Google Optimize

Google Optimize jeszcze w 2017 roku był w fazie beta i na początku tylko nieliczni mieli do niego dostęp. Dzisiaj można w pełni korzystać z jego możliwości i cieszyć się jego funkcjonalnościami.

A tych jest sporo, ponieważ Optimize jest niezwykle przydatny zarówno w pracy analityka webowego, jak i specjalisty ds. SEM. 

Główne zalety Google Optimize

Google Optimize jest narzędziem, dzięki któremu możemy dokonywać testów porównawczych naszej witryny, nie angażując w ten proces programistów, ani innych podmiotów zewnętrznych. Jest to spora oszczędność czasu oraz zasobów ludzkich. Google Optimize pozwala nam na modyfikację serwisu i sprawdzanie, który z testowanych wariantów przynosi najlepsze rezultaty. Innymi słowy rozwiązanie od Google umożliwia zbadanie, która wersja podstrony jest dla użytkowników bardziej ergonomiczna i intuicyjna. Przydaje się to szczególnie w przypadku, kiedy chcemy zweryfikować, jaki wygląd formularza daje lepsze wyniki, bądź która opcja ścieżki zakupowej w koszyku jest wygodniejsza dla naszych klientów. Implementując Google Optimize w serwisie, możemy przeprojektowywać wygląd naszego interfejsu zmieniając umiejscowienie elementów oraz dobierając do nich odpowiednią kolorystykę. Wszystko to ma na celu uzyskanie informacji o tym, dzięki której wersji wygenerujemy więcej sprzedaży bądź leadów. Wprowadzanie zmian w wyglądzie strony możliwe jest dzięki dedykowanemu do tej usługi narzędziu – Wizualnemu Edytorowi Optymalizacji.

Wizualny Edytor Optymalizacji

Pozwala on edytować podstawowe elementy strony bez konieczności posiadania umiejętności  programowania (choć wiedza ta pozwala na wykorzystanie Google Optimize w jeszcze szerszym ujęciu i wprowadzeniu bardziej skomplikowanych zmian np. poprzez edycję kodu HTML, bądź dodaniu elementów za pomocą kodu JavaScript). Umożliwia on ingerencję w każdy istniejący element strony. Dzięki niemu możemy edytować między innymi takie rzeczy jak:

 

  • Umiejscowienie elementów strony,
  • Wielkość poszczególnych elementów,
  • Rodzaj czcionki, jej szerokość, kolor, pogrubienie, podkreślenie, przejrzystość umiejscowienie,
  • Tło poszczególnych elementów,
  • Zdjęcia na stronie –edycja ich wyglądu, a także możliwość zamiany na nowe,
  • Rodzaj obramowania,
  • Kod HTML – możliwość edycji istniejącego, bądź dodania nowych elementów,
  • Kod JavaScript.

 

 

Edytor wizualny google optimize

Funkcje te zamknięte zostały w prostym interfejsie zawierającym panel edycji elementów oraz panel wyboru wersji strony w zależności od używanego urządzenia. Panel edycji elementów ma wbudowane, gotowe narzędzia edycji, dzięki czemu wystarczy po zaznaczeniu elementu wybrać z listy odpowiednie atrybuty i wprowadzić zmiany. Pełna lista możliwych edycji znajduje się tutaj.

Integracja Google Optimize z Analytics

Jedną z głównych zalet Google Optimize jest możliwość jego integracji z Google Analytics. Pozwala nam to odpowiednio targetować nasze testy i wyświetlać modyfikowane podstrony tylko tym użytkownikom, którzy dokonali określonych czynności w naszym serwisie. Ponad to, możemy naszym testom wyznaczyć Cel z Google Analytics. Dzięki temu możemy testować różne rzeczy w oparciu o wyniki, które nas faktycznie interesują.

Google optimize integracja z google analytics

Wyniki naszych badań są dostępne zarówno w panelu Google Analytics, jak i Optimize. Statystyki wygenerowane dzięki Optimize są widoczne w panelu Analytics w postaci nazwy oraz ID eksperymentu.

Typy eksperymentów dostępnych w Google Optimize

W Google Optimize mamy dostępne cztery wersje eksperymentów:

 

  • Testy A/B – używa się w nich dwóch wersji tej samej podstrony. Jedna z nich jest pierwotna i niezmodyfikowana, druga z kolei wyróżnia się przynajmniej jednym zmienionym elementem. Przykładowo innym kolorem guzika, bądź różnym komunikatem wzywającym do działania. Testy te możliwe są do przeprowadzenia dzięki opisanemu wyżej Edytorowi Wizualnemu.

 

  • Testy przekierowujące – najczęściej używany, kiedy mamy zamiar przetestować dwie kompletnie odmienne wersje landing page’a. Używając tego testu możemy kierować ruch do różnych adresów URL. Koniecznym jest tutaj stworzenie nowej strony, która będzie testowym miejscem docelowym do którego kierujemy. 
Eksperymenty google optimize
  • Test wielowymiarowy – testowanie dwóch lub więcej komponentów w tym samym czasie w celu wykrycia, który z nich przynosi największe korzyści i generuje najlepszy współczynnik konwersji. Dzięki niemu jesteśmy w stanie określić, która konkretna zmiana elementu przyczyniła się do wzrostu efektywności. Ten test również możemy przeprowadzić wykorzystując Edytor Wizualny, który umożliwi wprowadzenie wielu zmian jednocześnie.
Testy ab google optimize
  • Personalizacja – każdy użytkownik jest wyjątkowy, a jego zaangażowanie wzrasta wraz z poziomem personalizacji witryny. Dzięki możliwości stałej zmiany wyglądu określonych elementów naszej strony, dla określonych grup docelowych możemy znacznie zwiększyć poziom ich zaangażowania. Jest to bardzo istotny element budowania tzw. Customer Lifetime Value, która wymaga zbudowania bardzo silnej, długookresowej relacji z każdym z klientów. Dzięki możliwości spersonalizowania elementów naszej witryny do potrzeb klientów z danych grup możemy oferować m.in. promocyjne ceny produktów sezonowych w zależności od lokalizacji użytkowników, bądź dawać specjalne oferty (np. darmową dostawę) dla naszych najlepszych klientów. Eksperyment w fazie testów, ale możemy się spodziewać, że po tej fazie zostanie on włączony jako podstawowa opcja Google Optimize.

