Istota Targetowania w Facebook Ads
Stworzenie skutecznej reklamy na Facebooku to nie tylko odpowiednia treść hasła reklamowego i wyróżniająca się grafika. Jest to przede wszystkich właściwe określenie grupy docelowych odbiorców zwane targetowaniem. Dzięki zaawansowanym narzędziom, udostępnianym nam podczas tworzenia reklam przez Facebooka, możliwe jest bardzo precyzyjne dotarcie do właściwych użytkowników. Odpowiedni dobór grupy docelowej (targetowanie reklam) jest wszak najważniejszym punktem dotarcia do klienta. Będąc sprzedawcą wózków dziecięcych najchętniej przecież chcielibyśmy, aby nasze reklamy wyświetlały się świeżo upieczonym rodzicom, bądź dziadkom. To właśnie oni z dużo większym prawdopodobieństwem zainteresują się naszą ofertą, aniżeli 35 letni samotni mężczyźni z okolic Rzeszowa.
Dane Deklaratywne
Facebook, w przeciwieństwie do Google AdWords, przy określaniu naszego profilu wykorzystuje dane deklaratywne. Są to dane które my sami mu podaliśmy podczas rejestracji bądź uzupełniając profil. Należa do nich: nasz wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zajęcie, związek, praca, hobby. Przy określaniu naszego profilu brane pod uwagę są także strony/profile które polubiliśmy, bądź odwiedziliśmy, wydarzenia w jakich braliśmy udział bądź interesowaliśmy się, daty rocznic, przynależność kulturowa czy ostatnio odbyte podróże.
W tym artykule postaram się przybliżyć dostępne metody targetowania reklam, sposoby ich łączenia i najlepsze praktyki z tego zakresu.
Opcje Targerowania Reklam Facebook Ads
Podstawowe Opcje Targetowania
Demograficzne Targetowanie Reklam
Na początek najbardziej podstawowa opcja kierowania reklam, czyli po danych demograficznych. Będąc firmą sprzedającą suplementy diety dla dojrzałych kobiet, dzięki danym deklaratywnym o naszym wieku i płci możemy skierować nasze reklamy do kobiet między 45-55 rokiem życia. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy pewni, że reklamy nie wyświetlą się osobom nie będącym w grupie odbiorców zainteresowanej naszymi produktami.
Targetowanie po Języku
Kierowanie reklam po języku może być ciekawym sposobem wykorzystanym np. przez przedsiębiorstwo zajmujące się wynajmem samochodów na lotniskach osobom przyjezdnym. Wtedy zamiast danych demograficznych wykorzystujemy dane o lokalizacji oraz dane o języku tworząc różne kampanie z dostosowanymi treściami reklamowymi. Kierują wtedy swoje np. norweskie reklamy do osób przebywających na lotnisku mówiących po norwesku.
W standardowych kampania najczęściej jednak wybieramy narodowe języki krajów, na które targetujemy reklamy.
Targetowanie na Lokalizację
Kolejną możliwością jest kierowanie reklam do osób będących w określonym miejscu. Dzięki usłudze lokalizacji w telefonach Facebook posiada bieżące dane o lokalizacji swoich użytkowników. Dzięki tym danym, będąc właścicielem restauracji na warszawskim Mordorze, możemy kierować reklamy do osób znajdujących się w promieniu 2km od naszej restauracji napędzając tym samym ruch w porze obiadowej.
Dodatkowo możemy wybrać czy chcemy targetować reklamy na wszystkich w tej lokalizacji czy tylko na osoby tam mieszkające, osoby które niedawno były w tej lokalizacji bądź osoby często udające się w tę okolicę (czyli najczęściej- pracujące w danej okolicy).
Bardziej szczegółową możliwością kierowania jest targetowanie na kody pocztowe w opcjach lokalizacje zbiorcze. Chcąc maksymalnie zawęzić zakres naszych reklam możemy użyć właśnie tej opcji.
Szczegółowe Opcje Targetowania
Demograficzne Targetowanie Reklam
W szczegółowych opcjach kierowania demograficznego mamy do wyboru więcej opcji. Możemy dotrzeć do osób o określonym poziomie wykształcenia, z konkretnego kierunku studiów, po skończonych szkołach, bądź po latach w których zdobywali dany stopień naukowy.
Wydarzenia z życia też nie umkną uwadze algorytmowi Facebooka. Możliwe jest tutaj dotarcie do osób, które w ciągu ostatnich 3 miesięcy wzięły ślub, bądź niedawno się zaręczyły, czy tez podjęli nową pracę.
Gdy chcemy stargetować reklamy na rodziców dzieci w różnym wieku, to nic prostszego. Wystarczy wybrać czy dzieci mają mieć 20 lat czy 5 miesięcy.
Osoby sprzedające specjalistyczne oprogramowanie dla architektów też bez problemu mogą dotrzeć do osób pracujących w tej branży znacząco zwiększając szansę na dotarcie do właściwego odbiorcy.
