Nowy Panel Google AdWords
Nowy panel Google Adwords istnieje już od marca 2016 roku, kiedy to udostępniona została jego pierwsza wersja testowa. Od tamtej pory specjaliści z Google pracowali nad jego ulepszaniem tak, aby mógł on w przyszłości zastąpić dotychczasową wersję. I wreszcie nadszedł ten moment. Z dniem 10 lipca 2018 roku przestaje działać stary panel Google Adwords. Od tego momentu wszystkie działania muszą być prowadzone w nowym panelu.
Nowa wersja Google Adwords na pierwszy rzut oka mocno różni się od surowego wyglądu starej wersji. Różnokolorowe wykresy, tabelki mogą na początku wystraszyć, lecz wystarczy uspokoić wzrok i od razu wszystko wydaje się znajome. Po lewej stronie dalej spis wszystkich kampanii, u góry nasze raporty i narzędzia. Co prawda wszystko w nowszej- trochę kosmicznej wersji, ale zapewniam was, że po czasie każdy doceni wygląd, funkcjonalność i intuicyjność nowego panelu. W szczególności dla osób używających go po raz pierwszy jest on o wiele bardziej przyjazny.
Został on zaprojektowany i zbudowany tak, aby kolejne kroki i działania były intuicyjne, zupełnie jak w dobrze zaprojektowanej witrynie internetowej. Przyciski, które służą do wykonania działań wyróżniają się na tle pozostałych i są dobrze opisane. Dzięki temu nawet bez specjalnej wprawy jesteśmy w stanie wykonać wszystkie działania sami.
Nowy panel Google Adwords to przede wszystkim czytelne statystyki, łatwe do spersonalizowania wykresy, intuicyjna nawigacja po panelu oraz lepiej pogrupowane narzędzia i funkcje. Dzięki nim optymalizacja i analiza kampanii staje się bardziej przystępna i już nie zawsze opiera się tylko na tabelkach z danymi. Dodatkowo ubrane zostało to w ładny, kolorystyczny Interface, który nie męczy swoim wyglądem.
W pierwszej części artykułu przedstawię przegląd najważniejszych zakładek znajdujących się w nowych panelach bocznym i górnym pokazując, gdzie zostały zlokalizowane interesujące nas narzędzia. W drugiej części opiszę nowe funkcjonalności panelu oraz zwrócę uwagę na najistotniejsze zmiany jakie zaszły w dotychczasowych rozwiązaniach.
Przegląd Zakładek w Panelu Bocznym AdWords
Panel boczny w nowym panelu Google Adwords został dość mocno rozbudowany. Zawiera on teraz wszystkie istotne elementy potrzebne do odpowiedniego zarządzania i optymalizacji konta. Jego zawartość zmienia się w zależności od tego w której części panelu jesteśmy. Jest ona inna, gdy oglądamy zakładkę „Przegląd” i inna, gdy jesteśmy w „Kampanie” i „Grupy Reklam”. Jego dynamiczna struktura sprawia, że widzimy to, co akurat może być nam w danej chwili najbardziej potrzebne.
Zakładka „Przegląd”
Nowością w panelu Adwords, która zastąpiła „Widok Główny” jest zakładka „Przegląd”. Znajdziemy w niej najważniejsze informacje dotyczące prowadzonych przez nas kampanii. Na dostępnych wykresach możemy zestawić liczbę konwersji, ich średni koszt i porównać wartości w wymiarze czasowym. Do najważniejszych elementów kampanii, których podsumowanie znajduje się w tej części należą:
- podsumowanie poszczególnych kampanii, grup reklam, najlepiej klikanych słów kluczowych,
- podział na urządzenia z których dokonywane są interakcje: Desktop, Mobile oraz Tablety,
- podsumowanie naszych kampanii w wymiarze czasowym- w jakie dni i o której nasze reklamy klikają się najlepiej czy też kiedy nasze produkty najlepiej się sprzedają,
- podsumowanie naszej pozycji na tle konkurencji. Porównanie skuteczności w skład której wchodzi średnia pozycja czy procentowy udział w wynikach wyszukiwania.
