Kampanie Google Ads oraz Facebook Ads to podstawowe systemy reklamowe, z których zazwyczaj korzystają firmy, które chcą promować swoje produkty i usługi w internecie. Jednak chcąc wciąż poszerzać swój zasięg trzeba podejmować decyzje o korzystaniu z nowych kanałów reklamowych. Jednym z nich może być Microsoft Ads, który w Polsce jest dostępny od 2022 roku.
Pod wieloma względami Bing Ads jest podobny do swojego odpowiednika od Google. Podczas porównania obu paneli reklamowych możemy zauważyć niemal identyczne funkcje i możliwości. Ponadto oba systemy dają możliwość tworzenia kampanii reklamowych o podobnych celach oraz formatach. Jednak czy w systemie reklamowym Microsoft Ads możemy spotkać nowe funkcje, których nie znajdziemy u jego konkurentów i czy warto z niego skorzystać? O tym dowiesz się w poniższym artykule.
Czym jest Microsoft Ads?
Microsoft Ads jest platformą reklamową umożliwiającą reklamę swoich produktów i usług przede wszystkim w wyszukiwarce Bing, a także w sieciach partnerskich (np. msn.com) oraz Outlook. System reklamowy po raz pierwszy został zaprezentowany w 2009 roku. Od tamtego czasu usługa przeszła wiele znaczących zmian i usprawnień.
W Polsce ten system reklamowy pojawił się dopiero na początku roku 2022. Warto dodatkowo zaznaczyć, że wcześniej był znany jako Bing Ads. Jednak 30 kwietnia 2019 przeszedł rebranding i zmienił swoją nazwę, która jest aktualna do dzisiaj.
Gdzie wyświetlają się reklamy Microsoft Ads?
Reklamy Microsoft Ads możemy znaleźć przede wszystkim w wyszukiwarkach internetowych takich jak:
- Bing
- Yahoo
- DuckDuckGo
- AOL
A także w:
- Sieciach partnerskich (np. msn.com)
- Poczta Microsoft Outlook
Udział wyszukiwarki Bing w Polsce
Według danych z kwietnia 2023 roku wyszukiwarka Google jest zdecydowanym liderem w Polsce i korzysta z niej niemal 96% wszystkich użytkowników. Na kolejnych miejscach plasują się odpowiednio Bing z udziałem 2,89%, Yahoo! 0,49%, Yandex 0,33% oraz DuckDuckGo 0,32%. Są to wyniki uwzględniające zarówno ruch z urządzeń mobilnych oraz komputerów.
Wyniki wyglądają nieco inaczej w rozbiciu na poszczególne urządzenia. Biorąc pod uwagę tylko komputery, udział wyszukiwarki Bing wzrasta ponad dwukrotnie i wynosi 6,46%, natomiast Google notuje 91,62% udziału. Następnie mamy Yahoo! z wynikiem 1,1%, DuckDuckGo 0,43% oraz Yandex 0,36%. Natomiast na urządzeniach mobilnych z wyszukiwarki Google korzysta 98,84% użytkowników w Polsce, a z Binga zaledwie 0,40%.
Łączny udział wyszukiwarek internetowych, w których mogą wyświetlać się reklamy Microsoft Ads dla komputerów w Polsce wynosi 8%. Taki wynik powoduje, że ten kanał reklamowy możemy traktować jako bardzo dobre źródło dodatkowego ruchu na naszej stronie. Warto również mieć na uwadze możliwy rozwój tego systemu reklamowego w przyszłości.
Poniższa tabela przedstawia udział poszczególnych wyszukiwarek w kilku najważniejszych rynkach zagranicznych.
Podobnie jak w przypadku Polski, Bing osiąga zdecydowanie lepsze wyniki na komputerach niż na urządzeniach mobilnych. Może to być spowodowane tym, że użytkownicy komputerów częściej korzystają z przeglądarki Microsoft Edge, w której docelową wyszukiwarką jest właśnie Bing. Powyższe dane o udziałach wyszukiwarek mogą okazać się pomocne w podjęciu decyzji o skorzystaniu z Microsoft Ads na nowych rynkach.
Dane pochodzą ze strony – https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Dlaczego warto skorzystać z Microsoft Ads?
