Reklamy na Facebook Marketplace

Image Description
Grzegorz Kowalczyk
pon. 15.04.2019

Reklamy na Facebook Marketplace

Facebook to platforma, która bardzo dynamicznie rozwija się pod kątem oferowanych możliwości reklamowych. Dzięki znacznej liczbie formatów, umiejscowień oraz celów kampanii, możliwe jest osiągnięcie różnorodnych korzyści biznesowych. Jednym z najnowszych i zarazem najciekawszych placementów jest Marketplace. Dlaczego warto zwrócić uwagę na reklamy na Facebook Marketplace?

Czym jest Marketplace?

Marketplace to miejsce w obrębie Facebooka umożliwiające kupowanie i sprzedawanie różnego rodzaju produktów. Można więc powiedzieć, że jest to swoista konkurencja dla autonomicznych portali, takich jak np. OLX lub Allegro. Trzeba też przyznać, że w niczym nie ustępuje, a w niektórych aspektach nawet przewyższa zewnętrzne dedykowane strony o podobnej tematyce.

Marketplace podzielony jest na kilka kategorii, do których należą:

  • Pojazdy
  • Dom i Ogród
  • Mieszkania
  • Rozrywka
  • Odzież i akcesoria
  • Rodzina
  • Elektronika
  • Hobby
  • Ogłoszenia drobne

marketplace kategorie

W obrębie poszczególnych kategorii są też dodatkowe podkategorie oraz filtry, dzięki czemu mamy możliwość wyświetlenia tylko tych ogłoszeń, które rzeczywiście nas interesują. I przykładowo, w kategorii Pojazdy możemy wybrać typ, markę i model pojazdu, jego rocznik, przebieg, czy rodzaj skrzyni biegów. A w zakładce Odzież i akcesoria możemy wybrać pomiędzy takimi podkategoriami, jak np. Biżuteria i akcesoria, Torby i walizki, Odzież męska i obuwie, Odzież damska i obuwie. Wszędzie możemy też podać widełki cenowe, które nas interesują.

Zalety Marketplace

Facebook Marketplace cieszy się bardzo dużą popularnością, a to wpływa na wysoki potencjał reklamowy. Z czego to wynika?

Niewątpliwą zaletą Marketplace jest fakt, że użytkownicy Facebooka mogą przeglądać, kupować lub sprzedawać produkty w dużo płynniejszy sposób, bez konieczności przechodzenia na zewnętrzną witrynę. W dzisiejszych czasach, w których priorytetem dla internautów staje się wygoda, elastyczność i możliwość szybkiego działania, takie rozwiązanie stanowi znaczące udogodnienie.

Bardzo wygodną opcję stanowi również np. możliwość przechowywania zapisanych produktów i historii zakupów. Umożliwia to dużo lepszą organizację ofert, które nas zainteresowały, a także bezpośrednie porównanie produktów między sobą pod różnymi względami.

Kolejna funkcjonalność Facebook Marketplace, to możliwość wyszukiwania produktów najbliżej naszej lokalizacji. Dzięki temu będziemy mogli przeglądać oferty tylko takich przedmiotów, które jesteśmy w stanie odebrać osobiście. Po przejściu do podkategorii dodatkowo po prawej stronie pojawia się bardzo pomocna mapka, którą można zoomować w zależności od preferencji. Przy większym obszarze dowiemy się ile ofert jest na danym obszarze, a przy mniejszym mapa pokaże nam więcej szczegółów, np. konkretne lokalizacje ofert lub ceny produktów.

reklamy na facebook marketplace   mapa marketplace

Kolejną zaletą jest opcja zamieszczania ogłoszeń w dedykowanych grupach na Facebooku. Daje to dodatkowe możliwości interakcji, jak np. dodawanie komentarzy pod postem z ofertą, czy reagowanie na niego. Posty sprzedażowe utworzone w grupach trafiają też oczywiście do puli ofert na Marketplace.

Wisienkę na torcie stanowi fakt, że Facebook Marketplace jest całkowicie bezpłatny. Na zewnętrznych portalach uiszczenie opłaty przy wystawianiu ogłoszenia jest z reguły konieczne lub w najlepszym razie wskazane dla lepszej widoczności oferty. Marketplace umożliwia wystawianie przedmiotów całkowicie za darmo, co z pewnością wpływa na liczbę ofert dostępnych w tym miejscu. Liczba produktów wpływa natomiast na liczbę osób przeglądających ogłoszenia, a potencjał liczby użytkowników przekłada się na zasięg reklamy.