Targetowanie Reklam po Zainteresowaniach
Tutaj Facebook daje nam możliwość dotarcia do osób uwzględniając ich zainteresowania, aktywność, polubienia stron i powiązane tematy. Możliwości jest naprawdę wiele od Biznesu i Przemysłu, gdzie znajdują się kategorie jak Bankowość, Architektura, Ekonomia, Reklama, Nauka, przez Jedzenie i Napoje z kategoriami Gotowanie, Jedzenie, Kuchnia, Napoje, Restauracje aż po Sporty i Aktywność na Świeżym Powietrzu z opcjami jak Jeździectwo, Polowanie, Wędkarsko, Kolarstwo Górskie.
Targetowanie po Zachowaniu
W tej kategorii dotrzemy do osób na podstawie ich nawyków, zamiarów zakupowych czy użytkowanych urządzeniach.
Dzięki tej opcji można łatwo wskazać osoby planujące podróż wakacyjną, bądź zakup nowego aparatu cyfrowego. Ponad to, umożliwi nam ona dotarcie do osób, które np. dopiero od niedawna używają smartfonów.
Targetowanie na Grupy Niestandardowych Odbiorców
Kierowanie na Listy Remarketingowe
Ta opcja targetowania pozwala dotrzeć do osób, które już kiedyś miały kontakt z naszą firmą i zostały wciągnięte na jedną z list remarketingowych. Mogą to być osoby, które na przykład odwiedziły konkretne podstrony na naszej witrynie. Wygląd i zawartość list remarketingowych zależy od nas. Możemy gromadzić informacje o najróżniejszych zachowaniach użytkowników takich jak: odwiedzone podstrony, długość czasu spędzonego na stronie, bądź ilość odwiedzonych podstron.
Kierowanie na Grupę Podobnych Odbiorców – Lookalike 1%
Ciekawą możliwością wykorzystania list remarketingowych jest targetowanie reklam na grupę podobnych odbiorców (Lookalike). Facebook na podstawie danych o użytkownikach z naszych list remarketingowych (bądź Pixeli Facebooka) znajduje osoby im podobne. Pozwala to dotrzeć do osób mających podobne zamiary zakupowe, zainteresowania bądź preferencje, które z różnych względów nie zostały uwzględnione w standardowym kierowaniu. Jest to skuteczny sposób dotarcia do nowych potencjalnych klientów.
W powyższym przypadku targetować reklamy będziemy do wszystkich osób, które w ciągu 30 dni odwiedzili witrynę oraz do osób podobnych tej grupie odbiorców. Dodatkowo zawęzimy ten zestaw wykluczając te osoby, które dokonały już zakupu na naszej witrynie.
Połączenia z Użytkownikami
Oprócz kierowania na nowych klientów oraz tych z list remarketignowych istnieje także możliwość zawężenia targetowania reklam na osoby, które są w określony sposób powiązane z naszą firmą. Mogą one na przykład lubić nasz fanpage, bądź kiedyś w przeszłości mogły wejść w interakcję z naszym postem. Można także podejść do tematu z drugiej strony i wykluczyć te osoby z naszych kampanii. Możliwości jest wiele.
Dobre Praktyki
Użycie tylko jednej metody targetowania może okazać się niewystarczające. Dobrze jest dobierać grupy docelowe używając różnych metod kierowania. Pozwoli to zawężać odbiorców nie tylko po ich zainteresowaniach, ale także po danych demograficznych, lokalizacji czy planach zakupowych. Na przykład prowadząc firmę sprzedającą turnusy na ferie zimowe dla studentów dobrze jest skierować nasze reklamy na osoby w wieku 19-25 lat, mieszkające w miastach posiadających uczelnie wyższe, uczących się w szkole wyższej, interesujących się narciarskiej bądź snowboardingiem.
Dodatkowo można stworzyć nową grupę reklam, w której zakomunikujemy np. 10% zniżki na wyjazd dla osób, które dokonają zakupu tego samego dnia, i skierujemy ją na osoby, które już odwiedziły naszą stronę i dodały wyjazd do koszyka, ale nie dokonały transakcji.
Podsumowanie
W dobie postępującej cyfryzacji i zmiany nawyków zakupowych opanowanie tajników skutecznego prowadzenia kampanii reklamowych w Social Mediach wydaje się być konieczne. Skuteczność takich działań z każdym rokiem jest większa. Wynika to przede wszystkich z popularyzacji i wzrostu zaufania do takich kanałów jak Facebook czy Instagram. Coraz więcej osób staje się świadomych mechanizmów działania reklam w Internecie i przestaje traktować ją jako zło konieczne, a zaczyna postrzegać jako użyteczny element swojej ścieżki zakupowej.
Trzymając się kilku prostych zasad tworzenia kampanii oraz odpowiednio wykorzystując możliwości targetowania reklam możemy osiągnąć bardzo zadowalające rezulataty ponosząc znacznie mniejsze koszty niż w przypadku tradycyjnych kanałów reklamowych.