Testowanie i sprawdzanie – Test & Learn
Testowanie różnych rozwiązań to kluczowa kwestia nie tylko na Facebooku, ale we wszelkich działaniach reklamowych. Nigdy nie możemy być pewni słuszności danego rozwiązania bez jego wcześniejszego przetestowania, niezależnie czy dotyczy to grupy docelowej, kreacji, wezwania do działania czy innych ustawień kampanii. Bardzo ważne jest więc regularne sprawdzanie, które rozwiązania są dla nas optymalne i jak wpływają na realizację celów marketingowych.
W narzędziach Facebooka w Menedżerze Reklam możemy znaleźć Testowanie i Sprawdzanie – to właśnie miejsce, w którym możemy ustawić szereg badań/ testów dotyczące danego konta reklamowego.
W zakładce „Testowanie i sprawdzanie” można znaleźć aktualne rodzaje testów, które oferuje Facebook. Z tego miejsca możemy ustawić testy A/B i test optymalizacji budżetu kampanii, ale co ciekawsze przeprowadzić ankietę badająca wzrost popularności marki (brand lift) i test wyłączenia (conversion lift). Testy te nie wymagają oddzielnego budżetu, więc jeśli konto spełnia podane wymagania można uruchomić badanie bez ponoszenia dodatkowych wydatków.
Testy na Facebooku można uruchomić na kilka sposobów. Najbardziej dostępnym dla reklamodawców jest uruchomienie badania przez zakładkę Testowanie i sprawdzanie. Gdyby jednak komuś zależało na innych możliwościach testów, można też skontaktować się z specjalistycznymi firmami współpracującymi z Facebookiem lub włączyć test przez swojego opiekuna konta.
Jak wygląda badanie
Algorytm Facebooka dzieli odbiorców z grupy docelowej na grupę testową i grupę kontrolną. Grupa testowa to grupa zawierająca użytkowników mogących zobaczyć reklamy firmy, grupa kontrolna to użytkownicy, którym te reklamy na pewno nie będą się wyświetlać.
Użytkownicy odpowiednio przez okres trwania badania widzą lub nie widzą reklamy emitowanych przez daną stronę, a w między czasie analizowane jest ich zachowanie względem marki i odpowiedzi na pytania ankietowe. Gdy badanie osiągnie wymagana minimalną liczbę konwersji w przypadku Testu wyłączenia lub odpowiedzi na ankiety w przypadku badania wzrostu popularności, wyniki będą widoczne do analizy w zakładce Sprawdzanie.
Test wyłączenia
Test wyłączenia to badanie dotyczące wzrostu liczby konwersji pod wypływem działań reklamowych prowadzonych na koncie. Badanie może dotyczyć wybranej kampanii lub całego konta reklamowego, wtedy wszystkie aktywne kampanie w danym okresie będą brały udział w badaniu.
Test musi trwać co najmniej 7 dni, ale sugerowany czas przeprowadzania badania to miesiąc. Im dłuższy okres trwania testu, tym można uzyskać bardziej wiarygodne wyniki. Budżet wydany w tym czasie na kampanię/konto musi wystarczyć na zebranie co najmniej 100 zdarzeń konwersji.
Podczas ustawiania testu możemy dodać do 10 konwersji, których wzrost chcemy zbadać. Można więc dodać wszystkie zdarzenia konwersji znajdujące się na ścieżce użytkownika np. View Content czy Initial Checkout. Do zdarzeń można dodawać tez konwersje w aplikacji i konwersje offline.
Ankieta dotycząca wzrostu popularności marki
Badanie dotyczące wzrostu popularności marki ma na celu zbadanie wpływu reklam emitowanych na Facebooku na markę i jej rozpoznawalność, postrzeganie i zapamiętanie. Tak samo jak w przypadku Testu wyłączenia, badanie może być przeprowadzone z wykorzystaniem konkretnej kampanii lub całego konta reklamowego.
Aby uruchomić badanie wzrostu popularności należy spełniać konkretne wymagania dotyczące wydawanego budżetu. Istotny jest również region, ponieważ nie wszystkie kraje są w tym momencie obsługiwane, a aktualne wymagania można sprawdzić na supporcie.
Czas trwania testu powinien być ustawiony na co najmniej dwa tygodnie, ale warto wydłużyć okres trwania badania. Wyniki będą widoczne dopiero po uzyskaniu co najmniej 250 odpowiedzi na dane pytanie w ankiecie, dlatego należy rozsądnie dopasować czas trwania.
Podczas ustawiania badania można wybrać do 3 pytań, które będą zadane użytkownikom z grupy testowej. Warto pamiętać o tym, że nie wszystkie języki w tym badaniu są obsługiwane, więc przeprowadzając test warto upewnić się, że wśród odbiorców będą osoby posługujące się językiem np. angielskim.
Pytania ankietowe dotyczą widoczności reklamy, rozpoznawalności marki, jej atrakcyjności i znajomości. Można też zapytać odbiorców o to, czy polecą firmę znajomym lub rodzinie albo czy rozważają zakup, obejrzenie, polecenie danej marki.
Warto dopasować pytania do danej marki i biznesu tak, żeby miały one sens zarówno dla użytkownika jak i dla osób analizujących wyniki badania, aby mogły wyciągnąć istotne dla biznesu informacje.
Analiza wyników
Po zakończeniu badania (lub nawet w trackie po uzyskaniu minimalnej liczby zdarzeń) możemy analizować wyniki z testu w zakładce Testowanie i Sprawdzania wchodząc na podstronę Sprawdzanie. Tutaj znajdziemy wyniki każdego przeprowadzanego na danym koncie testu wraz z krótki opisem wyników.
Po wejściu w szczegóły raportu możemy przeanalizować wszystkie elementy, które składały się na badanie. Widoczne będą wyniki w podziale na grupę kontrolowaną i testowaną, a także na płeć i grupę wiekową. Dzięki temu możemy dowiedzieć się jak różne grupy wiekowe postrzegają naszą markę lub czy dokonują konwersji pod wpływem reklam.
Podsumowanie
Badania wyłączności i wzrostu popularności są ciekawym dodatkiem do standardowych działań reklamowych prowadzonych na Facebooku. Największą zaleta badań jest brak dodatkowych kosztów z nimi związanych, dzięki czemu spełniając minimalne wymagania i bez zaplanowanego dodatkowego budżetu możemy dowiedzieć się czegoś więcej o działaniach marki. Nawet jeżeli wyniki nie są najdokładniejsze, przeprowadzane regularnie mogą wskazać nam pewien trend i wskazać obszary wymagające poprawy.