Reklamy dynamiczne Facebook Ads odpowiadają na ważny problem marketerów. Personalizowanie reklam do zainteresowań użytkownika to podstawowe wyzwanie w dotarciu do klienta. Im trafniejszy przekaz, odpowiadający żywemu zainteresowaniu konsumenta, tym większa szansa na jego pozytywną decyzję zakupową.
Co zrobić, aby przedstawić użytkownikowi odpowiednie produkty lub usługi w odpowiednim czasie? Co gdy sklep posiada kilkadziesiąt lub kilkaset pozycji jakie może przedstawić? Przygotowanie dla każdego z nich oddzielnej reklamy będzie bardzo czasochłonne. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą nam reklamy dynamiczne Facebook Ads.
Czym są Display Dynamic Ads?
Reklamy dynamiczne Facebook Ads promują produkt lub usługę wśród osób, które wyraziły nią zainteresowanie w Twojej witrynie, aplikacji lub w innym miejscu w internecie. Dzięki temu możesz dotrzeć do użytkowników, którzy już odwiedzili Twoją stronę, ale również do nowych użytkowników o wybranych zainteresowaniach. Reklamy te wykorzystują uczenie maszynowe, więc nawet jeśli dysponujesz szerokim asortymentem produktów lub usług, możesz dotrzeć z odpowiednią reklamą do odpowiedniego użytkownika. Dzięki temu przekaz Twojej firmy jest spersonalizowany pod każdego klienta. To może zwiększyć szanse upragnionej konwersji.
Reklamy dynamiczne wyglądają podobnie jak inne reklamy, które widzimy na Facebooku, Instagramie, Messengerze i Audience Network. Utworzony szablon automatycznie wykorzystuje informacje i obrazy do tworzenia reklam. Dzięki temu nie musimy konfigurować setek zestawów reklam, wystarczy utworzyć katalog ze swoimi produktami i usługami.
Kto może skorzystać z reklam dynamicznych FB?
W powszechnej świadomości reklamy dynamiczne Facebook Ads funkcjonują jako te dedykowane kampaniom produktowym dla sklepów online (e-commerce). Facebook jednak wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i pozwala na wykorzystanie tego formatu reklamowego również innym branżom .
Reklamę dynamiczną możemy wykorzystać do promocji:
- produktów,
- hoteli i nieruchomości wakacyjnych, lotów lub miejsc docelowych,
- nieruchomości – obiektów na wynajem czy ogłoszeń dotyczących nieruchomości,
- branży motoryzacyjnej.
Co musisz zrobić zanim przygotujesz pierwszą kampanię dynamiczną?
Przed rozpoczęciem kampanii dynamicznej musisz wykonać dwa zadania.
Na początek konieczne jest poprawne wdrożenie kodu pixel Facebook na Twojej stronie oraz konfiguracja zdarzeń.
Podstawowe zdarzenia jakie musi rejestrować pixel to:
- view content – wyświetlenie produktu z katalogu.
- add to card – dodanie produktu z katalogu do koszyka zakupowego w witrynie.
- purchase – zakup produktu z katalogu w witrynie.
Jeśli posiadasz aplikację mobilną, zainstaluj w niej SDK Facebooka. W tym wypadku również będziesz musiał skonfigurować zdarzenia.
Następnym krokiem jest utworzenie katalogu i dodanie do niego wszystkich produktów, które chcesz promować. Katalog powinien być oparty o plik produktowy (w formacie CSV, TSV lub XML), który aktualizuje się na bieżąco. Każdy produkt w katalogu musi zawierać takie informacje jak: tytuł (title), unikatowy identyfikator (ID), opis (description), cenę (price), informacje o dostępności (availability) i inne. Szczegółową specyfikację pliku znajdziecie tutaj. Informacje te są następnie wykorzystywane w reklamach dynamicznych. Dodatkowo, w ramach katalogu możesz tworzyć zestawy, aby określić, które produkty lub usługi pojawią się w reklamie, np. możesz stworzyć oddzielny zestaw z najpopularniejszymi produktami Twojego sklepu dla kobiet, oraz kolejny z najpopularniejszymi produktami Twojego sklepu dla mężczyzn.
Jak utworzyć kampanię dynamiczną?
Tworzenie kampanii dynamicznej nie powinno przysporzyć problemu nikomu, kto zaznajomił się już z systemem reklamowym Facebooka. Oprócz standardowych ustawień takich jak budżet czy czas promocji jest tu jednak kilka ustawień z którymi nie spotkamy się w innych kampaniach.
Zacznijmy jednak od początku.
Pierwszym krokiem jest stworzenie nowej kampanii. W tym miejscu wybieramy cel “Sprzedaż z katalogu”, “Instalacje aplikacji” lub “Pozyskiwanie kontaktów”.
Następnie na poziomie zestawu reklam wybieramy zestaw produktów lub usług, które chcemy promować z katalogu.