Dodatkowe udogodnienia

Ogłoszenia na Facebook Marketplace można dodatkowo udostępniać, tak jak zwykłe posty – na swoim feedzie, na feedzie znajomego, w grupie, w wydarzeniu lub też wysłać w formie wiadomości na Messengerze. Przeglądając ofertę możemy też bezpośrednio skontaktować się ze sprzedającym za pośrednictwem Messengera. Po kliknięciu w button „Wyślij wiadomość” dostaniemy też propozycje predefiniowanych pytań, najczęściej powtarzających się dla danej kategorii oferty. Dzięki temu, zamiast wpisywać całą wiadomość, możemy po prostu kliknąć wybraną opcję i wysłać wiadomość. Przykładowe dostępne pytania dla kategorii „Wynajem nieruchomości” to: „Czy można zaplanować termin obejrzenia?”, „Czy jest wymagana zaliczka lub inne opłaty?”, „Czy opłaty za media są wliczone?”. Trzeba przyznać, że to opcja oferująca sporą wygodę i znacznie przyśpieszająca kontakt, szczególnie jeśli ktoś jest wstępnie zainteresowany większą liczbą ogłoszeń.

marketplace kontakt

Cele reklam w Marketplace

Reklamy w Marketplace obsługują szerokie spektrum celów reklamowych. Należą do nich następujące z nich:

  • Rozpoznawalność marki
  • Zasięg
  • Ruch
  • Wyświetlenia filmu
  • Pozyskiwanie kontaktów
  • Wiadomości
  • Konwersje
  • Sprzedaż z katalogu
  • Ruch w firmie

Bogata oferta dostępnych celów powoduje, że Facebook Marketplace można stosować jako dodatkowe umiejscowienie w przypadku większości rodzajów działań reklamowych.

Formaty reklamowe w Marketplace

Reklamy na Facebook Marketplace obsługują praktycznie wszystkie dostępne na Facebooku formaty. W przypadku obrazów i filmów obowiązują tu standardowe wymagania. Warto zaznaczyć, że Marketplace nie może być jednak pojedynczym umiejscowieniem reklamy – kreacje muszą wyświetlać się równolegle w Aktualnościach.

marketplace umiejscowienia

Wiąże się to z tym, że nie można przycinać ani przesyłać unikatowych materiałów na potrzeby reklam w Marketplace. Reklamy na Facebook Marketplace wyświetlają się użytkownikom wyłącznie na urządzeniach mobilnych.

marketplace karuzela

Dlaczego warto reklamować się w Marketplace?

Reklamy w Marketplace posiadają kluczową przewagę nad innymi umiejscowieniami dostępnymi na Facebooku – użytkownicy, którzy przeglądają Marketplace posiadają intencję zakupową. Reklamując się w tym miejscu docieramy do osób, które aktywnie szukają konkretnych przedmiotów do nabycia, są więc bardziej skoncentrowani i skupieni na celu, niż użytkownicy po prostu scrollujący feed. Daje to znacznie większe prawdopodobieństwo na kliknięcie lub zapoznanie się z interesującą ich reklamą.

Najlepiej performować będą reklamy tych reklamodawców, którzy oferują zbliżone produkty do oferowanych tam organicznie przez osoby prywatne. Jednakże mnogość kategorii, które są dostępne w Facebook Marketplace powoduje, że wiele reklam powinno tam generować naprawdę dobre wyniki.

Użytkownicy Marketplace szukają ofert lokalnych, przedmiotów które można kupić osobiście. Wynika to z faktu, że obecnie nie istnieje tu żadna wbudowana opcja przelewów, wszystkie transakcje dokonywane są face-to-face. Dla reklamodawców mających możliwość sprzedaży stacjonarnej stanowi to więc dodatkowy argument za tym, żeby wykorzystać reklamy na Marketplace.

Ogłoszenia w Facebook Marketplace składają się ze statycznych obrazów. Jest to więc idealny placement dla reklam video, które będą częściej zauważane przez użytkowników niż ma to miejsce np. w przepełnionym filmami feedzie. Większa możliwość zwrócenia uwagi odbiorców w połączeniu z odpowiednim, dopasowanym do kontekstu typem produktu, powinna przełożyć się na znaczny wzrost skuteczności reklamy.

Reklamy na Facebook Marketplace nie są jeszcze używane tak powszechnie, jak np. w feedzie. Konkurencja jest mniejsza, a to powoduje, że koszty są atrakcyjniejsze. Warto wykorzystać tę szansę, pamiętając jednak o odpowiednim profilu produktów, które będą performować tam szczególnie dobrze.

Podsumowanie

Reklamy w Marketplace stanowią bardzo ciekawą alternatywę dla reklamodawców na Facebooku. Odpowiednie zastosowanie tego placementu w działaniach reklamowych jest szansą na dotarcie do osób z intencją zakupową w miejscu, które nadal posiada relatywnie niską konkurencję. Przy wykorzystaniu formatu video i promowaniu odpowiedniego rodzaju produktów wtapiających się kontekstowo w oferty prywatnych osób, reklamy na Facebook Marketplace mogą okazać się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Mam na imię Grzesiek, w branży marketingu internetowego pracuję od lutego 2016 roku. W trakcie mojej kariery zawodowej pracowałem w GroupM, Deloitte Digital CE, Digital Resolution (część grupy OMD) oraz w Grupie Domodi. Przez cały ten okres zdobywałem doświadczenie w obszarze Social Ads. Aktualnie mieszkam w Warszawie i pracuję w AdPeak, gdzie rozwijam się bardziej w obszarze Google Ads, nie tracąc jednak nadal kontaktu z reklamami socialowymi.