Google Analytics

Analiza jakościowo-ilościowa ruchu w witrynach internetowych jest obecnie jednym z najważniejszych elementów skutecznego prowadzenia działań w Internecie.

Dzięki danym dotyczącym użytkowników i poszczególnych ich sesji możemy zdobywać informacje pozwalające podejmować prawidłowe decyzje biznesowe. Aby jednak móc operować na takich danych, trzeba je najpierw zgromadzić. W tym celu najlepiej posłużyć się narzędziem Google Analytics.

Czym jest Google Analytics?

Najprościej rzecz ujmując – Google Analytics to narzędzie pozwalające mierzyć i analizować ruch w witrynach internetowych. Dostarcza nam ono raportów, przygotowanych w oparciu o zebrane dane, opisujących jakościowo oraz ilościowo ruch w witrynie. Prowadząc jakąkolwiek działalność w sieci taka wiedza jest na wagę złota. Dzięki temu dowiemy się ilu użytkowników wchodzi na stronę, jakie jest źródło pozyskania tego ruchu, bądź też jakie działania najczęściej podejmują. Analiza takich danych w Google Analytics pozwala stwierdzić, czy prowadzone działania przynoszą spodziewane rezultaty. Na jakie pytania przykładowo odpowie nam Google Analytics?

  • W które dni tygodnia witryna notuje najwięcej wizyt?
  • Ile czasu użytkownicy średnio spędzają na stronie i jej podstronach?
  • Które podstrony są najchętniej odwiedzane?
  • Które źródło ruchu jest najskuteczniejsze i przynosi największy wolumen?
  • Jakimi treściami lub produktami użytkownicy są najbardziej zainteresowani?
  • Z jakich regionów pochodzą odbiorcy?
  • Czym charakteryzują się użytkownicy (dane demograficzne, pochodzenia, zainteresowania)?
  • Jak zachowują się użytkownicy komputerowi, a jak używający smartfona?
  • Które źródła, i w jakim stopniu, przyczyniają się do konwersji?

Od czego zacząć pracę z Google Analytics?

Absolutnie podstawową sprawą w kwestii korzystania z Google Analytics jest jego prawidłowa implementacja. Tylko poprawnie wdrożony pozwoli zbierać rzetelne dane, na podstawie których możliwe będzie podjęcie właściwych decyzji. Google Analytics zbiera te dane w oparciu o tzw. cookies, czyli ciasteczka. Są to pliki zapisywane w przeglądarce użytkownika, a następnie używane w bezosobowej identyfikacji sesji i zachowań. Narzędzie to jest całkowicie darmowe w swojej podstawowej wersji. Wersja Premium, tzw. Analytics 360 Suite jest płatna (i to niemało), ale przeznaczona jest dla największych witryn i reklamodawców. Na potrzeby zdecydowanej większości witryn i aplikacji mobilnych w zupełności wystarczy wersja basic.

Dodatkowe korzyści jakie daje nam Google Analytics

Codzienna analiza ruchu i jego źródeł przy użyciu Google Analytics daje nam szereg korzyści. Oszczędność czasu, energii i pieniędzy to tylko te najbardziej znaczące.

  1. Dzięki pełnej integracji ze sobą narzędzi Google, możliwe (a nawet konieczne) jest połączenie kont Google Analytics oraz Google Ads. Pozwoli to tworzyć bardzo precyzyjne listy remarketingowe, które opierać się będą na dowolnych zmiennych i danych dotyczących ruchu/użytkowników i podjętych przez nich działań. Sprawi to, że do użytkowników z danych segmentów, skierowany zostanie maksymalnie spersonalizowany komunikat reklamowy, bądź oferta handlowa.
  2. Google Analytics daje nam możliwość konfigurowania „Zdarzeń”, czyli działań wykonanych przez użytkowników, które są dla nas istotne z biznesowego punktu widzenia (na przykład zapisanie się do Newslettera, . Na ich podstawie możemy z kolei tworzyć „Cele”, które zaimportowane do Google Ads staną się „Konwersjami”. Pozwoli to optymalizować działania reklamowe w oparciu o istotne dla nas zdarzenia. Zdarzenia jakie możemy skonfigurować to między innymi: Zapisanie się do Newslettera Kliknięcia wybranych elementów ze strony Odtworzenia konkretnych filmów (oraz poszczególne zdarzenia jak kliknięcie odtwórz, zatrzymaj, wstrzymaj) Pobrania elementów ze strony Wejścia przez banery reklamowe Osadzone elementy AJAX
  3. Precyzyjne raporty dotyczące produktów. Niezwykle istotne analizy dla podmiotów zajmujących się e-commerce. Dane ilościowe i jakościowe opisujące poszczególne produkty pozwalają skutecznie modyfikować zawartość naszej strony, tak aby maksymalnie zwiększać rentowność prowadzonego biznesu.

