Za pomocą Google Ads można skutecznie pozyskiwać nowych klientów do każdego rodzaju biznesu. System reklamowy obejmuje nie tylko najpopularniejszą obecnie wyszukiwarkę, ale także całą sieć partnerską Google. Można dzięki temu dotrzeć do niemal każdej grupy odbiorców, na każdym etapie lajka sprzedażowego oraz zachęcić do podjęcia odpowiednich działań. W każdym razie pomimo skuteczności systemu reklamowego Google Ads, trzeba również wziąć pod uwagę jego koszt. W poniższym artykule przedstawię jak oszacować koszt reklamy Google Ads. Jak działa system reklamowy, jakie koszty generuje, oraz najważniejsze czynniki wpływające na wydatki reklamy bazując na popularnym modelu rozliczeniowym PPC.
W jaki sposób Google ustala pozycję i koszt reklamy w Google Ads
Google Ads to aktualnie jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów na dotarcie z reklamą Twojego produktu lub usługi do potencjalnie zainteresowanych użytkowników. Korzysta z systemu aukcyjnego, który koncentruje się na odpowiednio dobranych słowach kluczowych. Reklamodawcy wybierają listę słów kluczowych związanych z ich działalnością i określają, ile są skłonni zapłacić, gdy użytkownik w nią kliknie.
Google łączy stawkę z innymi czynnikami, takimi jak trafność wyszukiwanego hasła, jakość strony docelowej, urządzenie, lokalizacja oraz Wynik jakości reklamy . Następnie wykorzystuje ją do określenia, które reklamy wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania Google. Jedną z kluczowych zalet reklamy w Google Ads jest to, że są one płatne za kliknięcie. Co oznacza, że reklamodawcy nie ponoszą żadnych kosztów, gdy reklama jest wyświetlana. Reklamodawca jest obciążany opłatą tylko wtedy, gdy użytkownik w nią kliknie.
Google daje reklamodawcom swobodę ustalania własnych wydatków na reklamę. Reklamując się w sieci Google, masz przeważnie pełną kontrolę nad tym kiedy i ile wydajesz. Nie ma aktualnie minimalnego budżetu, aby móc zacząć się reklamować w Google. Ponadto, możesz zwiększać lub zmniejszać wydatki na reklamę w każdym momencie kiedy uznasz to za stosowne. Należy jednak zawsze pamiętać o tym, że pomimo tych zmiennych, nad którymi masz bezpośrednią kontrolę, takie jak budżet, maksymalna stawka CPC i jakość reklamy. Są też czynniki, których tak naprawdę nie możesz kontrolować, takie jak maksymalne stawki CPC konkurencji i jakość ich reklam.
Najważniejsze czynniki wpływające na koszt reklamy w Google Ads
Krótkie wprowadzenie do tematu w jaki sposób działa platforma Google Ads, daje nam do zrozumienia, dlaczego „to zależy” jest najczęstszą odpowiedzią na pytanie „ Jaki jest koszt reklamy w Google Ads ?” W dalszej części artykułu przedstawię najważniejsze czynniki, które wpływają na wysokość CPC. Co więcej, mają bezpośredni wpływ na całkowity koszt reklamy w Google Ads.
Konkurencyjność
Im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki za kliknięcie będą wyższe. Co ciekawe, wcale nie musi to być powiązane z wielkością jak i rentownością biznesu. A więc koszt reklamy w Google Ads rosną, gdy konkurencja jest duża. Ma to wpływ na strategię ustalania stawek, pozycję reklamy Google Ads, współczynnik klikalności i wysokość CPC. Ponadto w okresie świątecznych zakupów, czy Black Friday konkurencja jest największa. Dlatego koszt kliknięcia może się różnić w zależności od pory roku. Im więcej firm rywalizują o tą samą pozycję w Google i próbują przelicytować się nawzajem, tym bardziej koszt reklamy będzie wzrastał.