Targetowanie możemy podzielić na dwie główne opcje:
- remarketing
- nowi użytkownicy
Kierując reklamy do użytkowników, którzy mieli styczność z Twoją marką w przeszłości mamy kilka ciekawych możliwości doboru grupy docelowej. Możemy kierować reklamy do użytkowników, którzy:
- wyświetlili lub dodali produkt do koszyka, ale go nie kupili
- dodali produkt do koszyka, ale go nie kupili
- możemy prowadzić sprzedaż dodatkowych produktów
- możemy prowadzić sprzedaż krzyżową produktów
W każdym z powyższych przypadków możemy dodatkowo zawężać grupy ze względu na przedział czasowy w jakim użytkownicy dodali produkty do koszyka lub je kupili.
Dodatkowo, dzięki opcji “Kombinacje niestandardowe” możemy samodzielnie dostosować targetowanie do własnych preferencji. Na przykład:
Oczywiście wszystkie powyższe kombinację są możliwe jedynie przy poprawnie skonfigurowanych zdarzeniach pixela, o których była mowa na początku.
Oprócz remarketingu możemy również wykorzystywać reklamy dynamiczne do docierania do nowych użytkowników dzięki tradycyjnym możliwościom targetowania reklam. Więcej na temat możliwości targetowania reklam na Facebooku przeczytasz TU.
Reklamy dynamiczne mają dostępnych wiele możliwości umiejscowień. Możemy je umiejscowić w następujących lokalizacjach:
- Messenger
- Audience Network
Formaty reklamowe
Dostępne są trzy formaty dla reklam dynamicznych:
- pojedynczy obraz lub film
- karuzela reklamowa
- kolekcja
Najpopularniejszym z powyższych formatów jest karuzela reklamowa, która pozwala na przedstawienie kilku najbardziej odpowiadających użytkownikowi produktów.
Pojedynczy obraz lub film pozwalają na wyeksponowanie produktów i ich detali.
Kolekcja natomiast to efektowny, pełnoekranowy format, który potrafi przyciągnąć uwagę użytkownika. Więcej na jej temat przeczytasz w naszym innym tekście TU.
Na co warto zwrócić uwagę?
Zanim uruchomisz swoją kampanię reklam dynamicznych warto sprawdzić działanie wszystkich jej elementów.
Podstawową rzeczą, której działania musisz być pewny jest Pixel Facebook. Zainstaluj do swojej przeglądarki Chrome wtyczkę Facebook Pixel Helper (pobierzesz go TU). Gdy odwiedzisz swoją stronę internetową wtyczka poinformuje Cię czy dane z Twojego Pixela przesyłane są poprawnie. Poinformuje Cię o tym kolor na niej:
- zielony oznacza, że zdarzenia działają poprawnie
- pomarańczowy, że pewne parametry są pomijane
- czerwony, że wtyczka nie działa.
Kolejnym miejscem, w którym możesz sprawdzić poprawność działania zdarzeń jest Menedżer zdarzeń, który znajdziesz w Narzędziach biznesowych swojego konta reklamowego. Znajdziesz tam informacje o statusie zdarzeń, diagnostykę i informację o ewentualnych błędach.
Rzeczą, o której warto pamiętać jest kanibalizacja reklam. Korzystając z wielu katalogów, testując różne targetowania warto pamiętać o wykluczeniach, aby grupy odbiorców się nie pokrywały. Jeśli doprowadzimy do sytuacji, gdzie nasze reklamy będą ze sobą konkurowały, obniży to ich skuteczność i zwiększy koszty.
Podsumowanie
Kampania reklam dynamicznych wymaga początkowo większego nakładu pracy niż pozostałe, “standardowe” kampanie na Facebooku. Przygotowanie elementów do wystartowania kampanii może wydawać się problematyczne, jednak podjęcie tych działań opłaci się w dłuższej perspektywie czasu.
Reklama dynamiczna ma wiele zalet:
- jest spersonalizowana – odpowiada na potrzeby konsumentów na podstawie ich zachowań i zainteresowań.
- retargetuje – można jej użyć jako kampanii remarketingowej, która przypomina użytkownikom konkretne, obejrzane przez nich produkty, których nie zakupili.
- oszczędza czas – zautomatyzowana kampania promuje wszystkie dodane do katalogu produkty, bez konieczności konfiguracji poszczególnych reklam.
- pomaga docierać do nowych klientów – pomaga docierać z szeroką paletą Twoich produktów lub usług do osób, które wyraziły zainteresowanie asortymentem o podobnych cechach.
- umożliwia dosprzedaż produktów i sprzedaż krzyżową użytkownikom, którzy już skorzystali z Twojej oferty.
Dobrze zoptymalizowana kampania dynamiczna potrafi przynosić bardzo dobre rezultaty, dlatego mimo większego nakładu pracy w początkowym etapie przygotowań, jest warta tego, aby przetestować jej działanie na koncie.