Reklamy Microsoft Ads mogą stanowić dobrą alternatywę dla reklam Google Ads, z których korzysta zdecydowana większość firm reklamujących się w internecie. Są one zdecydowanie mniej popularne w Polsce, jednak w obliczu dynamicznego rozwoju Binga możemy zauważyć wzrost zainteresowania tą wyszukiwarką. Do najważniejszych powodów, dla których warto skorzystać z Microsoft Ads możemy zaliczyć przede wszystkim:
- Mniejsza konkurencyjność reklam niż w Google Ads,
- Dotarcie do nowych użytkowników, którzy korzystają wyłącznie z przeglądarki Bing, Yahoo, czy też DuckDuckGo,
- Dynamiczny rozwój produktów Microsoft, które mogą wpłynąć pozytywnie na wzrost zainteresowania przeglądarką Bing (Bing AI),
- Możliwość bezpośredniego importu kampanii z paneli reklamowych Google i Facebook Ads,
- Podobieństwo do Google Ads sprawia, że z większą łatwością odnajdziemy się w nowym panelu reklamowym.
Rozwój przeglądarki i produktów Microsoft
W ostatnich miesiącach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania wyszukiwarką Bing. Jest to przede wszystkim spowodowane rozwojem technologii ChatGPT. Dodatkowo w przeglądarce Microsoft Edge pojawiła się nowość w postaci Bing AI. Jest to chat, który daje możliwość zadawania pytań z poziomu samej przeglądarki i jest oparty na technologii ChatGTP. Nowa funkcjonalność jest dostępna dla wszystkich użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki Edge oraz są w niej zalogowani na koncie Microsoft.
Kolejną nowością, która w niedalekiej przeszłości pojawiła się w wyszukiwarce Bing jest możliwość wyszukiwania głosowego. Jest to również ciekawa funkcjonalność wyszukiwarki, która zapewne pozytywnie wpłynie na jej atrakcyjność. Takie usprawnienie na pewno spodoba się użytkownikom, którzy na co dzień korzystają z asystenta głosowego w telefonie.
Stały rozwój produktów Microsoft sprawia, że coraz więcej osób zaczyna korzystać z przeglądarki Edge, a co za tym idzie, wzrasta również liczba użytkowników, którzy mogą zobaczyć nasze reklamy w wyszukiwarce Bing. Dlatego też warto śledzić nowości od Microsoft, ponieważ mogą mieć one realny wpływ na wzrost użytkowników korzystających z tej wyszukiwarki.
Cele reklamowe w kampaniach Microsoft Ads
Każda kampania niezależnie od systemu reklamowego musi mieć jasno określony cel. Jest on podstawą do oceny i mierzenia skuteczności naszych działań reklamowych. Podczas tworzenia nowej kampanii Microsoft Ads mamy obecnie do wyboru 7 różnych celów reklamowych. Część z nich jest tożsama z celami kampanii Google Ads. Tak więc dla osób znających ten system reklamowy poniższe cele nie są nowością.
- Wizyta na stronie – przekierowanie ruchu z reklamy do wybranej przez nas strony.
- Wizyta w sklepie – wybieramy ten cel, gdy zależy nam na zwiększeniu liczby osób, które odwiedzają nasz sklep.
- Konwersje na stronie – zwiększenie liczby osiąganych konwersji w witrynie.
- Połączenia telefoniczne – zwiększenie liczby połączeń telefonicznych z reklam.
- Instalacja aplikacji – ten cel jest odpowiedni dla firm, które posiadają aplikacje mobilne i chcą zwiększyć liczbę ich pobrań.
- Sprzedaż produktów z katalogu – wybieramy ten cel, gdy chcemy zwiększyć sprzedaż produktów w naszym sklepie internetowym.
- Ad impressions (nowość) – zwiększenie wyświetleń reklam oraz świadomości i rozpoznawalności marki.
Typy kampanii reklamowych Microsoft Ads
Polscy reklamodawcy mają obecnie dostęp do 4 różnych typów kampanii reklamowych:
- Reklama tekstowa – je to najbardziej podstawowy typ kampanii reklamowej, z którego możemy skorzystać w Microsoft Ads. Reklama jest emitowana m.in. w wyszukiwarce Bing. Dodatkowo ten typ kampanii oferuje nam możliwość utworzenia reklamy dynamicznej, które będzie wyświetlać się w oparciu o treść na naszej stronie.
- Display – są to reklamy graficzne wyświetlane w wielu witrynach wydawców. Reklamy display składają się z obrazu, krótkiego i długiego nagłówka, opisu, wezwania do działania (CTA) oraz linku odsyłającego do wskazanego miejsca na stronie.
- Reklama produktowa – ten typ kampanii wyświetla swoje reklamy w oparciu o plik produktowy utworzony w Microsoft Merchant Center. Tego typu reklamy zawierają m.in. obraz, nazwę produktu, cenę oraz nazwę reklamodawcy.