Jakie dane możemy zbierać o użytkownikach?

Korzystając z Google Analytics dostajemy ogrom informacji o użytkownikach witryny. Nie wszystkie są jasne i łatwe w interpretacji. Znalezienie najciekawszych zależności wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Dzięki temu możemy w łatwy sposób wskazać elementy istotne w kwestiach efektywności i skuteczności prowadzonych działań. Część przykładowych pytań, na które GA zna odpowiedź opisane zostało powyżej, lecz oprócz nich jest jeszcze mnóstwo funkcjonalności, które warto omówić dokładniej. Raporty i analizy w Google Analytics możemy podzielić na kilka zasadniczych kategorii. Są to: czas rzeczywisty, odbiorcy, pozyskiwanie, zachowanie i konwersje

Analiza użytkowników w czasie rzeczywistym

Ten niezwykle przydatny raport jest użyteczny zwłaszcza w przypadku większych witryn lub sklepów internetowych. Przy jego pomocy możemy w czasie rzeczywistym podejrzeć aktualnych użytkowników serwisu, zobaczyć ich źródła wizyt i zachowania. W dużym uproszczeniu – mamy do dyspozycji metryki dostępne z pozostałych modułów, ale w całości zorientowane na real-time.

Raporty google analytics

Odbiorcy w Google Analytics

Raport „Odbiorcy” to pokaźne źródło danych i insightów o użytkownikach naszej witryny. Możemy bez większych ograniczeń analizować i porównywać ze sobą metryki w następującym zakresie:

  • Dane Demograficzne
    Dzięki tej zakładce dowiemy się więcej o wieku i płci naszych odbiorców.
  • Zainteresowania
    Informacje na temat zainteresowań użytkowników oraz tego do jakiego segmentu rynku Google ich przypisuje i kategoryzuje. Wiedzą tą posiada między innymi dzięki wspomnianym wcześniej plikom cookie. Zwykle układają się one w logiczną całość z naszą wiedzą „offline” o użytkownikach, ale czasami wnioski mogą być zaskakujące
  • Dane Geograficzne
    Czyli język i lokalizacja. Możemy segmentować naszych użytkowników na kraje, regiony, a nawet schodzić do poziomu miejscowości. W ten sposób mamy możliwość przeanalizowania pod kątem geograficznym odwiedzin i transakcji na stronie. Może się okazać, że niektóre regiony, pomimo dużego ruchu, odznaczają się wyraźnie niższą skutecznością sprzedażową
Odbiorcy w google analytics
  • Zachowanie
    Ta zakładka odpowiada za raportowanie częstotliwości wizyt oraz zaangażowania odbiorców. Możemy porównać ilość nowych i powracających użytkowników, a także po odpowiedniej konfiguracji, analizowania funkcji user-ID.
  • Technologia
    Dzięki temu widokowi uzyskujemy wgląd w takie metryki jak przeglądarka i system użytkownika, a także sieć. Określa ona dostawcę Internetu. Tego typu raporty mogą być niezwykle pomocne dla produktów lub usług, które są bardziej kompatybilne z iOSem lub Androidem
  • Ruch Mobilny
    W większości przypadków ruch z mobile przewyższył już traffic z tradycyjnych komputerów. Powoduje to, że nie można przejść obojętnie obok analizy tego z jakich terminali pochodzą nasi odbiorcy i jak konsumują udostępnione przez nas treści.
  • Analiza Kohortowa
    Służy analizie retencji i utrzymania użytkowników. Dzięki niej wiemy ile statystycznie czasu zachowujemy odbiorcę na stronie.
  • Wartość od początku śledzenia
    Czyli tzw. Customer Lifetime Value. Niezwykle pomocne w witrynach, które w jakikolwiek monetyzują ruch. Wnosi analizę działań na wyższy poziom i pozwala długoterminowo ocenić nasze działania.
  • Odbiorcy
    Tutaj przygotowana zostaje dla nas analiza użytkowników na podstawie dowolnej kombinacji atrybutów istotnych dla naszej firmy. Innymi słowy jest to analiza segmentów zawierających użytkowników o różnych, interesujących nas cechach.
  • Eksplorator Użytkownika
    Jest to raport takich wartości jak sesje, współczynnik odrzuceń, transakcje czy przychody w odniesieniu do pojedynczego urządzenia użytkownika. Każdemu urządzeniu wykorzystywanemu do przeglądania naszej strony nadawany jest unikatowy numer ID na podstawie, którego taka analiza jest możliwa. 
Eksperymenty w google analytics
  • Różne Urządzenia
    Nowa funkcja Google Analytics umożliwiająca analizę Cross Device. Łączne dane z wielu sesji, z wielu urządzeń umożliwiające pokazanie przebiegu procesu konwersji od początku do końca.
  • Pozyskiwanie
    Raport „Pozyskiwanie” to szczegółowa analiza źródeł ruchu w witrynie. Dzięki nim możliwe jest przypisanie każdej wizycie źródła. Dane te pozwalają skutecznie poprawiać jakość ruchu w witrynie. Pokazują nam, które kanały przynoszą wartościowych ruch, a które trzeba poddać optymalizacji w celu poprawy jego jakości.
  • Cały Ruch
    W tym widoku znajduje się przegląd całego ruchu w witrynie podzielony pomiędzy jego różne źródła. Możemy zobaczyć ile osób zostało pozyskanych dzięki kampaniom Google Ads, kampaniom Social Media, ruchowi organicznemu czy wejściom bezpośrednim bądź odesłaniom z innych źródeł. 
Pozyskiwanie google analytics
  • Google Ads
    Ta zakładka umożliwia analizę ruchu wygenerowanego dzięki kampaniom Google Ads. Są to zarówno kampanie w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej jak i kampanie produktowe. Zobaczymy tutaj, które kampanie, grupy reklam, bądź słowa kluczowe przyniosły najbardziej wartościowy ruch. Porównamy wartość konwersji/transakcji i będziemy w stanie wskazać słowa kluczowe generujące konwersje/transakcje i wykluczyć te, które ich nie przynoszą, a generują wysokie koszty.
  • Search Console
    Raporty te dostarczają informacji o skuteczności odwiedzin z bezpłatnych wyników wyszukiwania(Organic Search). Widoczne są tutaj takie dane jak zapytania użytkowników, liczba wystąpień adresów URL należących do witryny w wynikach wyszukiwania oraz dane o działaniach następujących po kliknięciu, które obrazują zaangażowanie użytkowników w witrynę np. współczynnik klikalności czy współczynnik konwersji e-commerce.
  • Sieci Społecznościowe
    Pozwala przeprowadzić analizę ruchu z sieci społecznościowych. Dzięki odpowiedniej konstrukcji URL-i możemy identyfikować ruch w zależności od jego źródła. Możliwe jest oznaczenie ruchu z takich źródeł jak Facebook, Instagram, Twitter, Reddit, WordPress i wiele innych. Dzięki temu wiemy, które źródła przyczyniają się do konwersji.
