Jeśli zajmujesz się promocją swoich produktów w internecie, z pewnością zastanawia Cię, co zrobić, aby sprzedawać więcej. Z pomocą przychodzą nam kampanie produktowe Google Ads. Dzięki nim możemy nie tylko reklamować naszą ofertę i zwiększać ruch w witrynie, lecz również dotrzeć do potencjalnych, bardzo wartościowych klientów. Czym dokładnie są kampanie produktowe? Jak je utworzyć? Czy lepiej sprawdzą się kampanie standardowe, czy inteligentne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule, zapraszamy!
Czym są kampanie produktowe?
Aby móc rozpocząć swoją przygodę z kampaniami produktowymi, należy wgrać dane o swoich produktach do Merchant Center, a następnie wykorzystując te informacje utworzyć kampanię w Google Ads.
Ustawienia kampanii zostaną użyte do stworzenia reklam produktowych w taki sposób, aby klienci mogli dokładnie zapoznać się z produktem, który sprzedajesz. W Google Ads możesz przeglądać swoją ofertę i tworzyć na jej podstawie odpowiednie grupy produktów. Co więcej, do każdej z tych grup możesz określić stawki.
Reklamy produktowe różnią się znacznie od reklam tekstowych. Dzięki tego typu promocji użytkownik może zobaczyć zdjęcie produktu, tytuł oferty, cenę, nazwę sklepu oraz inne dodatkowe informacje. Zaciekawione artykułem osoby mają szansę dowiedzieć się szczegółów o produkcie jeszcze zanim klikną w reklamę. Sprawia to, że w interakcję z Twoją reklamą mogą wejść naprawdę zainteresowane ofertą osoby.
Zalety kampanii produktowych
Kampanie produktowe mają niewątpliwie wiele zalet. Przede wszystkim dzięki nim możemy liczyć na zwiększony ruch w witrynie. Co więcej, potencjalni klienci mogą okazać się być bardziej wartościowi. Informacje o sprzedawanym produkcie są widoczne bezpośrednio w reklamach, co znacznie ułatwia podjęcie decyzji zakupowej. Kampanie produktowe w Google Ads cechują się większym zasięgiem. Po wpisaniu konkretnego hasła, do użytkownika może dotrzeć kilka naszych reklam produktowych. Ponadto, w tym samym czasie szansę na wyświetlenie mają również reklamy tekstowe. Powoduje to, iż widoczność naszych ofert wzrasta.
Zarządzanie kampanią produktową wielu osobom wydaje się być łatwe. Nie trzeba bowiem ustawiać w niej słów kluczowych, gdyż reklamy produktowe korzystają wyłącznie z określonych przez nas w Merchant Center atrybutów. Oznacza to, iż reklamy będą miały szansę wyświetlić się w związanych tematycznie wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, w dowolnym momencie możemy sprawdzić, czy nasze kampanie produktowe są skuteczne. Z dostępnych danych możemy wywnioskować, który produkt cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów.
Standardowa kampania produktowa
Chcąc reklamować swój sklep oraz produkty, możesz wykorzystać następujące typu reklam produktowych:
- reklamy produktowe – reklamy te są tworzone opierając się na danych o produktach, które uprzednio należy wgrać do Merchant Center. Opłaty naliczane są w oparciu o koszt kliknięcia (CPC).
- reklamy produktowe z funkcją prezentacji – do stworzenia takiej reklamy konieczne jest pogrupowanie związanych ze sobą produktów. Dzięki temu użytkownikowi wyświetlą się różne propozycje ofert i spośród nich będzie mógł wybrać ten właściwy, który go interesuje. W tego typu reklamach płacimy za zaangażowanie użytkowników (CPE), tzn., gdy osoba rozwinie reklamę, nie wyłączy jej w ciągu 10 sekund lub kliknie w rozwiniętą już reklamę przed upływem tego czasu. Więcej o tego typu reklamach pisaliśmy w tym wpisie.
- reklamy katalogowe produktów dostępnych lokalnie – są to reklamy, które wykorzystują przede wszystkim elementy wizualne, co znacznie ułatwia ich przeglądanie. Format ten opiera się na danych z lokalnej oferty produktów i pozwala trafić do osób, które zwrócą uwagę na informacje dotyczące Twojego sklepu, produktu oraz cen i w konsekwencji zainteresują się sklepem lokalnym. W przypadku tej reklamy koszt ponosi się, gdy doszło do interakcji użytkownika z reklamą (przewinięcie/kliknięcie reklamy).
Na etapie tworzenia kampanii sam zdecydujesz, ile chciałbyś zapłacić za kliknięcie lub zaangażowanie w reklamę. Pamiętaj, iż reklamy produktowe, tak jak pozostałe, biorą udział w aukcji. Zapłacisz więc jedynie minimalną stawkę, która jest wymagana do przebicia reklamy poniżej Twojej, stąd naliczana kwota jest często niższa niż ustalona początkowo maksymalna stawka.