Zakładka „Rekomendacje”
Tutaj Google wyświetla nam sugestie działań dla naszych kampanii. Mogą one dotyczyć wszystkich elementów naszych kampanii. Na podstawie danych historycznych i inteligentnych algorytmów Google opracowuje dla nas strategię, dzięki której łatwiej, szybciej i sprawniej osiągniemy nasze cele. Należy jednak uważać, bo nie zawsze proponowane zmiany muszą okazać się przydatne. Dlatego przed zastosowaniem się do nich warto pomyśleć, czy aby na pewno przyniosą one zamierzony efekt.
Zakładka „Kampanie” i „Grupa Reklam”
Zakładki zawierają listę naszych kampanii i grup reklam. Ładnie wyglądająca wizualizacja sprawia, że od razu zwracamy uwagę na istotne rzeczy. Dodatkowo wygląd wykresów, ich czytelność, możliwość zmiany elementów oraz zakresu porównywania, sprawiają, że analiza naszych kampanii może być jeszcze bardziej skuteczna.
Zakładka „Reklamy i Rozszerzenia”
Istotną zmianą w tej części jest połączenie obszaru reklam i rozszerzeń, które w starym panelu były osobnymi częściami. Ułatwia to tworzenie i modyfikowane reklam dając ogląd na całą reklamę, a nie tylko na jej część.
Zakładka „Słowa Kluczowe”
Jest to kolejna zakładka, która została mocno odświeżona. Jasna i intuicyjna segmentacja podzakładek sprawia, że wręcz automatycznie przechodzimy przez kolejne etapy analizy słów kluczowych, wyszukiwanych haseł i wykluczeń słów kluczowych.
Zakładka „Wersje Robocze i Eksperymenty”
Nowy panel Google Adwords łączy ze sobą zakładki „Wersje Robocze” i „Eksperymenty”. Podobnie jak w przypadku tworzenia reklam i ich rozszerzeń, uporządkowało to kwestie związane z testami A/B tworząc jeden osobny segment zawierający wszystkie ich elementy.
Zakładki związane z automatyzacją i ustawieniami kampanii
W nowym bocznym panelu znalazły się także: „Dane Demograficzne”, „Harmonogram Reklam”, „Lokalizacje”, „Urządzenia”, „Zaawansowane dostosowania stawek”, czyli elementy dostępne wcześniej w części „Automatyzacja”, „Ustawienia” i „Odbiorcy”. Teraz wszystkie sposoby dostosowania stawek i kierowania reklam znajdują się w jednym widocznym miejscu.
Przegląd Zakładek w Panelu Górnym
Panel górny zawiera 3 podstawowe elementy: „Raporty”, „Narzędzia” i „Na Skróty”.
Zakładka „Na Skróty” jest AdWordsową wyszukiwarką, która pomoże bez problemu odnaleźć interesujące nas rzeczy.
Zakładka „Raporty” jest strefą wszelkiego rodzaju podsumowań naszych kampanii, które albo możemy stworzyć sami, albo skorzystać ze „Wstępnie zdefiniowanych raportów”, czyli dawnych Wymiarów.
Zakładka „Narzędzia”- w porównaniu do wersji ze starego panelu została mocno ulepszona. Przede wszystkim podzielono ją na 5 części: Planowanie, Zasoby Wspólne, Działania Zbiorcze, Pomiar Skuteczności oraz Konfigurację. W każdej z nich znajdują się narzędzia potrzebne w danej sekcji.
Szczególnie warto wspomnieć o zakładce „Zarządzanie Odbiorcami” w Zasobach Wspólnych. Znajduje ona zastosowanie w łączeniu opcji kierowania z sieci reklamowej i list reklamowych z kierowaniem reklam w wyszukiwarce. Porządkuje ona dotychczasowe opcje targetowania oraz dodaje wiele nowych funkcji niedostępnych wcześniej. Znajduje się ona w części „Narzędzia”, która także zawiera więcej lepiej posegregowanych segmentów niż stary panel.
Nowe Funkcje Google Adwords
Dostępne funkcje i ich zastosowanie
Oprócz zmian opisanych w pierwszej części artykułu, nowy panel Google Adwords oferuje nam szereg przydatnych funkcjonalności. Poniżej opiszę pokrótce każdą z nich, a w dalszej części artykułu przyjrzę się bliżej najciekawszym.
