Google Tag Manager
Do prowadzenia analityki internetowej w oparciu o dane dotyczące zdarzeń, które nas interesują, często konieczne jest wprowadzenie zmian w kodzie źródłowym strony. Zmiany te zwykle wymagają niemałej wiedzy programistycznej. Samo zapięcie kodów śledzących wiąże się z potrzebą zlecenia zadania osobom odpowiedzialnym za tworzenie strony.
Łączy się to z dodatkowymi kosztami, długim czasem oczekiwania oraz koniecznością monitorowania poprawności wdrożonych zmian. Z tych powodów właśnie Google stworzył specjalne, dedykowane narzędzie umożliwiające dodawanie elementów do kodu strony bez konieczności posiadania takiej wiedzy. Narzędziem tym jest Google Tag Manager, czyli Menadżer Tagów Google.
Czym jest Google Tag Manager?
Google Tag Manager to „System Zarządzania Tagami”, dzięki któremu możemy szybko i łatwo wgrywać narzędzia, bądź kody śledzące i wprowadzać ich aktualizacje w witrynie lub aplikacji mobilnej. Jego implementacja wymaga dodania niewielkiego fragmentu kodu do kodu źródłowego strony. Wszystkie kolejne zmiany wprowadzane są już poprzez, specjalnie do tego zaprojektowany, interfejs użytkownika.
Korzystanie z Google Tag Managera pozwala m.in. na:
- Błyskawiczne wpięcie kodu Google Analytics wraz z interesującymi nas zdarzeniami.
Dzięki takiej implementacji możemy bez problemu zliczać zdarzenia niestandardowe jakimi mogą być m.in. kliknięcia w przycisk, odtworzenia filmu, wysłania formularza, ściągnięcia Newslettera czy dodania produktów do koszyka. Pozwala to zbierać dane o skuteczności prowadzonych działań w kontekście wartościowych dla nas zdarzeń.
- Bardzo łatwą modyfikację funkcjonalności narzędzi poprzez dodawanie do nich np:
-
- niestandardowych wymiarów,
- niestandardowych danych,
- konfiguracji i ustawień dla e-commerce,
- innych zaawansowanych konfiguracji.
- Wpinanie i konfigurowanie kodów innych narzędzi śledzących takich jak np. Kody konwersji/remarketingowe Google Ads, Yandex Metrica, Pixel Facebooka czy Insight Tag od LinkedIn.
W łatwy sposób, bez angażowania webmastera możliwe wgranie i skonfigurowanie praktycznie dowolnych narzędzi śledzących. Dzięki temu, że możemy zrobić to sami, przynosi to ogromną oszczędność czasu i pieniędzy
- Wpinanie innych narzędzi pozwalających np. wprowadzać zmiany w wyglądzie strony jak Google Optimize.
Google Tag Manager daje nam możliwość wpięcia szeregu wtyczek pozwalających m.in. na:
- dodawanie, modyfikowanie, zmienianie elementów na stronie
- przeprowadzanie zaawansowanych testów A/B
- dokładniejsze konfigurowanie i badanie atrybucji
- dodawanie widgetów na stronę np. okienka z czatem
Te możliwości to jedynie niewielka część tego co daje nam Google Tag Manager. Pełny wykaz dostępnych do implementacji wtyczek znajduje się pod tym linkiem oraz na poniższej grafice. Wdrożenie narzędzi, nieznajdujących się na liście, możliwe jest przy użyciu „Niestandardowego Kodu HTML”.
Jakie Korzyści daje Google Tag Manager
Jeszcze nie tak dawno temu, tj. zanim powstał Google Tag Manager, wszystkie kody JavaScriptowe wgrywane były przez webmastera albo programistę odpowiedzialnego za stronę. Wiązało się to z koniecznością ciągłej współpracy, a każda godzina pracy takiego specjalisty to dodatkowe koszty. Ponad to, w przypadku dynamicznie rozwijających się witryn, kody te często się gubiły i konieczna była ich ponowna implementacja i konfiguracja. Dzięki Menadżerowi Tagów Google wszystkie kody znajdują się w jednym miejscu i zawsze pozostają tam gdzie powinny, a ich zarządzanie odbywa się z poziomu bardzo przyjaznego interfejsu. Dodatkowo jego używanie wiąże się z szeregiem zalet:
- Możliwość prowadzania zmian w ekspresowym tempie – dzięki przejrzystym zasadom wdrażania zmian możemy bardzo szybko wpinać np. nowe zdarzenia, którym może być przykładowo zliczanie konwersji polegających na kliknięciu w przycisk „Załóż Konto”.
- Strona Internetowa nie jest obciążona – skrypty wdrożone bezpośrednio w kod strony obciążają ją powodując, że jest ona wolniejsza. Dzięki ich implementacji poprzez Google Tag Managera poszczególne tagi odpalane są tam gdzie jest potrzeba i to w taki sposób, że te szybsze nie muszą czekać z załadowaniem na te wolniejsze.
- Łatwa implementacja nowych narzędzi – tak jak zostało opisane wyżej wpinanie nowych elementów kodu jest bardzo proste i nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
- Dostępny podgląd zmian – dzięki niemu mamy pewność, że kody zostały wpięty tam gdzie chcieliśmy, a ich wywoływanie odbywa się momencie, w którym tego potrzebujemy. Tryb podglądu pozwala upewnić się, że wszystko działa poprawnie. Jeśli jednak okaże się, że tag wywołuje się błędnie, zawsze możemy cofnąć zmiany i wrócić do poprzedniej wersji kontenera.
- Ogromne możliwości konfiguracji – wszystkie tagi i kody, który wpinamy za pomocą GTM-a, mają określone zasady i momenty, w których zostają uruchomione. Dzięki temu możemy mierzyć bardzo precyzyjnie zdarzenia, którymi są np. obejrzenia filmu, przescrollowanie strony, widoczność danych elementów, kliknięcia w poszczególne elementy, przejścia na konkretne podstrony, wypełnienia pól formularza itp. Google Tag Manager daje nam ogrom możliwych konfiguracji poszczególnych skryptów.
Podsumowanie
Google Tag Manager jest niewątpliwie jednym z najbardziej przydatnych narzędzi. Stanowi on ogromne ułatwienie dla wszystkich chcących prowadzić skuteczne działania w Internecie. Ogrom dostępnych do wdrożenia wtyczek daje niezliczone możliwości. Jest on przydatny niezależnie od branży i charakterystyki prowadzonego biznesu.