  • Kampanie
    Tutaj znajduje się podgląd wyników kampanii we wszystkich kanałach. Kampanie w Google Ads czy w kampanii e-mail zebrane w jednym miejscu dają wgląd w skuteczność działań umożliwiając pełną ich analizę.
  • Zachowanie
    Raport „Zachowanie” pokazuje zachowanie użytkowników w witrynie. Pozwala zauważyć charakterystyczne działania użytkowników takie jak miejsca zakończenia sesji, miejsca rozpoczęcia sesji, kolejność odwiedzanych zakładek, szybkość witryny czy wyszukiwanie w witrynie. Ponad to, pozwala śledzić określone przez nas zdarzenia. Zawartość witryny Ten raport umożliwia analizę zachowania użytkowników na stronie. Pokazuje najczęstsze strony wejścia, strony wyjścia, ale także dostarcza danych na temat pozostałych stron w witrynie. Szybkość Witryny Raport ten dostarcza informacji o czasie ładowania stron w naszej witrynie. Jest to niezwykle istotny element, bo pozwala na poprawę działania witryny tym samym zmniejszając współczynnik odrzuceń. 
Zachowanie google analytics
  • Wyszukiwanie w wyszukiwarce
    Pozwala analizować wyszukiwane hasła w witrynie. Dzięki wiedzy o tym czego szukają użytkownicy możliwe jest usprawnienie działania wyszukiwarki i dostarczenie w przyszłości bardziej trafnych wyników.
  • Zdarzenia
    Raport ten zawiera dane zebrane ze zdarzeń, które wcześniej skonfigurowaliśmy i określiliśmy jako ważne. Możemy dzięki nim mierzyć zachowania użytkowników, które uważamy za istotne. Posiadają one charakterystyczną anatomię – składają się z kategorii, działania, etykiety oraz wartości. Dzięki tym atrybutom wiemy czego dotyczy działania i na czym ono polega.
Zdarzenia w google analytics
  • Wydawca
    Jest to raport umożliwiający, po uprzednim połączeniu go z Google AdSense, sprawdzenie jaki zysk wygenerowała aktywność użytkowników na stronie związana z wyświetlaniem w naszej witrynie reklam innych podmiotów. Jest to użyteczne narzędzie dla witryn generujących zyski z wyświetlania reklam innych podmiotów.
  • Eksperyment
    Jest to raport ukazujący wyniki przeprowadzonych eksperymentów. Mogą one dotyczyć np. różnych wersji stron internetowych, różnych nagłówków, tytułów obrazów, ikon, tekstów, wezwań do działania czy układów strony. Celem eksperymentu może być wykonanie jakiegoś działania, spędzenie określonej ilości czasu czy odwiedzenia konkretnej ilości podstron.
Eksperymenty w google analytics
  • Konwersje
    Raport „Konwersje” umożliwia analizę wszystkich wartościowych dla nas zdarzeń, wcześniej określonych celów czy danych e-commerce (w przypadku sklepów internetowych). Raporty te służą analizie najważniejszych działań w witrynie, czyli tych generujących jakąś wartość. Umożliwiają wgląd w skuteczność realizacji celów, wielkość sprzedaży w e-commerce oraz dają możliwość analizy wielokanałowej oraz konwersji wspomaganych. Dodatkowo pozwalają na analizę atrybucji tj. porównanie modeli konwersji.
  • Cele
    W tej zakładce zobaczymy realizację naszych celów m.in. odwiedzenie poszczególnych zakładek, czas spędzony na stronie, kliknięcia konkretnych przycisków, złożenie zamówienia, zakup towaru, utworzenie konta, wyświetlenie szczegółów produktu, rejestracja itp.
  • E-Commerce
    Tutaj znajdziemy informacje o naszych produktach. Dowiemy się, które najlepiej się sprzedają, a które nie przynoszą określonych rezultatów. Znajdziemy zakładki pokazujące informacje dotyczące konkretnych sprzedaży oraz ich wielkość poszczególnych dniach.
E-commerce google analytics
  • Ścieżki Wielokanałowe
    Raport ten pokazuje relacje oraz kombinacje pomiędzy różnymi kanałami. Pozwala zobaczyć, które kanały (źródła), i w jakim stopniu, przyczyniają się do konwersji. Pokazują także jak wygląda cała ścieżka zakupowa od momentu pierwszego wejścia do momentu zrealizowania konwersji.
Ścieżki wielokanałowe google analytics
  • Atrybucja
    Raport ten pozwala porównać różne modele atrybucji jak: ostatnie kliknięcie, pierwszego kliknięcie, model liniowy, uwzględniający pozycję itp. Pozwala on na szerszą analizę generowanych konwersji pomagając lepiej zrozumieć ścieżkę jaką pokonuje użytkownik podczas procesu zakupowego.

Podsumowanie

Google Analytics oraz wykonywana przy jego użyciu analityka internetowa jest nieodłącznym elementem prowadzenia skutecznych działań w sieci. Tylko na podstawie prawdziwych danych podejmowane decyzje biznesowe mają sens ekonomiczny. Decyzje w oparciu o przeczucie, bądź bazujące na niepełnym obrazie sytuacji, w długiej perspektywie, nie mogą przynieść oczekiwanych rezultatów. Chcąc ciągle rozwijać swój biznes i podążać właściwą drogą, gwarantującą satysfakcjonujące wyniki, należy działać w oparciu o dane pochodzące z narzędzi takich jak Google Analytics.

    Napisz do nas.