Testy reklam Facebook Ads

Image Description
Łukasz Paterek
wt. 17.05.2022

Testy reklam Facebook Ads to wartościowa możliwość optymalizacji kampanii na tej platformie. Szukając nowych, lepszych rozwiązań na poprawę jakości kampanii i reklam warto zwrócić uwagę na tę opcję w palecie możliwości systemu Meta.

Co to testy reklam Facebook Ads i dlaczego powinieneś je robić?

Testy A/B Facebook Ads to działanie mające na celu stworzenie kopii oryginalnej kampanii/ zestawu reklam/ reklamy z modyfikacją jednej zmiennej. Podkreślić tu należy, że błędem jest robienie testów reklam wprowadzając więcej niż jedną zmienną. Celem testów reklam jest sprawdzenie jakie zmienne performują lepiej lub gorzej, a finalnie tworzenie lepszej jakości kampanii i reklam.

Testy reklam powinny być planowane i przeprowadzane regularnie, aby ciągle poprawiać jakość prowadzonych kampanii i tworzyć lepsze kreacje reklamowe. Czasem mała zmiana w targetowaniu lub treści nagłówka reklam potrafi wpłynąć na skuteczność prowadzonych kampanii. Prowadzenie testów może dostarczyć też ciekawych informacji na temat tego jak komunikować się z grupą docelową: jak użytkownicy reagują na dany język komunikacji (czy określone zwroty), jakie grafiki przykuwają ich uwagę lub jak wpływa to na poszczególne grupy wiekowe i zainteresowań.

Co możesz testować w testach reklam?

Przeprowadzając testy reklam można porównywać skuteczność działania każdego elementu kampanii. 

Tworzenie reklamy na Facebook Ads składa się z trzech poziomów: kampanii, zestawu reklam i reklamy. Przyjrzyjmy się więc zmiennym jakie możemy wprowadzić na poszczególnych etapach procesu tworzenia reklam.

  • Kampania

Tworząc kampanię możesz wybrać jaki cel będzie miała Twoja kampania.

cele kampanii testy reklam

Pierwszą rzeczą jaką możesz testować są więc cele kampanii i ich wpływ na wyniki. Pamiętaj, że każdy cel kampanii ma wpływać na wybrane statystyki, jednak warto przyjrzeć się temu bliżej, np. możesz porównać koszt przekierowania na stronę docelową kampanii z celem na ruch z kampanią z celem na konwersje (np. page view, 2/strony na sesję).

Kolejna zmienna, czyli optymalizacja budżetu – czy na poziomie kampanii czy zestawu reklam?

optymalizacja budżetu kampanii
  • Zestaw reklam

Na poziomie zestawu reklam otwierają się przed nami wszystkie zmienne związane z demografią, geografią, targetowaniem, wykluczeniami i umiejscowieniem.

  • Reklama

Na ostatnim poziomie, czyli poziomie reklamy, możemy testować wszystko co jest związane z tym co widzi użytkownik – formaty reklamowe, copy, nagłówki czy kreację reklamową.

Jak przygotować testy reklam Facebook Ads?

Przeprowadzenie dobrego testu A/B może przynieść wiele wartościowych danych, które pomogą stworzyć lepsze kampanie reklamowe, dlatego warto pochylić się nad przygotowaniem dobrego testu. Pamiętaj, że lepsze reklamy, to większe zyski. 

Zanim przeprowadzisz test przemyśli kilka elementów.

  1. Co chcesz testować?

Zastanów się czego będzie dotyczył test, po co go przeprowadzasz i w jakich obszarach spodziewasz się wniosków. Pamiętaj, że przeprowadzając test należy wprowadzić jedną zmianę – dzięki temu uzyskasz czytelne wyniki swoich działań. Czy Twój cel ma dotyczyć demografii? Sprawdzić jak reagują na nowy produkt kobiety, a jak mężczyźni? Jaki efekty testu mogą wpłynąć na Twoje przyszłe działania marketingowe?

  1. Jakie metryki będą dla Ciebie najważniejsze?

Zastanów się jakich efektów oczekujesz od przeprowadzanego testu. Jakie metryki będa dla Ciebie najważniejsze – aktywność pod postem, koszt wygenerowanych przekierowań na stronę docelową czy koszt za zakup? 

  1. Jak długo będzie trwał test?

Wyznacz horyzont czasowy dla prowadzonych działań. Zastanów się kiedy test ma się zacząć i kiedy zakończyć. Weź pod uwagę wpływ czynników zewnętrznych na prowadzony test, np. święta, sezonowość w branży, sezon urlopowy.