W Polsce wysoce konkurencyjne branże usług biznesowych słyną z wysokich stawek CPC. Do nich możemy zaliczyć między innymi: prawną, księgową, finansową, IT, ubezpieczenia, usługi pogrzebowe, branżę psychologiczna czy nawet marketingową. Niektóre reklamy mogą osiągać nawet ponad kilkadziesiąt złotych za kliknięcie. Jednak jeśli dokonują konwersji, przynoszą firmie naprawdę duże zyski.
Rodzaj reklamy
W zależności od tego gdzie chcesz się reklamować, masz do wyboru kilka form reklamy w Google Ads. Różnią się miejscem wyświetlenia, mają swoje wady oraz zalety i sprawdzą się lepiej lub gorzej w określonych sytuacjach. A najważniejsze jest to, że zazwyczaj różnią się też kosztem za kliknięcie. Poniżej przedstawiam najpopularniejsze formaty reklamy w ramach działań promocyjnych w Google Ads.
Sieć wyszukiwania – najczęściej wybierany rodzaj kampanii Google Ads dzięki jego skuteczności. Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania wyświetlają się na określone słowo kluczowe w momencie kiedy użytkownik poszukuje produktu bądź usługi którą masz w ofercie. Średnia wartość CPC przy tym formacie jest najbardziej zróżnicowana w zależności od lokalizacji oraz konkurencyjności. W dalszej części wpisu przedstawię jak bardziej precyzyjnie można oszacować średni koszt kliknięcia takiej reklamy.
Reklamy graficzne– rodzaj reklamy o charakterze interaktywnym, zawierające obraz, animację lub film. Używany najczęściej do budowania świadomości marki oraz potrzeby zakupowej. Do wyboru mamy typ kampanii GDN, format której obejmuje całą sieć reklamową Google. Dodatkowo kampanie Discovery, przy których mamy do dyspozycji przestrzeń reklamową w Google Discover, stronę główną w YouTube oraz Kartę „Społeczności” i „Oferty” w Gmailu. Może się okazać dość skutecznym formatem przy remarketingu, a średnia wartość CPC zazwyczaj wynosi między 20-90 gr.
Produktowe (inaczej reklamy Google Zakupy) idealne dla sklepów internetowych. Automatycznie generowane reklamy graficzne produktów zawierające podstawowe informacje na jego temat, np. nazwę, markę, cenę. Pojawiają się nad innymi wynikami wyszukiwania lub obok nich, wówczas koszty kliknięcia są zauważalnie niższe, orientacyjnie między 0,50 – 2 zł.
Performance Max – relatywnie nowy, zautomatyzowany typ kampanii. Wyróżnia się tym, że w ramach jednej kampanii możemy reklamować się i optymalizować reklamy we wszystkich dostępnych kanałach Google. Obejmują one kampanie produktowe oraz remarketing dynamiczny. Jak również stanowią świetne uzupełnienia kampanii searchowych. Przybliżony CPC przy tym formacie będzie w głównej mierze zależał od placementu w którym będzie wyświetlana nasza reklama.
Wideo – reklamy wideo w ramach kampanii Google Ads. Stosowane głównie na platformie Youtube, a także witrynach oraz aplikacjach sieci partnerskiej Google. Rozliczenie odbywa się w modelu CPM (koszt tysiąca wyświetleń) bądź CPV (koszt obejrzenia który zwykle wynosi 0.03- 0.07 gr w formacie Trueview)
Lokalizacja
Lokalizacja jest jednym z ważnych czynników który wpływa na koszty reklamy Google. Użytkownicy wyszukują różne rzeczy online w różnych miejscach, a reklamodawcy prowadzą kampanie reklamowe na całym świecie. Jak wynika z badań Wordstream, CPC może różnić się też w zależności od kraju w którym emitujemy reklamy Google Ads. Wynika to bezpośrednio z konkurencyjności poszczególnych rynków, popularności Google Ads względem innych kanałów reklamowych (w tym tradycyjnych i offlinowych). Dodatkowo brana jest pod uwagę dojrzałość cyfrowa danego społeczeństwa, ogólny poziom siły nabywczej i cen w danym kraju. Portal przedstawił grafikę prezentującą zbliżone koszty za kliknięcie w poszczególnych krajach:
Jak możemy zaobserwować najdroższe kliknięcia są w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (o około 8% droższe niż w USA). Warto zauważyć, że Polska w tym badaniu znajduje się prawie na końcu listy. Gdzie CPC jest tańsze nawet o 81% w stosunku do USA.