- Reklama promująca aplikację – reklama promująca aplikację mobilną przekierowuje użytkowników bezpośrednio do Google Play lub Apple App Store w zależności od wykrytego systemu operacyjnego. Ten typ reklamy idealnie sprawdzi się w przypadku reklamodawców, którzy chcą zwiększyć liczbę pobrań swojej aplikacji mobilnej.
Dodatkowo w innych krajach reklamodawcy mogą skorzystać z dodatkowych formatów reklamowych takich jak Microsoft Audience Ads oraz Microsoft Advertising in Bing Smart Search. Jednak wraz z upływem czasu możemy spodziewać się, że pojawią się one również w Polsce.
Rozszerzenia reklam Microsoft Ads
Rozszerzenia reklam są dodatkowymi informacjami o naszej firmie, które możemy umieścić i zakomunikować w obrębie reklam. Dzięki nim możemy przede wszystkim zwiększyć widoczność naszych reklam na tle konkurencji oraz przekazać więcej istotnych informacji o naszym produkcie lub usłudze.
Obecnie na koncie reklamowym Microsoft Ads mamy dostępne następujące rozszerzenia reklam:
- Akcji (CTA) – możliwość umieszczenia przycisku wezwania do działania w reklamie tekstowej.
- Aplikacji – promowanie aplikacji mobilnej z poziomu reklamy.
- Objaśnień – dodatkowy fragment tekstu, który możemy wykorzystać do wyróżnienia swojej oferty.
- Połączeń telefonicznych – wyświetlanie numeru kontaktowego oraz umożliwienie wykonania połączenia telefonicznego z poziomu reklamy tekstowej.
- Linków do podstron – możliwość przekierowania użytkowników do wybranych podstron w naszej witrynie.
- Cen – możliwość wyświetlania cen wybranych produktów, które znajdują się w naszej ofercie.
- Promocji – możliwość wyróżnienia oferty poprzez pokazanie informacji o obowiązującej promocji.
- Informacji w witrynie – wyświetlenie dodatkowych informacji o konkretnym aspekcie ofertowanych produktów lub usług.
- Lokalizacji – wyświetlanie informacji o adresie lokalizacji firmy.
- Graficzne – dodanie elementów graficznych do reklamy tekstowej w celu wyróżnienia jej wśród innych reklam.
- Opinii – pokazanie opinii innych użytkowników, którzy skorzystali już z oferty firmy.
- Wideo – umieszczenie materiału wideo w reklamach tekstowych w celu zaprezentowania oferty firmy w sposób atrakcyjny i interaktywny.
- Ulotek – możliwość wyświetlania obrazów prezentujących ofertę dostępną na stronie internetowej.
Część z powyższych rozszerzeń reklam można także spotkać w systemie reklamowym Google Ads. Podczas tworzenia reklam w Micrososft Ads warto poświęcić dodatkowy czas na skonfigurowanie dodatkowych rozszerzeń reklam, które są odpowiednie dla naszego konta reklamowego.
Jak mierzyć konwersje w Microsoft Ads?
Mierzenie konwersji powinno być podstawowym elementem prowadzenia działań reklamowych bez względu na system reklamowy, z którego korzystamy. W przypadku Bing Ads w pierwszej kolejności powinniśmy utworzyć tag UET (Universal Event Tracking). Jest to krótki kod, który należy umieścić w naszej witrynie. Pozwala on rejestrować zachowanie klientów na stronie, a także dzięki niemu możemy utworzyć listy remarketingowe.
Gdy już na naszej stronie umieścimy kod UET, to możemy przejść do tworzenia konwersji w panelu reklamowym. Mamy do wyboru 3 typy konwersji, które możemy mierzyć:
- Konwersje w witrynie – zakup, wysłanie formularza kontaktowego
- Konwersje offline – zakupy w sklepie stacjonarnym, odwiedziny sklepu
- Instalacja aplikacji mobilnej
Następnie z gotowych szablonów definiujemy jeszcze rodzaj konwersji, który dokładniej opisuje to zdarzenie np. zakup, subskrypcja, kontakt lub rejestracja. W dalszej kolejności wybieramy sposób, w jaki chcemy mierzyć nasze cele na stronie. Mamy do wyboru śledzenie konwersji poprzez określenie adresu URL lub poprzez stworzenie zdarzenia.
W pierwszym przypadku możemy zdefiniować konkretny adres URL, którego wywołanie jest dla nas kluczowe. Może to być tak zwany thank you page, który może pojawić się po wysłaniu formularza kontaktowego. Drugi sposób jest nieco bardziej zaawansowany i wymaga od nas zdefiniowania parametrów zdarzenia, które będą określać moment, w którym konwersja ma zostać zliczona. Dodatkowo podczas tworzenia konwersji możemy skonfigurować ustawienia zaawansowane, w których możemy zmienić m.in. sposób liczenia konwersji, wybór okna konwersji lub określenie okna konwersji po wyświetleniu.