Jak ustawić testy reklam Facebook Ads krok po kroku?

Stworzenie testu reklam w panelu reklamowych Facebook Ads jest proste. Test możemy stworzyć na kilka sposobów.

  • Narzędzie Eksperymenty

Narzędzie Eksperymenty umożliwia tworzenie i powielanie kampanii reklamowych.

eksperymenty testy reklam

W narzędziu Eksperymenty znajdziemy listę testów i ich wyniki.

testy reklam facebook ads
  • Podczas tworzenie nowej kampanii reklamowej

Test A/B możesz ustawić już podczas tworzenia nowej kampanii reklamowej.

testy reklam
  • Powielenie istniejącego elementu (kampanii, zestawu reklam lub reklamy). 

Możesz utworzyć test reklam bezpośrednio w Menedżerze reklam poprzez powielenie kampanii, zestawu reklam czy reklamy.

powielenie kampanii facebook ads

Możesz również zaznaczyć element, który chcesz poddać testowi i kliknąć w panelu “Test A/B”

testy reklam

Tworząc test przechodzisz przez czytelny konfigurator.

Poniżej konfiguracja testu reklam dla reklamy.

Nadajesz testowi nazwę, wybierasz kluczowe wskaźniki, które mają wyłonić zwycięzcę oraz ustalasz harmonogram testu.

nazwa testów reklam

Na co warto zwrócić uwagę to kluczowe wskaźniki. To one mają decydować, który zestaw będzie zwycięski. Oprócz jednego, najważniejszego wskaźnika możesz również dodać do 9 dodatkowych wskaźników, które są opcjonalne, a które będą uwzględnione w raporcie.

konfiguracja testów reklam facebook ads

Po kliknięciu “Powiel zestaw reklam” powstanie nowy zestaw reklam i możliwe będzie wprowadzenie zmian, które chcesz przetestować.

Testowy zestaw reklam rozpoznasz po graficznym oznaczeniu obok nazwy kampanii.

oznaczenie eksperymentu

Wyniki testu znajdziesz w zakładce Eksperymenty.

eksperymenty facebook ads

Ankieta dotycząca marki Facebook

Ciekawą opcją dla marek, które chcą zmierzyć wzrost swojej popularności w ekosystemie Facebooka jest Ankieta dotycząca marki (dostępna w zakładce Eksperymenty).

ankiety facebook ads

W badaniu uwzględniane są osoby, które widziały Twoje reklamy na Facebooku, oraz osoby z grupy kontrolnej. Następnie obliczany jest wpływ reklam na Facebooku na rozpoznawalność Twojej marki.

Przeprowadzenie badania ankietowego jest kosztowne. Test jest dostępny dla kont, które wydały w ciągu ostatnich 90 dni co najmniej 26 000 zł, a minimalny budżet na przeprowadzenie działań różni się w zależności od kraju i regionu (dla Polski jest to minimum 17 000 USD na okres trwania ankiety). 

Przed rozpoczęciem ankiety warto zapoznać się z najlepszymi praktykami tworzenia badań ankietowych na temat marki.

W badaniu możesz wybrać 3 pytania, które chcesz zadać ankietowanym. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie pomocy Facebooka.

podgląd ankiety facebook ads
Jedno z dostępnych pytań w ankiecie

Podsumowanie

Przeprowadzanie testów reklam Facebook Ads to bardzo przydatna funkcja, która może pomóc w poprawianiu jakości prowadzonych kampanii i reklam. Warto z niej korzystać regularnie, ponieważ może ona realnie wpłynąć na wyniki biznesowe firmy. Prosty interfejs zachęca do przeprowadzenia działań i umożliwia łatwą interpretację wyników.

Jeśli zainteresował Cię temat testów reklam Facebook Ads sprawdź również wpis Khrystyny, która opisuje jak przeprowadzać Eksperymenty za pomocą Google Ads.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosy, średnia ocena: 5,00)
Loading...
Image Description

Swoją przygodę zaczynał w marketingu tradycyjnym, w którym ma ponad 4 letnie doświadczenie. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w marketingu internetowym postanowił w pełni postawić na rozwój w tym kierunku. W agencji AdPeak zajmuje się prowadzeniem kampanii efektywnościowych w Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Absolwent kierunku Komunikacja zintegrowana - reklama, PR, branding. Prywatnie fan czytania reportaży oraz weekendowych wypadów do Kampinoskiego Parku Narodowego.