Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług

Image Description
Karen Herlinger
czw. 17.11.2022

Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług jest narzędziem, które w w konkurencyjnym świecie reklamy PPC może przybliżyć zarówno nas – prowadzących kampanię, jak i naszego Klienta do upragnionego rezultatu, czyli zwiększenia sprzedaży.

Wykorzystanie remarketingu dynamicznego dla sprzedaży usług zapewnia wyższe wskaźniki mierzonych działań, jednak by go wykorzystać należy spełnić kilka warunków. W tym wpisie opisuję zastosowania remarketingu dynamicznego dla sprzedaży usług (czyli kampanie promujące usługi takie jak podróże, hotele, oferty pracy i inne) oraz przybliżam, w jaki sposób zacząć z niego korzystać w Google Ads oraz na Facebooku.

Czym jest remarketing?

Jak sama nazwa: (re)marketing wskazuje – jest sposobem docierania z reklamą do użytkownika, który już wcześniej miał styczność z witryną internetową firmy lub w inny sposób wszedł w interakcje z firmą. Celem zatem nie będzie budowanie świadomości marki, lecz konwersje. Dla sprzedaży usług konwersją będzie na przykład wykupienie wycieczki, wysłanie CV poprzez portal gromadzący oferty pracy, czy zarezerwowanie pobytu w hotelu.

Google Ads – remarketing

Remarketing jest przede wszystkim sposobem kierowania na użytkownika, a nie odrębnym typem kampanii. W związku z tym najczęściej stosuje się kilka rodzajów remarketingu:

  • w sieci reklamowej,
  • remarketing dynamiczny (niezbędny jest plik produktowy, a dla e-commerce konfiguracja Google Merchant Center), wyświetlane są usługi/ produkty, które wcześniej oglądał użytkownik
  • kierowany na listę klientów (np. listę z adresami e-mail),
  • RLSA – remarketing w wyszukiwarce,
  • remarketing wideo

Aby można było wykorzystać kierowanie na użytkowników, którzy odwiedzili witrynę internetową, lista remarketingowa musi spełnić określone warunki.

Przede wszystkim do remarketingu w GDN lista remarketingowa musi zawierać minimum 100 unikalnych cookies (1st party).

Natomiast w kampanii Search lista remarketingowa musi zawierać minimum 1000 cookies (1st party).

Jeśli nasz biznes wymaga od nas również implementacji remarketingu dynamicznego należy skonfigurować tag w ten sposób, aby zbierał ID usługi. Na podstawie unikatowego ID tag jest w stanie wyświetlić w sieci reklamowej usługi lub produkty, które były przeglądane przez użytkownika.

Facebook – retargeting

Remarketing na Facebooku – określony jako retargeting umożliwia docieranie z reklamą do tych osób, które wcześniej odwiedziły fanpage, zobaczyły post, lub zostawiły komentarz. Możemy docierać także do użytkowników, którzy odwiedzili witrynę internetową. W tym celu musimy najpierw zainstalować Pixel Facebooka.

Kolejną możliwością jest retargetowanie reklamy do użytkowników, którzy korzystali z aplikacji. Jednakże przy tym scenariuszu musimy pamiętać, aby zaimplementować pakiet SDK Facebooka w naszej aplikacji.

Krok dalej: czym jest remarketing dynamiczny?

Przede wszystkim remarketing dynamiczny jest rozwiązaniem bardziej zaawansowanym od standardowego remarketingu, ponieważ umożliwia elastyczne dostosowanie komunikatu reklamowego do aktualnej potrzeby użytkownika, do którego docieramy z reklamą. Dzięki cookies lub pikselowi rejestrującemu zdarzenia wiadomo, jakie produkty lub usługi wzbudziły zainteresowanie tego konkretnego użytkownika.

Remarketing dynamiczny – co możemy dzięki niemu osiągnąć?

Po pierwsze, dzięki korzystaniu z pliku produktowego nie musimy ręcznie modyfikować treści reklam. Usługi (produkty) oglądane przez użytkownika na stronie, którymi już wykazał zainteresowanie, automatycznie będą wyświetlały się w reklamie. Dzięki temu możemy przeznaczyć cenny czas na inne działania niż konfigurowanie treści reklam dla każdego z produktów, oraz zyskujemy pewność, że wyświetlająca się reklama będzie aktualna, np. w zakresie ceny usługi.