Warto też dodać że na koszt reklamy Google Ads często ma wpływ obszar prowadzenia działań marketingowych. Bowiem możemy kierować naszą reklamę na całą Polskę, lub reklamować się na rynku lokalnym co może oznaczać spore oszczędności. Ponadto reklama lokalna może okazać się znacznie skuteczniejsza w dotarciu do potencjalnego klienta, od reklamy kierowanej na większe lokalizacje. Statystyki pokazują, że osoby szukające informacji lokalnych są bardziej skłonne do działania. W rzeczywistości może się to przełożyć na mniejszy koszt pozyskania takiego klienta, większy zwrot z inwestycji, jak również pozwala na uniknięcie konkurowania z gigantami rynkowymi skoncentrowanymi na całym kraju.
Oczywiście, takie rozwiązanie będzie idealne dla firm działających na rynku lokalnym (np. świadczących usługi w danym mieście lub prowadzących w danej miejscowości sklep stacjonarny).
Urządzenie
Podczas opracowywania strategii kampanii w Google Ads należy się zastanowić, w jaki sposób Twoje reklamy są interpretowane zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych oraz z jakiego z nich najczęściej korzystają Twoi docelowi odbiorcy. Wybór urządzenia, na których ma się wyświetlać reklama może mieć istotny wpływ na koszty jakie poniesiesz.
Telefony komórkowe już od dłuższego czasu zdobywają przewagę pod względem ruchu. Cieszą się też ogromnym uznaniem klientów ze względu na stosunkowo niskie koszty CPC. Natomiast kliknięcia na komputerach przeważnie są droższe, aczkolwiek koszt konwersji zazwyczaj jest niższy. Warto lecz pamiętać, że w wyszukiwarkach mobilnych wyświetlane reklamy w większości prowadzą do etapu przed zakupem. W którym użytkownicy wyszukują w wygodny dla nich sposób produktu lub usługi, po czym dokonują zakupu na komputerze stacjonarnym.
W zależności od tego jakie usługi czy produkty oferujesz, w jaki sposób najczęściej są kupowane a nawet do jakiej grupy docelowej kierujesz reklamy, możesz przeznaczyć więcej środków na ruch pochodzący z określonych typów urządzeń, skąd pochodzą najcenniejsze konwersje. Analiza skuteczności każdego urządzenia pozwoli Ci wyeliminować niewłaściwy ruch i ograniczyć marnowanie wydatków.
Jak oszacować koszt reklamy w Google Ads
Nie jest tajemnicą że im wyższy budżet przeznaczysz na kampanię reklamową, tym częściej reklama będzie się wyświetlać. Większy budżet pozwoli na skorzystanie z bardziej konkurencyjnych słów kluczowych. Na skutek czego będziesz w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Dokładna wycena skutecznej kampanii Google Ads przed jej uruchomieniem jest dosyć trudna. A niezmiennym pozostaje fakt że koszt reklamy w Google Ads zawsze będzie wynosił dokładnie tyle, ile chcesz na nią wydać. Pamiętaj zatem że prawdziwy koszt kampanii należy określać w kontekście zysków jakie generują.
Jak już wspominałam, model rozliczeniowy Google Ads opiera się na kampaniach PPC (Pay Per Click). Co oznacza że pobierana jest opłata wyłącznie za kliknięcie reklamy. Jak zatem oszacować koszt takiego kliknięcia? Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi które może Ci w tym pomóc jest Planer słów kluczowych. Narzędzie to pokaże Ci ile za określone słowa kluczowe płacą inni reklamodawcy. Dzięki temu będziesz w stanie oszacować, ile będzie Cię kosztować ich przebicie. Dostarczy Ci informacji na temat popularności wyszukiwanych fraz oraz pomoże w znalezieniu tych bardziej skutecznych. Otóż dzięki Planerowi słów kluczowych możesz bardziej precyzyjnie określić, ile ruchu na stronie będziesz w stanie pozyskać w ramach założonego budżetu.