Strona „Przegląd” – analizuj informacje, przedstawione w postaci wykresów i czytelnych danych, o skuteczności kampanii, grup reklam i słów kluczowych z jednego miejsca.
Dostosowanie stawek do połączeń – dostosuj stawki w reklamach, tak aby reklamy na urządzeniach mobilnych częściej zawierały rozszerzenia połączeń.
Reklamy produktowe z funkcją prezentacji – zainteresuj klientów swoją marką lub firmą, grupując produkty powiązane i prezentując je razem. Dostępne na ten moment w Australii, Francji,
Indiach, Irlandii, Kanadzie, Niemczech, Nowej Zelandii, RPA, Singapurze, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Zarządzanie odbiorcami – łączy opcje kierowania dla sieci reklamowej Google i list remarketingowych dla reklam w wyszukiwarce. Aby znaleźć tę funkcję, kliknij główną ikonę narzędzi w prawym górnym rogu konta, a następnie „Zarządzanie odbiorcami”.
Rozszerzenia promocji – wyróżnij konkretne wyprzedaże i oferty specjalne, wyświetlając reklamy w wyszukiwarce.
Odmiany reklam – łatwo twórz eksperymenty i testuj różne odmiany reklam w wielu kampaniach lub na całym koncie. Jeśli wyniki są zadowalające, zachowaj najskuteczniejsze wersje
Historia zmian dla reklam – wyświetl wcześniejsze wersje reklam i ich skuteczność.
Łatwiejsze i dokładniejsze śledzenie konwersji – utwórz nowe działania powodujące konwersję w witrynie, by uzyskać dostęp do globalnego tagu witryny, który ułatwia integrację z innych usługami, np. Google Analytics.
Określenie docelowej stawki CPA dla kampanii promujących aplikacje – automatycznie dostosuj stawki, aby uzyskać jak najwięcej konwersji przy docelowym koszcie pozyskania (CPA).
Kampanie wideo Out-Stream – zwiększ zasięg swoich kampanii wideo i dotrzyj do użytkowników spoza YouTube.
Kampanie TrueView zachęcające do działania – przyciągnij potencjalnych klientów i zwiększ liczbę konwersji w YouTube, dodając do reklam wideo widoczne wezwania do działania i nakładki na nagłówki.
Rozszerzenia promocji
Rozszerzenia promocji pozwolą ulepszyć reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania. Umożliwiają wyświetlanie specjalnych promocji dla osób zainteresowanych naszą najbardziej atrakcyjną ofertą. Wyglądem jest ona najbardziej zbliżona do rozszerzeń informacji w witrynie. Spośród dostępnych specjalnych okazji wybieramy tę z okazji której wprowadzamy promocję. Następnie wyświetli się ona na etykiecie obok tekstu promocyjnego.
Dostosowanie stawek dla połączeń
Zwiększając stawki dla reklam na urządzeniach mobilnych spowodujesz, że częściej wyświetlać się będą użytkownikom telefonów komórkowych rozszerzenia połączeń. Może to pozytywnie wpłynąć na ilość połączeń z reklam.
Kampanie TrueView zachęcające do działania
Nowy panel Google Adwords oferuje nowy rodzaj kampanii wideo na Youtube. Kampania TrueView pozwala wyświetlać użytkownikom filmik i nakładać na niego widoczne wezwania do działania. Wcześniej niedostępna opcja, która znacząco pozwala zwiększyć skuteczność reklam na Youtube. Aby móc ustawić reklamę TrueView należy w celach wybrać „Ruch w witrynie” bądź „Potencjalni klienci”.
Podsumowanie
Nowy panel Google AdWords przynosi nam wiele dobrych rozwiązań, choć początkowa praca z nim może być spory wyzwaniem. Nie mniej jednak jestem pewny, że większość z Was szybko go doceni. Dzięki jasnej i intuicyjnej segregacji funkcji połączonej kolorowym i nowoczesnym designem zarządzanie kampaniami jest o wiele bardziej przyjemne niż kiedyś.