Tworzenie kampanii produktowych
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak krok po kroku utworzyć standardową kampanię produktową, zajrzyj pod ten link. Z najważniejszych informacji, musisz pamiętać, iż tworząc nową kampanię, należy wybrać typ kampanii „Zakupy Google”. W preferencjach zakupowych możesz zdefiniować nazwę kampanii, sprzedawcę, a więc dobrać odpowiednie konto Merchant Center. Następnie należy wybrać kraj sprzedaży,czyli kraj, w którym chciałbyś reklamować swoje produkty. Kolejno, jeśli chciałbyś ograniczyć liczbę produktów promowanych w danej kampanii, użyj filtru zasobów. Do kampanii produktowej zaciągną się jedynie te oferty, które spełnią wyznaczone przez Ciebie kryteria.
W dalszej kolejności będzie czekać Cię uzupełnienie standardowych ustawień, takich jak stawki, budżet dzienny, urządzenia i lokalizacje. Nowość może stanowić priorytet kampanii, który jest niezwykle ważny, jeśli tworzysz kilka kampanii produktowych promujących ten sam produkt. Priorytet kampanii definiuje tę kampanię, której budżet jest wykorzystywany, jeżeli w co najmniej dwóch Twoich kampaniach reklamujesz identyczny produkt.
Miejsca wyświetlania reklam produktowych
Kampanie produktowe wraz z wybranymi przez Ciebie reklamami produktowymi mogą wyświetlić się w kilku miejscach w sieci. Przede wszystkim masz szansę zaprezentować swoje produkty w zakupach Google. Kolejnym miejscem jest wyszukiwarka Google – reklamy ukażą się użytkownikom tuż obok wyników wyszukiwania. Jeśli w ustawieniach kampanii dodasz partnerów w sieci wyszukiwania, Twoje reklamy będą mogły wyświetlić się w witrynach partnerskich Google w sieci wyszukiwania, czyli np. w YouTube oraz w wyszukiwarce grafiki w poszczególnych krajach. Co więcej, jeśli jako typ reklamy wybrałeś reklamę katalogową produktów dostępnych lokalnie, będziesz mógł przedstawić swoją ofertę w sieci reklamowej Google.
Wygląd reklam produktowych
Reklamy produktowe składają się ze zdjęcia artykułu, tytułu oferty, ceny sprzedawanego towaru oraz nazwy sklepu bądź firmy. Nie ma potrzeby, aby tworzyć oddzielną reklamę dla każdego produktu, który posiadasz w swoim asortymencie, gdyż informacje pochodzą z pliku danych o produktach, który musisz uprzednio wgrać do Merchant Center.
Ciekawą opcją wartą wypróbowania jest ulepszanie reklam. Ulepszenie pozwoli przyciągnąć uwagę odbiorców na kilka innych sposobów. Warto jednak pamiętać o tym, że ulepszenie nie musi pojawiać się za każdym razem, gdy komuś wyświetli się nasza reklama. Do ulepszeń możemy zaliczyć:
- „oferty specjalne” w promocjach sprzedawców – dzięki tej funkcji możesz użyć pliku danych o promocjach, by móc informować swoich odbiorców o aktualnych promocjach online;
- oceny produktów – opinie przekazują potencjalnym klientom bardzo ważne informacje, a także pomagają reklamodawcom w zdobyciu trafnego ruchu do ich witryny. Funkcja oceny produktu jest dostępna w wybranych krajach i polega na wyświetleniu oceny danego artykułu w skali 1-5 gwiazdek, a także zaprezentowaniu łącznej liczby opinii;
- trusted stores – logo Google Trusted Stores służy przekazaniu informacji potencjalnym klientom, iż Twój sklep gwarantuje szybką wysyłkę. Co więcej, stanowi także o tym, że jakość obsługi klienta jest na wysokim poziomie. Ma to na celu zachęcić odbiorców do dokonania zakupu.
Inteligentna kampania produktowa (smart shopping campaign)
Inteligentne kampanie produktowe mają na celu znacznie ułatwić zarządzanie kampaniami, zmaksymalizować wartość konwersji, a także jeszcze bardziej zwiększyć zasięg reklam. Ten typ kampanii stanowi połączenie standardowej kampanii produktowej wraz z kampanią remarketingową w sieci reklamowej. Kampanie produktowe typu smart shopping korzystają z zautomatyzowanego umieszczania reklam w witrynie, a także automatycznie określają stawki do wyróżnienia Twojego sklepu i produktów.
Co ważne, należy pamiętać, iż jeżeli promujesz te same produkty w różnych kampaniach, kampanie smart shopping będą miały wyższy priorytet niż kampanie standardowe, czy też remarketingowe. Najlepiej jest wstrzymać pozostałe kampanie, ażeby nie zakłócać systemu uczącego się w inteligentnych kampaniach produktowych.