Po drugie, reklamy remarketingu dynamicznego opierają się na personalizacji. Użytkownicy często potrzebują czasu na przemyślenie zakupu i są skłonni zainteresować się reklamą produktów, które już wcześniej ich zainteresowały. Na przykład kiedy użytkownik będzie szukał zorganizowanej wycieczki do Japonii i po dwóch tygodniach dotrzemy do niego z reklamą tej konkretnej wycieczki, z większym prawdopodobieństwem możemy spodziewać się zrealizowania zakupu. Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług zapewnia zarówno utrzymanie Klienta, jak i redukcję liczby porzuconych koszyków (wykupionych wycieczek, kursów językowych czy rezerwacji noclegu w hotelu).

Po trzecie, wykorzystując remarketing dynamiczny zwykle kampania uzyskuje wyższy współczynnik konwersji oraz ROI. Reklama dociera do użytkowników, którzy wykazali wcześniej, w określonym przedziale czasowym zainteresowanie naszymi usługami.

Biorąc powyższe pod uwagę, warto wiedzieć w jaki sposób zacząć korzystać z remarketingu dynamicznego. 🙂 Poniżej zamieszczam najważniejsze informacje o wykorzystaniu remarketingu dynamicznego dla sprzedaży usług w Google Ads i Facebook Ads.

Konfiguracja – remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług

Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług w Google Ads

1. Określenie rodzaju działalności i utworzenie pliku produktowego

Na samym początku musimy okreslić rodzaj prowadzonej działalności, której usługi będziemy promować.

Dla działalności e-commerce konieczne jest korzystanie z Google Merchant Center i tam wgrywanie feedu produktowego.

Dla usług innego rodzaju niż handel detaliczny będziemy korzystać z szablonu pliku danych i specyfikacji dla wybranej branży.

Plik produktowy pod wybrane branże

Plik ten pozwala na promowanie usług w formie reklam dynamicznych nie będących sklepem internetowym:

  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – edukacji. Wyświetlanie reklam z informacjami o programach, takimi jak dziedziny badań czy lokalizacje).
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – lotów. Wyświetlanie reklam z informacjami o lotach, takimi jak miejsca docelowe i ceny.
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – hoteli i wynajmu. Wyświetlanie reklam z informacjami o hotelach i ofertach najmu, takimi jak lokalizacje i liczba gwiazdek.
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – ofert pracy. Wyświetlanie reklam z informacjami o ofertach pracy, takimi jak nazwy stanowisk i pensje.
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – ofert lokalnych. Wyświetlanie reklam z informacjami o okazjach, takimi jak opisy i ceny.
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – nieruchomości. Wyświetlanie reklam z informacjami o nieruchomościach, takimi jak tytuły ogłoszeń i ceny.
  • Remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług – podróży. Wyświetlanie reklam z informacjami o podróżach, takimi jak miejsca docelowe i ceny.

Jeżeli firma prowadzi inny rodzaj działalności niż wskazane powyżej, możesz skorzystać z szablonu pliku produktowego dla feedu niestandardowego (wyświetlanie reklam z informacjami o produktach i usługach, takimi jak opisy i ceny).

Feed ten nie wymaga konta w Google Merchant Center. Plik produktowy możemy wgrać bezpośrednio do swojego konta w Google Ads i wykorzystać do promocji.

Feed (plik produktowy) powinien być w formacie CSV, TSV, XLS lub XLSX dostosowany do branży. Aby ułatwić sobie to zadanie, warto posłużyć się przygotowanymi przez Google szablonami CSV, dostępnymi tutaj.

Jak dodać plik produktowy do Google Ads (w przypadku innej branży niż retail)?

Wykonaj poniższe kroki, żeby dodać plik produktowy do firmowej bazy danych:

1.
remarketing dynamiczny
2.

Przykładowo wybierzmy „podróże”

remarketing dynamiczny
3.
remarketing dynamiczny

W tym miejscu nadajemy nazwę plikowi oraz wybieramy źródło danych.

remarketing dynamiczny

2. Rejestrowanie użytkowników witryny za pomocą tagów

Kolejno, do witryny należy dodać tag remarketingowy Google na każdej podstronie witryny, oraz fragment kodu zdarzenia na stronach, na których występują zdarzenia. W ten sposób dane są łączone i użytkownicy witryny są łączeni z segmentami danych: identyfikatorami oglądanych produktów/ usług.

3. Ustawienie parametrów zdarzenia

W tym miejscu określamy wartości parametrów. Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj.

Po odpowiedniej konfiguracja – w Google Ads – będzie się odkładała lista remarketingowa z ciasteczkami osób, które wyświetliły daną usługę. W liście tej – dzięki ID – będzie już zaszyta informacja na temat tego, która konkretnie usługa została przez użytkownika wyświetlona.

