kampanie, grupy reklam, słowa kluczowe czy urządzenia przynoszą najlepsze efekty. Reklamodawcy, którzy mają dostęp do takich informacji, mają możliwość lepszego zoptymalizowania konta. Więcej informacji o mierzeniu wizyt w sklepie stacjonarnym możesz przeczytać w naszym artykule.

Poniższy krótki film wyjaśnia, w jaki sposób funkcjonują konwersje wizyt w sklepie stacjonarnym.

Konwersje wizyt w sklepie stacjonarnym

Najlepsze praktyki w kampanii lokalnej

Aby kampania lokalna Google osiągała najlepsze rezultaty, należy stosować się do poniższych rad:

  • Minimalny czas trwania kampanii powinien wynosić 30 dni. Kampania, która jest aktywna przez dłuższy okres, dostarcza więcej danych dla systemów uczących się, dzięki czemu Google może jeszcze lepiej optymalizować naszą kampanię.
  • Należy unikać wprowadzania wielu zmian w kampanii w krótkim okresie. Duża liczba zmian spowoduje, iż kampania przejdzie w stan nauki. W efekcie czego mogą wystąpić wahania skuteczności reklam.
  • W przypadku gdy kampania lokalna jest uruchomiona po raz pierwszy, warto dodać do niej wszystkie lokalizacje naszych sklepów. Dzięki temu nasza kampania osiągnie odpowiedni zasięg oraz otrzymamy więcej danych i informacji o kampanii, które mogą w przyszłości zostać wykorzystane w celu lepszej optymalizacji kampanii tego typu.
  • Podczas tworzenia reklam warto dodać możliwie maksymalną liczbę nagłówków oraz tekstów reklamy. Dzięki temu Google będzie automatycznie testować różne kombinacje i uczyć się, które z nich osiągają najlepsze rezultaty.
  • Treść reklamy powinna mieć charakter lokalny. Kampania lokalna trafia do osób, które znajdują się w pobliżu konkretnej firmy. Dlatego też należy skupić się na stworzeniu treści, które powinny zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia sklepu.

Podsumowanie

Kampania lokalna Google Ads wydaje się być świetnym wyborem dla reklamodawców, którzy prowadzą swoją działalność zarówno offline, jak i online. Ten typ kampanii koncentruje się na tym, aby zwiększyć liczbę wizyt w sklepie stacjonarnym lub punkcie usługowym.

Google automatycznie wyświetla reklamy użytkownikom, którzy znajdują się pobliżu lokalizacji firmy. Wystarczy, że podczas tworzenia kampanii wybierzemy lokalizacje sklepów, określimy podstawowe parametry kampanii oraz stworzymy minimum jedną reklamę, a technologia systemów uczących się automatycznie zoptymalizuje stawki, umiejscowienie reklam oraz stworzy odpowiednie kombinacje zasobów.

Aby uzyskać dostęp do kampanii lokalnej, musimy spełnić szereg wymagań, w których znajduje się m.in. konieczność połączenia konta Google Ads z Google Moja Firma lub konfiguracja konwersji polegającej na wizycie w sklepie.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

W agencji AdPeak jest odpowiedzialny za planowanie i realizację kampanii reklamowych Google Ads oraz Facebook Ads. Dobrze czuje się zarówno w pracy z Klientami nastawionymi na sprzedaż, jak i pozyskanie leadów. Jest wielkim entuzjastą wszelkich rozwiązań pozwalających na automatyzację pracy na kontach reklamowych. Po pracy dużą część swojego wolnego czasu poświęca na aktywność sportową.