Kierowanie eksperymentów

Targetowanie naszego eksperymentu składa się w Google Optimize z dwóch elementów. Wskazania odsetka użytkowników objętego kierowaniem oraz wyboru reguły, kiedy dany eksperyment ma zostać uruchomiony. Uruchomienie może być uzależnione od wielu czynników, które to uwarunkują. Są nimi – możliwe do skonfigurowania – odpowiednie reguły. Należą do nich:

 

  • Dane geograficzne – określające dokładną miejscowość, w której odpali się test.
  • Użytkownicy pochodzący tylko z Google Ads. Dzięki temu przedstawiamy modyfikacje podstrony tylko tym, którzy pochodzą z reklamy.
  • Technologie – to znaczy konkretne systemy operacyjne, urządzenia, czy też przeglądarki, z których pochodzi ruch w witrynie.
  • Parametry zapytań, które są wpisywane do wewnętrznej wyszukiwarki serwisu.
  • Adresy URL przy których pojawi się test.
  • Zachowanie – pozwala kierować reklamy do osób, które odwiedzają stronę korzystając z konkretnego źródła, bądź do osób u których upłynął konkretny czas od pierwszej wizyty na stronie,
  • Odbiorcy Google Analytics – ta opcja kierowania dostępna jest jedynie w płatnej wersji Optymalizacja 360. Pozwala ona kierować reklamy do osób z list utworzonych w Google Analytics.

 

Oraz dodatkowo:

  • Zmienne JavaScript,
  • Niestandardowe kody JavaScript,
  • Zmienne warstwy danych,
  • Zdarzenia niestandardowe.
Targetowanie google optimize

Przeprowadzenie testów na konkretnych grupach docelowych oraz zgodnie z interesującymi nas regułami jest dużo bardziej wartościowe i skuteczne od standardowych testów A/B. Pozwala precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie, które zmiany przynoszą określone rezultaty, a które są mało wartościowe w odniesieniu do naszych, z góry założonych, celów.

 

Pomiary i Cele Eksperymentów

Połączenie Google Optimize z Google Analytics daje nam wiele nowych możliwości. Głównym jest możliwość prowadzenia pomiarów skuteczności eksperymentów oraz analiza wyników na podstawie interesujących nas celów, które wcześniej stworzyliśmy w panelu Google Analytics. Dzięki temu wskazany zostaje wariant, który najlepiej performował i najskuteczniej realizował wyznaczone cele.

Google Optimize oprócz tego posiada także swój własny zestaw celów, które mogą okazać się wystarczające do przeprowadzenia przez nas testu. Zaliczają się do nich 

  • Czas trwania sesji
  • Odrzucenia
  • Odsłony
  • Przychody
  • Transakcje

Jeżeli naszym celem jest zoptymalizowanie witryny pod kątem powyższych elementów możemy nie trudzić się z integracją tych dwóch narzędzi. Jeżeli jednak interesują nas konkretne działania, odwiedziny określonych podstron, czy jakiekolwiek inne bardziej skomplikowane działania to musimy taką integrację przeprowadzić oraz dodatkowo utworzyć taki cel w Google Analytics.

 

cele eksperynentow google optimize

Przeprowadzenie eksperymentów bazując na konkretnych celach, które w przypadku naszego biznesu są najistotniejsze pozwala wybrać najbardziej optymalną wersję naszej strony. Jest to o tyle fajne rozwiązanie, że to właśnie od tego jaki cel chcemy osiągnąć zależy, który wariant strony jest najbardziej optymalny. Przecież inaczej może wyglądać strona, której celem jest generowanie zapisów do newlettera, a inaczej strona na której liczy się dodanie produktu do koszyka.

Podsumowanie

Google Optimize jest z pewnością narzędziem, które pozwoli użytkownikom bez znajomości języków programowania dokonywać istotnych ulepszeń swoich witryn internetowych. Dzięki możliwości integracji z Google Analytics możliwe staje się przeprowadzenie bardzo precyzyjnych eksperymentów i prawidłowe wskazanie najlepszych wariantów w zależności od wyznaczonych celów. Różnorodność testów pozwala przeprowadzać właściwie dowolne eksperymenty. Jeżeli choć trochę poznamy język HTML, bądź JavaScript będziemy mogli znacznie bardziej rozbudować testowe wersje naszych witryn. Pamiętać jednak musimy o tym, aby przed przeprowadzeniem testów odpowiedzieć sobie na pytanie co chcemy osiągnąć – obrać cel, który pozwoli nam odpowiedzieć na pytanie, który wariant gwarantuje najbardziej skuteczne osiągnięcie tego celu. Przeprowadzanie testów po omacku może faktycznie przynieść chwilowe rezultaty, ale wnioski wyciągnięte z takich testów mogą okazać się mylące.

    Napisz do nas.