Należy pamiętać że wyszukiwarka Google nie jest skierowana do firm, tylko do użytkowników i to na ich potrzeby jest dostosowywana. Największe więc znaczenie podczas aukcji która decyduje o tym, czy Twoja reklama się wyświetli. na jakiej pozycji się wyświetli oraz jaki będzie koszt CPC mają takie elementy wchodzące w skład Wyniku Jakości jak przewidywany CTR ( współczynnik kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń), ocena jakości strony docelowej oraz trafność przekazu reklamowego. Dlatego odpowiednio przygotowana i właściwie zarządzana kampania ma większą szansę odnieść sukces. Może się okazać dodatkowo znacznie skuteczniejsza niż przypadku działań z większym budżetem.
Rodzaje budżetów w kampaniach Google Ads
Jedną z największych zalet kampanii w Google Ads jest jego elastyczność oraz mierzalność. Mamy możliwość śledzenia wyników na bieżąco, i dynamicznego modyfikowania wszystkich ustawień konta, w tym budżetu. Odpowiednie zaplanowanie i właściwa konfiguracja ustawień związanych z budżetem kampanii to podstawowy krok na ścieżce skutecznej realizacji założonych celów, jak również optymalizacji kosztu reklamy.
Po wybraniu typu kampanii jaką chcesz uruchomić, dostosowaniu słów kluczowych lub grup odbiorców, należy zdecydować z jakiego rodzaju budżetu będziesz korzystał. W systemie reklamowym Google mamy do wyboru dwa rodzaje budżetów:
Budżet dzienny – Budżet dzienny to średnia kwota, jaką jesteś w stanie przeznaczyć na cele reklamowe. Miesięczny koszt reklamy w Google Ads w tym przypadku można obliczyć, mnożąc średnią kwotę dzienną przez średnią liczbę dni w miesiącu. Do tych obliczeń Google stosuje stałą wartość 30,4. Uwaga! Średni budżet dzienny nie jest stałą kwotą wydatków w danym dniu. Każda kampania może nie wydać całego budżetu, lub wydać maksymalnie 2x więcej niż odgórnie ustalona kwota. Wynika to ze względu na to, że Google będzie optymalizować Twoje wydatki pod kątem dni, kiedy występuje większe prawdopodobieństwo, że uzyskasz więcej konwersji. Np. w dniach o dużym natężeniu ruchu w sieci, bądź gdy system przewiduje wyższy zwrot z Twoich inwestycji w reklamy.
Pamiętaj, mimo że wydatki na kampanie mogą się zmieniać, w scali miesiąca nigdy nie zapłacisz więcej niż wynosi Twój średni budżet dzienny pomnożony przez (wyżej wspomniane) 30,4. W przeciwnym razie Google zwraca pieniądze za nadmierne wyświetlenia Twoich reklam.
Budżet wspólny – jest to dobry wybór, jeśli prowadzisz kilka kampanii skierowanych na konkretny cel. Załóżmy że nie chcesz tracić czasu na analizowanie i optymalizowanie każdej z nich. W tej sytuacji system reklamowy automatycznie dobiera kwoty do różnych kampanii, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Wybierając ten rodzaj budżetu masz pewność że najwięcej środków system przeznaczy na tą kampanię, która najlepiej sobie radzi z osiągnięciem celu.
Podsumowanie
Nie musisz inwestować fortuny na działania reklamowe. W praktyce natomiast im wyższy budżet przeznaczymy na kampanię, tym większą liczbę danych zbierzemy. Finalnie doprowadzi to do skuteczniejszej optymalizacji wszystkich aspektów kampanii dzięki ich dokładnej analizie, oraz zwiększenia oczekiwanych efektów.
Nie zawsze jednak reklama, czy perfekcyjna strona internetowa sprawia, że użytkownik dokona konwersji (zdecyduje się na zakup Twojego produktu). Pamiętaj że nawet najlepsze kampanie reklamowe nie zapewnią Ci pozyskanie klienta jeżeli Twoja oferta nie jest atrakcyjna, lub nie spełnia ich oczekiwań.