Ten rodzaj kampanii produktowych korzysta z uczących się systemów, tak więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Potrzeba bowiem trochę czasu (około 15 dni), by kampania mogła zostać zoptymalizowana zarówno pod kątem budżetu, produktów i odbiorców. W czasie oczekiwania na pozytywne efekty kampanii, zaleca się, aby nie dokonywać w niej żadnych zmian.
Tworzenie inteligentnej kampanii produktowej
Szczegółową instrukcję pokazującą, jak stworzyć kampanię produktową smart shopping znajdziesz tutaj. Przed rozpoczęciem konfiguracji tego typu kampanii należy ustawić śledzenie konwersji dotyczące wartości związanej z transakcją. Co więcej, musisz także uzyskać co najmniej 20 konwersji w istniejących już standardowych kampaniach produktowych w ciągu ostatnich 45 dni. Ważne jest również dodanie do strony internetowej globalnego tagu witryny (jeżeli korzystasz z Google Analytics, wystarczy, że połączysz to konto z Google Ads i dodasz odpowiednie tagi). Należy mieć również powiązaną z kontem listę remarketingową, na której znajduje się co najmniej 100 aktywnych użytkowników, co pozwoli wykorzystywać reklamy produktowe w remarketingu dynamicznym.
Tworzenie kampanii smart shopping odbywa się na podobnych zasadach, co uruchamianie standardowej kampanii produktowej. To, o czym musisz pamiętać, to wybranie inteligentnej kampanii produktowej jako „Podtyp kampanii”.
Ustalanie stawek odbywa się domyślnie, a więc inteligentne kampanie produktowe będą maksymalizowały wartość konwersji w ramach ustalonego przez Ciebie budżetu dziennego. Gdy celem Twojej kampanii jest skuteczność, będziesz musiał zdefiniować docelowy zwrot z nakładów na reklamę (ROAS).
Z kampanii smart shopping możesz wyznaczyć konkretne produkty, czy też grupy produktów, które chciałbyś prezentować w swoich reklamach. Jeżeli nie wyselekcjonujesz określonych ofert, wszystkie Twoje artykuły będą reklamowane.
Przy tworzeniu inteligentnej kampanii produktowej zostaniesz poproszony o wgranie takich zasobów, jak logo, obraz i teksty. Zostaną one wykorzystane do wykreowania elastycznych reklam remarketingowych. Wyświetlać się będą tym użytkownikom, którzy byli na Twojej stronie, lecz nie wyrazili zainteresowania konkretnym artykułem. Zainteresowanym osobom wyświetlą się reklamy oparte o dane z przesłanego pliku danych o produktach.
Miejsca wyświetlania inteligentnych reklam produktowych
Na inteligentne kampanie produktowe składają się zarówno reklamy produktowe, jak również reklamy displayowe (w tym także remarketingowe), które mogą ukazywać się zarówno w sieci wyszukiwania Google, sieci reklamowej, YouTube i Gmailu.
Dzięki automatycznemu tworzeniu i umieszczaniu reklam w witrynie, reklamy produktowe będą prezentowane w przestrzeni reklamowej, do której są odpowiednie. Stawki natomiast będą przystosowywane w taki sposób, aby wartość konwersji była maksymalna.
Jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google, wyszukiwane przez użytkowników hasła oraz ich zamiary są używane, aby móc sprecyzować, która oferta z Twojego pliku danych powinna ukazać się w reklamie. W sieci reklamowej natomiast reklamy dopasowują się do konkretnego odbiorcy na podstawie jego zaangażowania na Twojej stronie internetowej.
Podsumowanie
Kampanie produktowe Google Ads stanowią szansę dla każdego sprzedawcy na większy zasięg reklam, pozyskanie nowych klientów i wyższą sprzedaż. Zarówno standardowe, jak i inteligentne rozwiązania produktowe pomogą Ci zaprezentować swoje produkty potencjalnie zainteresowanym osobom.
Inteligentna kampania produktowa jest kolejnym rozwiązaniem typu „smart”, który proponuje Google. To dobra opcja zwłaszcza dla tych osób, które nie mają zbyt dużego doświadczenia w samodzielnym prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych. Kampania smart shopping w stosunkowo krótkim czasie pozwoli nam zarówno zwiększyć zasięg reklam, jak również podnieść wartość konwersji. Aby móc utworzyć inteligentną kampanię produktową, niezbędne jest, ażebyś prowadził wcześniej standardowe kampanie produktowe. To pozwoli Ci sprawdzić, która z nich sprawdza się lepiej w przypadku Twojego biznesu.
Pamiętaj, że swój sklep i znajdujące się w nim produkty możesz promować nie tylko dzięki kampaniom produktowym w Google Ads. Aby zwiększyć swój zasięg i zdobyć jeszcze więcej klientów, możesz spróbować sprzedawać za pomocą Allegro Ads lub Amazon Ads. O obu platformach i płynących z nich korzyściach dowiesz się więcej z wpisów na naszym blogu. Powodzenia w sprzedawaniu produktów!