Reklama na Facebooku
Facebook to obecnie najbardziej popularny serwis społecznościowy w Polsce i jego wartość zarówno w kraju jak i na świecie cały czas rośnie. W drugim kwartale 2017 liczba użytkowników na świecie wynosiła prawie 2 miliardy, a dziennie aktywnych jest prawie 1,3 mld osób.
Ogromną korzyścią dla reklamodawców na Facebooku są informacje, które użytkownicy udostępniają o sobie i dzięki którym można dotrzeć z reklamą do konkretnych grup odbiorców. Dane dostępne w serwisie to dane deklaratywne, czyli dobrowolnie udostępnione przez użytkowników. Dzięki temu, że Facebook służy użytkownikom do dzielenia się ze znajomymi wydarzeniami i pewnymi faktami ze swojego życia, dane te są ciągle przez nich aktualizowane.
Prowadząc działania skierowane do użytkowników Facebooka można korzystać z wielu dedykowanych narzędzi. Wszystko dzięki Menedżerowi Reklam, który umożliwia konfigurację i ustawienie odpowiednich reklam. Środowisko reklamowe Facebooka oferuje szeroki wybór formatów i rodzajów reklam dedykowanych do osiągnięcia oczekiwanych celów marketingowych.
Cele marketingowe reklam na Facebooku
Kluczowym działaniem zanim rozpocznie się tworzenie reklam jest ustalenie celu biznesowego, który chce się osiągnąć i pod który Facebook będzie optymalizował kampanie. Facebook oferuje kilka celów marketingowych i ich wybór jest niezbędny przy konfiguracji ustawień. Do wyboru są cele związane ze zwiększaniem świadomości marki, działaniami związanymi z reakcjami na reklamy i konwersje. Wybór celu marketingowego determinuje dostępne formaty reklam.
Formaty reklam Facebook Ads
Facebook udostępnia wiele formatów reklam dopasowanych do określonych celów biznesowych. Serwis oferuje utworzenie reklamy graficznej, z filmem video, karuzelę, pokaz slajdów, kolekcję i kanwę.
Reklamy graficzne na Facebooku
Niezależnie od celu marketingowego, reklamy zawierające obrazy i zdjęcia zwiększają świadomość marki. Taka reklama daje możliwość dodania atrakcyjnej grafiki i angażującego tekstu. Atrakcyjna reklama graficzna może zainteresować i przyciągnąć wielu nowych użytkowników lub ugruntować pozycję wśród obecnych klientów.
Reklamy video na Facebooku
Dzięki filmom video firma może wyróżnić się i przyciągnąć uwagę przedstawiając siebie lub swoją ofertę w niestandardowej realizacji. Warto pamiętać o tym, że coraz więcej użytkowników Facebooka korzysta z serwisu na urządzeniach mobilnych, więc formaty reklam powinny być dopasowane również do nich np. użytkownicy mobilni preferują krótkie, maksymalnie 15 sekundowe filmiki.
Reklamy Karuzelowe
Reklama w formie karuzeli pozwala na pokazanie więcej treści graficznych w jednej reklamie na Facebooku. Pozwala na dołączenie do 10 obrazów lub filmów w jednej reklamie każdy zawierający własny link. Użytkownik widzi jedną kartę, a żeby zobaczyć kolejne musi przesunąć obraz w lewo. Karuzela sprawia, że reklama bardziej angażuje użytkownika i prowokuje do interakcji, a dodatkowo może pokazać większy zakres produktów i ich właściwości.
Reklama typu Pokaz slajdów
Reklamy typu pokaz slajdów są to reklamy podobne do reklam video, które korzystają z ruchu, dźwięku i tekstu, aby przykuć uwagę użytkowników na wszystkich urządzeniach. Pokaz slajdów szybko się ładuje i odtwarza przy każdej prędkości Internetu. Największą zaletą jest to, że nie potrzeba dodatkowych materiałów dedykowanych temu formatowi, a pokaz slajdów można zrobić nawet z istniejących zdjęć lub obrazów udostępnionych w bazie Facebooka. Do stworzenia pokazu slajdów używa się od 3 do 10 obrazów lub film video, ustawia długość trwania pokazu (do 50 sekund) i dodaje podkład muzyczny.
Reklama w formie kolekcji
Reklamy w formacie kolekcji umożliwiają zaprezentowanie oferowanych produktów w aplikacji mobilnej Facebooka. Kolekcja wyświetlana jest w formie reklamy zawierającej obraz, film lub pokaz slajdów, a pod nim rząd 4 powiązanych miniatur. Kolekcja umożliwia użytkownikowi przeglądanie oferty i pozyskiwanie dodatkowych informacji o produkcie bez opuszczania Facebooka, a po kliknięciu w dany produkt przenosi do strony umożliwiającej zakup.
Reklamy z kanwą
Kanwa to funkcjonalność, za pomocą której można prezentować treści na pełnym ekranie urządzeń mobilnych. Tworząc reklamę w kanwie można wykorzystać wszystkie formaty reklam dostępnych na Facebooku: karuzele, pojedyncze obrazy, pojedyncze filmy, pokazy slajdów i kolekcje. Ogromną zaletą reklam z kanwą jest szybkie ładowanie, działanie w trybie pełnoekranowym i angażowanie użytkowników, dzięki czemu przyciąga uwagę.
Tworząc kanwę na Facebooku można skorzystać z dostępnych szablonów, które ułatwiają jej tworzenie. Szablony cały czas się rozwijają, a póki co są dostępne trzy w zależności od postawionego celu biznesowego: sprzedaż produktów (układ siatki lub układ stylu życia), prezentacja firmy i uzyskanie nowych klientów.