Na samym końcu pozostaje nam wybór metody implementacji kodu. Do wyboru mamy dwie opcje:
- Implementacja bez kodu wspierana przez Microsoft Clarity
- Instalacja ręczna tagu konwersji w kodzie strony
Po wdrożeniu konwersji na stronie warto skorzystać z wtyczki UET Tag Helper, która pozwoli sprawdzić, czy nasze tagi wywołują się poprawnie. To narzędzie pozwoli również zidentyfikować poszczególne błędy w implementacji kodów konwersji, dzięki temu szybciej uporamy się z ewentualnymi problemami.
Import kampanii reklamowych do Microsoft Ads
Bardzo użyteczną funkcjonalnością, z której możemy skorzystać jest możliwość zaimportowania gotowych kampanii reklamowych z Google Ads lub Facebook Ads do panelu Microsoft Ads. Takie rozwiązanie powoduje, że możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu, który musielibyśmy poświęcić na tworzenie od nowa tych samych reklam.
W przypadku importu kampanii reklamowych Google Ads sprawa jest znacznie prostsza. Struktury kampanii Google Ads i Microsoft Ads są do siebie bardzo podobne, dlatego też cały proces dopasowania przebiega znacznie sprawniej. Importu możemy dokonać na dwa sposoby:
- Import struktury kampanii/reklam z pliku
- Import kampanii bezpośrednio z konta reklamowego Google Ads (wymaga zalogowania do konta)
Natomiast import kampanii Facebook Ads pozwala nam „zaciągnąć” mniejszą liczbę danych. Niestety nie możemy skopiować w całości struktury kampanii Facebook Ads, ponieważ ta różni się znacząco od standardowego szablonu kampanii lub reklam w Microsoft Ads.
Podobieństwo do Google Ads
Osoby, które korzystają z Microsoft Ads mogą zauważyć bardzo wiele podobieństw do Google Ads. Struktura obu paneli reklamowych jest niemal identyczna, co powoduje, że osoby, które korzystały już z jednego z systemów reklamowych nie powinny mieć problemów z obsługą nowego panelu. Do elementów, które są bardzo podobne w obu przypadkach możemy zaliczyć m.in.
- wygląd panelu reklamowego (funkcjonalność, rozmieszczenie poszczególnych elementów)
- typy kampanii, z których możemy skorzystać (kampanie tekstowe w wyszukiwarce, display, kampanie produktowe oraz promujące aplikacje)
- proces tworzenia kampanii reklamowych oraz ich struktura
- dostępne narzędzia usprawniające pracę np. planer słów kluczowych, podgląd i diagnostyka reklam, reguły automatyczne
- tworzenie i korzystanie z list remarketingowych
- listy wykluczeń miejsc docelowych oraz słów kluczowych
Powyżej zostało wymienionych tylko kilka wspólnych podobieństw, jest ich zdecydowanie więcej. Taka sytuacja ma swoją dużą zaletą, a mianowicie znajomość jednego z tych dwóch systemów reklamowych znacząco usprawnia i ułatwia pracę w drugim.
Podsumowanie
Podsumowując, kampanie Microsoft Ads mogą stanowić świetne uzupełnienie pozostałych działań reklamowych takich jak Google Ads, czy też Facebook Ads. Jednak w Polsce jest to wciąż niszowy system reklamowy, z którego korzysta niewielka liczba reklamodawców. Niezmiennym liderem klasyfikacji wśród reklam w przeglądarce pozostaje Google, który cieszy się zdecydowanie największą popularnością.
Cechą wyróżniającą Microsoft Ads jest to, że w przeciwieństwie do Google Ads nie jest jeszcze aż w tak dużym stopniu zagospodarowane przez reklamodawców. Przez co mamy tutaj możliwość łatwiejszego wyróżnienia się z naszą ofertą na tle konkurencji. Warto również mieć na uwadze, że dodatkowa reklama w Microsoft Ads sprawi, że zwiększymy liczbę kanałów, z których pozyskujemy naszych klientów, co w rezultacie może przełożyć się na wzrost liczby konwersji na naszej stronie.
Wzrost znaczenia Microsoft Ads powinien pozytywnie wpłynąć na rozwój Google Ads. Ostatnie miesiące pełne nowości od Binga sprawiły, że spora część użytkowników zainteresowała się produktami od Microsoftu, dlatego też wzrosła liczba osób, które korzystają z przeglądarki Bing. Taka sytuacja z pewnością sprawi, że Google będzie musiał mieć na uwadze dalszy rozwój swoich produktów.