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności Google Ads będzie używać danych z 1 parametru item lub kilku takich parametrów, by tworzyć klucze plików danych, które służą do pobierania informacji o produktach i usługach z plików firmowych baz danych. Wpisy w atrybutach pliku danych i odpowiadające im parametry we fragmencie kodu zdarzenia powinny zawsze być zgodne. 

4. Utworzenie kampanii z remarketingiem dynamicznym dla sprzedaży usług

Tworzenie kampanii przebiega w standardowy sposób, z wyjątkiem ustawienia kierowania na listy remarketingowe, a także połączenia feedu produktowego z kampanią. W tym celu w zakładce ustawienia, a następnie w dodatkowych ustawieniach zaznacz wykorzystywanie pliku danych do reklam dynamicznych.

remarketing dynamiczny

Konfiguracja remarketingu dynamicznego w Facebook Ads

1. Konfiguracja katalogu

Aby utworzyć reklamę dynamiczną konieczne jest skonfigurowanie odpowiedniego katalogu.

2. Instalacja piksela Facebooka w witrynie oraz konfiguracja zdarzeń

W skrócie, żeby uruchomić reklamę dynamiczną pixel Facebooka trzeba  skonfigurować pod odpowiednie zdarzenia (jak np. view_content) oraz umożliwić mu zbieranie ID usług/produktów, które oglądał użytkownik. Tę konfigurację można wdrożyć przez Google Tag Manager (i taki sposób rekomendujemy), lub w kodzie strony.

Mechanizm działania jest taki sam jak w przypadku remarketingu dynamicznego w Google Ads. 

Więcej szczegółów znajduje się we wpisie Karoliny 🙂

3. Piksel łączymy z katalogiem

Wchodzimy do Menedżera sprzedaży i wykonujemy kroki według tej instrukcji.

4. Tworzymy reklamę dynamiczną – Meta Advantage+ 🙂

Kiedy ukończyliśmy zadania z poprzednich kroków, możemy przejść do tworzenia kampanii z wykorzystaniem remarketingu dynamicznego. W Menedżerze reklam wybieramy opcję „utwórz”. W oknie „Informacje o kampanii” wybieramy „Sprzedaż”

Zaznaczamy także korzystanie z katalogu.

Następnie, wybieramy, który katalog chcemy wykorzystać oraz produkty chcemy promować.

W oknie „Grupy odbiorców” zaznaczamy „retargetowanie”.

Pozostałe ustawienia kampanii uzupełniamy według potrzeb – uzupełniamy jaka wartość ma się wyświetlać w nagłówku (nazwa usługi, cena, inne) oraz opis linku w Aktualnościach. Nagłówki są automatycznie tworzone na podstawie produktów/ usług, które promujemy. Dodajemy tekst reklamowy, wybieramy CTA oraz języki reklamy.

Przed dodaniem, warto obejrzeć podgląd reklamy. Po spełnieniu powyższych kroków – możemy reklamę opublikować.

Podsumowanie – remarketing dynamiczny dla sprzedaży usług

Dzięki remarketingowi dynamicznemu dla sprzedaży usług możemy dostosować komunikat reklamowy do potrzeby konkretnego użytkownika, który już wcześniej miał styczność z naszymi usługami.

Google udostępnia szablony plików produktowych, aby bez trudności stosować remarketing dynamiczny nie tylko dla sklepów internetowych, ale także: dla lotów, remarketing dynamiczny dla hoteli i wynajmu, remarketing dynamiczny dla ofert pracy, remarketing dynamiczny dla ofert lokalnych, remarketing dynamiczny dla nieruchomości i remarketing dynamiczny dla podróży.

Aby korzystać z remarketingu dynamicznego (retargetingu) na Facebooku, musimy dla odpowiedniej kategorii usług utworzyć katalog.

Tworząc kampanię remarketingu dynamicznego zarówno w Facebook Ads, jak i Google Ads należy odpowiednio skonfigurować tagi. Powinny one zbierać informacje na temat unikatowych ID przeglądanych produktów lub usług, aby później można było je wyświetlać w reklamie.

Mając plik produktowy/ katalog i zainstalowane tagi/ piksele nie pozostaje nam nic innego, tylko trzymanie kciuków za jak najwyższe wyniki kampanii. 🙂

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Z performance marketingiem jestem związana od 2018 r. Dane, tabelki, wykresy i analizy to mój świat. W pracy z Klientem ważne jest dla mnie, żeby dokładnie zrozumieć jego perspektywę, potrzeby i oczekiwania. Z wykształcenia jestem psycholożką i prawniczką. Psychoanaliza jako metoda leczenia, bohaterka kina i literatury to mój konik. Należę do grona osób, które uważają, że fajnie jest nazywać zwierzaki ludzkimi imionami i sama mam dwa psiaki - Danusię i Krysię.