Reklama dynamiczna (Dynamic Product Ads – DPA)
Reklama dynamiczna umożliwia automatyczne promowanie produktów z katalogu produktów. Można utworzyć ją w formacie karuzeli lub pojedynczego obrazu, a do utworzenia reklam dynamicznych niezbędny jest Piksel Facebooka lub SDK Facebooka i katalog produktów, na podstawie którego będą automatycznie tworzyły się reklamy. Wystarczy utworzyć szablon, z którego ma korzystać algorytm i reklamy będą tworzyć się samoczynnie. Reklamy dynamiczne umożliwiają dotarcie do odbiorców potencjalnie zainteresowanych ofertą jak i do osób, które już odwiedziły witrynę.
Reklamy kontaktowe (Lead Ads)
Reklama kontaktowa służy pozyskiwaniu klientów i daje możliwość zbierania wartościowych kontaktów. Jednocześnie umożliwia użytkownikom zainteresowanym ofertą firmy skontaktować się poprzez zamieszczony w reklamie formularz kontaktowy.
Dzięki formularzowi firma może zebrać wiele interesujących ją danych o swoich klientach i ich preferencjach. Reklama może zawierać wezwanie do działania i już częściowo wypełniony formularz na podstawie danych dostępnych na profilu takich jak np. mail oraz imię i nazwisko. To sprawia, że formularze są łatwiejsze do wypełnienia dla użytkowników. Można używać tego typu reklam np. do pozyskiwania czytelników newsletterów, określaniu preferencji cenowych i pozyskiwaniu innych informacji biznesowych.
Facebook Piksel
Facebook Piksel jest narzędziem do analityki, które umożliwia mierzenie efektywności prowadzonych kampanii poprzez mierzenie ważnych dla firmy działań użytkowników. Facebook Piksel ma bardzo wszechstronne zastosowanie, a dzięki jego implementacji można odblokować dodatkowe opcje reklamowe Facebooka, budować grupy odbiorców i upewniać się, że reklamy pojawiają są w odpowiednich miejscach. Zamieszczając kod śledzący Facebook Piksel w kodzie witryny można monitorować kto i kiedy odwiedził stronę, analizować dane o odwiedzjących użytkownikach oraz powracać do tych użytkowników na Facebooku (i Instagramie) z dopasowanymi treściami reklamowymi. Facebook Piksel umożliwia monitorowanie skuteczności reklam oraz mierzenie konwersji i realizacji wyznaczonych celów np. sprzedażowych.
Targetowanie reklam Facebook Ads
Facebook umożliwia targetowanie reklam do określonych grup odbiorców. Podczas tworzenia reklam jest możliwość ustawienia kierowania na wybranych odbiorców na podstawie lokalizacji, wieku, płci, języka, dodatkowych danych demograficznych, zainteresowań i zachowań. Ogromną zaletą Facebooka jest wielka baza informacji o użytkownikach i ich preferencjach, którą algorytm wykorzystuje do precyzyjnego kierowania reklam. Co więcej, na Facebooku można dotrzeć do użytkowników, którzy mają określone połączenie z firmą np. do użytkowników, których znajomy polubił fanpage firmy.
Dodatkową opcją jest wykluczanie odbiorców, dzięki czemu reklamy nie będą wyświetlane osobom, które nie są w grupie docelowej firmy. Grupę odbiorców można wykluczyć stosując te same kryteria co przy kierowaniu.
Facebook Retargeting
Facebook umożliwia tworzenie grup niestandardowych odbiorców w celu kierowania reklam do użytkowników, którzy wchodzili już w interakcję z firmą. Dzięki narzędziu Piksel Facebooka można analizować informacje o użytkownikach, którzy odwiedzili witrynę firmy i/lub wykonali na niej konkretne działanie i powracać do nich z spersonalizowanym komunikatem.
Dodatkowo, Facebook umożliwia wczytanie pliku z danymi klientów i docierania z dostosowaną reklamą do użytkowników, którzy w serwisie korzystają z tego samego maila.
Facebook Audience Network
Audience Network umożliwia rozszerzenie działań reklamowych poza Facebooka i dotarcie do odbiorców na stronach internetowych i aplikacjach zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych. Pozwala na dotarcie do 16% więcej użytkowników niż tylko na samym portalu Facebook. W Audience Network używane są te same narzędzia targetowania, mierzenia wyników i wyświetlania reklam co na Facebooku, aby mieć pewność, że zostaną osiągnięte pożądane cele kampanii. Reklamy mogą wyświetlać się w różnych formatach graficznych i filmowych. Wymagania dotyczące poszczególnych formatów są uzależnione od wybranego celu marketingowego. Audience Network można wykorzystywać do osiągnięcia celów: wizerunek marki, zasięg, ruch, zaangażowanie, instalacja aplikacji, odtworzenie filmu video, konwersja, sprzedaż.
Facebook Lookalike Audiences (Grupa podobnych odbiorców)
Grupa podobnych odbiorców to użytkownicy mogący być zainteresowani usługami lub produktami firmy z racji podobieństwa do już istniejących najlepszych klientów firmy. Dzięki ogromnej bazie danych i odpowiednich algorytmów, Facebook jest w stanie znaleźć użytkowników o zbliżonych cechach do wskazanej przez nas grupy. Lookalike Audiences jest szybkim i efektywnym sposobem na dotarcie do większej ilości odbiorców, którzy mogą być zainteresowani ofertą firmy.